صفحه اصلی » بارداری و زایمان » کورتاژ چیست و چه کاربردی دارد؟

کورتاژ چیست و چه کاربردی دارد؟

کورتاژ یک روش جراحی است که پزشک از وسیله ای به نام کرت برای بررسی بافت رحم استفاده می کند. به گونه ای که می بایست دهانه واژن باز کرد تا از این طریق به بافت واژن وارد شد و نمونه برداری را انجام داد. این روش با دو هدف تشخیصی و درمانی انجام می شود ما در این نوشته قصد داریم تا در مورد کورتاژ، نحوه انجام، عوارض و بسیاری از موارد دیگر اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم پس تا انتهای این مقاله همراه با باشید.

کورتاژ را به چه علتی انجام می دهند؟

چرا کورتاژ انجام می شود؟

به طور کلی هدف از انجام کورتاژ تشخیصی و درمانی می باشد که به طور مختصر در مورد هر کدام از آن ها صحبت خواهیم کرد.

تشخیص یکی از علت های اصلی انجام کورتاژ می باشد، در این روش ابتدا دهانه رحم باز شده تا از این طریق نمونه برداری انجام شود و بعد به منظور انجام بررسی های بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می شود تا از این طریق بتوان بیماری های چون سرطان رحم، پولیپ رحم و هایپرپلازی اندوکت را تشخیص داد.

در بعضی از مواقع انجام کورتاژ به منظور درمان یک بیماری انجام داده می شود که لازم است محتویات رحم برداشته شوند. هدف از انجام این کار عبارتند از:

• بافت های باقی مانده در رحم امکان خونریزی و حتی ایجاد عفونت را در فرد گسترس داده از همین رو به منظور برای جلوگیری از کورتاژ استفاده می شود.
  • به منظور برداشتن پولیپ رحمی که معمولا غیر سرطانی نیز هستند استفاده می شود.
  • با پاک کردن جفتی که در رحم باقی مانده است احتمال خونریزی بعد از زایمان را کاهش می یابد.
  • به منظور برداشتن تومور هایی که در بارداری مولار ایجاد شده اند استفاده می شود.

کورتاژ چگونه انجام می شود؟

عمل جراحی کورتاژ به طور معمول با استفاده از بیهوشی یا به صورت سرپایی انجام می‌شود. در بسیاری از موارد، پزشک می‌تواند به جای انجام نمونه‌برداری تحت بیهوشی عمومی در بیمارستان، این عمل را به صورت سرپایی در مطب خود انجام دهد. کورتاژ به طور معمول باعث درد بیمار نمی‌شود و به خصوص برای خانم‌هایی که سن بالا و مشکلات زمینه‌ای دارند، توصیه می‌شود.

هرچند، تنها قضیه‌ای که در این مورد وجود دارد، این است که حجم بافتی که از دهانه رحم برداشت می‌شود در مقابل حجمی که با بیهوشی عمومی برداشت می‌شود، بسیار کمتر است. البته، این حجم کم برای آزمایش پاتولوژی کافی است و همچنین با استفاده از این روش، پزشک می‌تواند تشخیص دهد که آیا سرطان در رحم وجود دارد یا خیر.

در چه مواردی کورتاژ با بیهوشی انجام می شود؟

در برخی موارد، نمی‌توان کورتاژ تشخیصی را در مطب انجام داد و باید در بیمارستان تحت بیهوشی عمومی انجام شود. این شرایط عبارتند از:

1- زمانی که رحم به اندازه‌ای نازک است که نمی‌توان نمونه کافی از بافت آن برداشت کرد و حجم نمونه بسیار کم است.

2- زمانی که دهانه رحم به اندازه‌ای تنگ است که بیمار بدون بیهوشی نمی‌تواند درد نمونه‌برداری را تحمل کند.

انجام همزمان هیستروسکوپی با کورتاژ تشخیصی

برای انجام کورتاژ تشخیصی در موارد مهم، بیماران اغلب از هیستروسکوپی بهره می‌برند. هیستروسکوپی یک فرایند است که در آن یک وسیله وارد بافت رحم می‌شود تا بتوان پولیپ‌های اندومتری و پولیپ‌های ریزی را که در سونوگرافی مشاهده نمی‌شوند را ببینیم.

