صفحه اصلی » بیماری های زنان » انواع بیماری های زنان

انواع بیماری های زنان

آنچه می خوانید...

خانم ها در هر مرحله ای از زندگی خود ممکن است دچار بیماری های مرتبط با زنان شوند، خیلی از این بیماری ها به راحتی قابل درمان می باشند اما برخی از آن ها می تواند از عواقب نسبتا بد و مخربی مثل تاثیر برروی بارداری برخوردار باشد. بعضی از آن ها نیز ممکن است باعث به خطر افتادن زندگی فرد شوند ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد انواع بیماری های شایع زنان به طور مفصل صحبت کنیم پی این مقاله را تا انتها بخوانید.

بیماری‌های زنان چیست؟

بخشی از پزشکی به نام بیماری‌های زنان متخصص در درمان مشکلات زنان، به ویژه مرتبط با اندام‌های تناسلی است. پزشکانی که در این حوزه تخصص دارند، به عنوان متخصص بیماری‌های زنان شناخته می‌شوند. همچنین، پزشکی زایمان نیز به مراقبت از زنان در دوران بارداری و زایمان مرتبط است و پزشکانی که در این زمینه تخصص دارند، به عنوان متخصص زنان و مامایی شناخته می‌شوند. برخی از پزشکان ممکن است در هر دو حوزه تخصص داشته باشند و به عنوان پزشک زنان و زایمان شناخته می‌شوند.

بیماری‌های زنان و زایمان شامل وضعیت‌هایی است که بر اندام‌های تناسلی زنانه، از جمله سینه‌ها و اندام‌های موجود در ناحیه شکم و لگن از جمله رحم، تخمدان‌، لوله‌های فالوپ، واژن و فرج تأثیر می‌گذارد.

شایع‌ترین مشکلات زنان چه می‌باشند؟

از جمله شایع ترین مشکلات مربوط به خانم ها به شرح زیر می باشد:

مقاربت دردناک

دلایل مقاربت دردناک یا دیسپارونی متفاوت بوده و از مشکلات جسمی تا روانی متغیر است. بیشتر زنان علائم مقاربت دردناک را در برخی مراحل زندگی خود تجربه می‌کنند. درمان بر مداوای دلیل زمینه‌ای جهت کمک به رفع مشکل متمرکز است.

درد لگن

بطور کلی درد لگن نشان دهنده‌ی وجود مشکل در یکی از اندام واقع در این ناحیه مانند تخمدان، لوله‌های فالوپ، دهانه رحم، رحم، واژن، مقعد یا پایین روده‌ها است. دلایل شایع عبارتند از کیست تخمدان، تخمدان پلی کیستیک، اندومتریوز، ادنومیوز، فیبروم رحم می باشد.

اختلالات لگن

این وضعیت به هر گونه اختلال در ناحیه لگن اشاره دارد از جمله تمام مواردی که در بالا ذکر شد. سایر اختلالات شایع لگن عبارتند از: اختلالات روده مانند یبوست، اسهال و نفخ، عفونت‌های دستگاه ادراری، بی اختیاری ادرار، فیبروم رحم، افتادگی رحم می باشد.

بیماری‌های مقاربتی

بیماری‌های مقاربتی منجر به بروز تمام مشکلات زنانه می‌شوند. از علائم بیماری‌های مقاربتی مربوط به شانکروئید، کلامیدیا، شپش عانه، سوزاک، تبخال تناسلی، زگیل تناسلی و ویروس اچ پی وی اطلاع پیدا کنید.

ولوودینیا

تمام دردهای مزمن در ناحیه فرج که دلیل مشخصی ندارند، به عنوان ولوودینیا دسته‌بندی می‌شوند. علل محتمل درد فرج شامل عفونت‌های قارچی، عفونت اچ‌آی‌وی و آسیب به این ناحیه است. علائم درد در ناحیه تناسلی شامل سوزش و درد شدید در فرج می‌باشد. درمان ولوودینیا دشوار است مگر اینکه یک علت مشخص شناسایی شده باشد.

التهاب مهبل

نوع شایع‌ترین التهاب مهبل شامل عفونت‌های قارچی، تریکوموناس و واژینوز باکتریال می‌باشد. واژینیت به معنی التهاب بوده و علائم آن شامل سوزش و خارش اطراف واژن و وجود ترشحات بدبو است. این مشکل معمولاً در اثر عفونت یا رژیم غذایی نامناسب بروز پیدا می‌کند.

یائسگی

یائسگی یکی از مشکلات شایع در خانم‌ها است که بعد از اتمام دوران قاعدگی در فرد بروز می‌کند. یائسگی علائم مختلفی از جمله گرگرفتگی، تعریق شبانه، مشکلات خواب و … را به همراه دارد که می‌تواند در افراد مختلف شدید و در بعضی از افراد کمتر شدید باشد.