اگر کورتاژ به تنهایی انجام شود، احتمالاً این پولیپ‌ها برداشته نخواهند شد و همینطور در نمونه‌برداری تشخیص داده نخواهند شد. هیستروسکوپی امکان رؤیت بهتر محیط رحم را فراهم می‌کند و همزمان می‌توان آنها را از رحم خارج کرد.

در موارد بسیاری، پزشک مطمئن نیست که علت خونریزی سرطان رحمی، پولیپ‌های اندومتری، افزایش ضخامت بافت اندومتر (علائم پیش از سرطان) است یا خیر و در این موارد، کورتاژ ضروری است. در بسیاری از موارد، بیماران نزدیک به شروع یائسگی خونریزی‌های نامنظم دارند و حجم خونریزی افزایش یافته است. در این موارد، علت باید بررسی شود زیرا احتمال وجود سرطان رحم وجود دارد و همچنین سرطان‌ها در یائسگی بیشتر دیده می‌شوند که از علائم اولیه آن می‌توان به خونریزی اشاره کرد.

دکتر فاطمه سمامی متخصص زنان و زایمان دارای تجربه و مهارت لازم در زمینه بیماری زنان، نازایی و لاپاراسکوپی هستند شما می توانید جهت مشاوره با شماره های

تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در پیج اینستاگرام دنبال نمایید.

چه زمانی لازم است تا به پزشک مراجعه کنیم؟

بعد از انجام کورتاژ اگر علائم زیر را مشاهده کردید لازم است تا سریعا به پزشک مراجعه کنید برخی از این علائم عبارتند از:
    • خونریزی شدید
    • ترشحات بد بو از ناحیه واژن
    • داشتن درد از ناحیه شکم

در چه مواردی کورتاژ با بیهوشی انجام می شود؟

در برخی موارد نمی توان کورتاژ تشخیصی را در مطب انجام داد و باید در بیمارستان تحت بیهوشی عمومی انجام داد:

• زمانی که رحم به اندازه ای نازک است که نمی توان نمونه کافی از بافتهای آن برداشت و نمونه آن کم است.
    • زمانی که انقدر دهانه رحم تنگ است که بیمار بدون بیهوشی نمی تواند درد نمونه برداری را تحمل کند.
    1. درمانی

نوع دیگری که کورتاژ انجام می شود با هدف درمان می باشد.

• بیشتر در مواردی که فرد می خواهد سقط جنین داشته باشد و نمی تواند از دارو استفاده کند.
    • دارو برای سقط جنین مصرف شده ولی سقط ناقص اتفاق افتاده است و برای اینکه بقایای جنین در داخل رحم نماند و مشکلات دیگری مانند چسبندگی و عفونت ایجاد نشود.
    • در مواردی حاملگی مولار یا بچه خوره اتفاق افتاده باشد برای تمیز کردن رحم از کورتاژ استفاده می شود.
    • در مواردی که خونریزی شدید و طولانی ادامه دارد زمانی که نمونه از بافت اندومتر از رحم برداشته می شود خونریزی متوقف می شود.
    • خونریزی بعد از زایمان وجود دارد.

اقدامات و مراقبت های بعد از کورتاژ

پس از انجام کورتاژ، تجربه افراد ممکن است متفاوت باشد. برخی افراد ممکن است بتوانند به راحتی به فعالیت‌های طبیعی خود ادامه دهند، در حالی که دیگران نیاز به استراحت دارند.

پس از انجام کورتاژ، ممکن است در قسمت زیربطن کمی درد احساس شود که این درد بعد از چند ساعت کاملاً رفع می‌شود و نیازی به نگرانی نیست. برای مراقبت‌های لازم پس از انجام کورتاژ، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

• حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا در مورد تغذیه مناسب بعد از کورتاژ راهنمایی بگیرید.
      به دلیل تزریق داروهای بیهوشی، بهتر است یک نفر به عنوان همراه همراه شما باشد.
      استراحت کافی بعد از انجام کورتاژ حائز اهمیت است.
      داروهای تجویز شده را به موقع و به دقت مصرف کنید.
      از دوچرخه‌سواری به شدت اجتناب کنید، زیرا فشار زیادی به رحم وارد می‌کند.
      به مدتی از شنا و حمام در استخر اجتناب کنید.
      خانم‌ها باید پس از انجام کورتاژ تا دو هفته از هرگونه فعالیت جنسی خودداری کنند، زیرا تخمک‌گذاری به طور طبیعی انجام نمی‌شود.
      حدود ۲ تا ۶ هفته بعد از کورتاژ، عادت ماهانه شروع می‌شود و توصیه می‌شود تا از استفاده از تامپون خودداری کنید.

عوارض کورتاژ

به طور معمول افرادی که عمل کورتاژ را انجام داده اند عوارض خاصی در آن ها مشاهده نشده است ولی بعضی از خطرات و عوارضی که ممکن است بعد از کورتاژ ایجاد شود به شرح زیر می باشد:

• بروز عفونت
    • امکان لختگی خون
    • آسیب دیدگی رحم
    • بروز مشکلات مربوط داروهای بی هوشی

توجه داشته باشید اگر آسیب دیدگی مربوط به دهانه رحم باشد ممکن است فرد علائمی چون خونریزی شدید، تب، لزر، درد شدید، ترشحات بد بو از واژن را داشته باشد. در صورت مشاهده هر کدام از این عوارض لازم است تا سریعا به پزشک مراجعه کنید.

کلام آخر

ما در این نوشته در مورد کورتاژ، نحوه انجام آن، عوارض و بسیاری از موارد دیگر صحبت کردیم همچنین گفتیم که کورتاژ یک روش تشخصی و درمانی محسوب می شود که لازم است تا حتما تخصص بهترین متخصص زنان و زایمان انجام داده شود.

1. با سلام، من ضخامت اندمتر دهانه رحمم25شده و گفتند باید کورتاژ تشخیصی کنم ولی خیلی میترسم و نميتونم خیلی هزینه کنم اگر ممکنه راهنماييم کنید وهزینه کورتاژ رو بفرمایید ممنون

2. باسلام
      خسته نباشید
      خانم دکتر بنده چندین سال است ک خونریزی نامرتب دارم گاهی در ماه دوبار خونریزی دارم بعد از نزدیکی خونریزی دارم پزشکان متععدی مراجعه کردم همه آزمایش و سونویی دادم موردی نبوده یا قرص هورمونی دادند یا داروی عفونی حل نشد که نشد لطفا مرا راهنمایی کنید چه راه درمانی باید پیش بگیرم تا مشکلم هل شود .
      متشکرم

3. با سلام و احترام خدمت خانم دکتر سمامی بزرگوار من در حین کورتاژ تشخیصی رحمم سوراخ و سپس لاپاراتومی شدم تا سوراخ دوخته شود الان ۲۱روز از عمل می گذرد و درد های شکمی دارم .این درد طبیعی است یاخیر؟

4. سلام وقت بخیر من خونریزی شدید دارم طی یک ماهدوتا سونو انجام دادم ک مشخص شد اندومتریال دریک سونو۱۹و در سونوی دوم ۱۸بوده دکتر دستور کورتاژ تشخیصی دادند میخواستم بدونم راهی جز جراحی نیس؟؟من بدلیل pcoبودن چندسال باردار نمیشدم و الان یک پسر ۱۰ماهه دارم بعداز بند امدن خونریزی زایمانم اونم با قرص ۶ماه یا پریود نبودم یا لک بینی داشتم ولی بعد ی دوره خونریزی داشتم۱۲روز ک باقرص پروژستون و‌جلوگیری و‌امپول بند اومد و‌الان دوباره ک اونا تمام شده خونریزیم شروع شده راهی جز کورتاژ تشخیصی نیس برای بارداری بعدی مشکلی نداره؟