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های زنان است که علائم خاصی را به همراه ندارد. علائمی چون تکرار ادرار، درد در ناحیه شکم و زیر شکم، اختلالات در بلع، احساس خستگی و… ممکن است نشان‌دهنده بیماری سرطان باشند.

سرطان رحم

یکی از بیماری های ژنتیکی در بانوان ابتلا به سرطان رحم می باشد که می توان گفت در خانم ها جوان بسیار دیده می شود. شاید بپرسید که علائم نشان دهنده سرطان تخمدان چیست؟ درجواب باید گفت که از جمله علائم نشان دهنده این بیماری شامل ترشحات غیر طبیعی از واژن، داشتن درد در ناحیه لگن، خونریزی های غیر طبیعی و … می باشد.

شایع‌ترین علائم چه می باشند؟

علایم بیماری‌های زنان ممکن است بسته به شرایط مختلف متفاوت باشند. علائم شایعی که ممکن است نشان دهنده وجود یک مشکل باشند عبارتند از:

1. خونریزی بین دوره‌های قاعدگی یا در حین یا پس از رابطه جنسی
2. وجود زخم‌ها یا توده‌هایی روی اندام‌های تناسلی
3. افزایش ترشحات واژن، به‌ویژه اگر همراه با بوی غیرطبیعی باشد
4. خارش، سوزش یا تورم در ناحیه واژن
5. درد در ناحیه لگن که مرتبط با درد‌های قاعدگی نیست
6. احساس سوزش هنگام ادرار

اگرچه خونریزی و ترشحات واژینال بخشی از طبیعت چرخه قاعدگی است، اما اگر متوجه هر گونه تغییر غیرمعمول یا متفاوت در آنها شدید، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. اغلب مشکلات ناشی از عفونت‌های خفیف هستند و معمولاً قابل درمان هستند، اما اگر درمان مناسب انجام نشود، ممکن است به مشکلات جدی‌تری مانند ناباروری یا اختلالات کلیوی منجر شوند.

روش های درمان بیماری های زنان

زمانی که نوع بیماری شما بعد از تشخیص متخصص زنان مشخص شد از روش های مختلفی به منظور درمان استفاده می شود. ما در این بخش از مقاله قصد داریم تا به انواع روش های درمانی مربوط به بیماری های زنان اشاره کنیم انواع این روش ها به شرح زیر می باشد:

 
 

سونوگرافی

انجام سونوگرافی نقش بسیار موثری در تشخیص و درمان بیماری دارد چرا که از این طریق می توان بیماری های مختلفی را از جمله سندروم تخمدان پلی کیستیک، بیماری اندورمتریوز، فریبروم زنان را تشخیص و درمان کرد.

 

لاپاراسکوپی

یکی از روش های موثر در درمان بیماری های زنان لاپاراسکوپی می باشد. در این روش ابتدا لوله ای وارد رحم شده تا از این طریق بتوان بیماری هایی نظیر کیست، چسبندگی تخمدان، فیبرو رحمی را تشخیص و ترمیم کرد همچنین سایر بیماری های مربوط به زنان را نیز درمان کرد.

 

هیستروسکوپی

یکی دیگر از روش های درمان بیماری های زنان هیستروسکوپی می باشد که علاوه بر خاصیت درمانی برای تشخیص بیماری های مختلف نیز می توان از آن استفاده کرد. این روش نیز مانند آندوسکوپی رحم می باشد که وارد رحم شده و از آن به منظور تشخیص بیماری های مربوط استفاده می شود.

سوالات متداول

کلام آخر

بیماری های مربوط به خانم ها در بسیاری ازموارد با تجویز دارو توسط بهترین متخصص زنان قابل درمان می باشد، علاوه بر آن رعایت یک رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی درست از ابتلا به بیماری های زنان پیشگیری می کندهمچنین انجام فعالیت های بدنی مناسب به شدت پیشنهاد می شود چرا که باعث شده تا دستگاه تناسلی گرم نگه داشته شود و چربی های ایجاد شده در اطراف رحم و دستگاه تناسلی را نیز از بین می برد.

یک پاسخ

  1. سلام وقتتون بخير . با تشكر از وقتي كه مي گذاريد . يك سئوال داشتم ،ايا امكان دارد دختري كه در سن بلوغ پريود مي شود پريودي اش را عقب انداخت(اين دومين دفعه پريودي اش مي باشد ) ؟ايا اگر اين مسئله امكان داشته باشد عوارضي ندارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *