صفحه اصلی » بارداری و زایمان » عفونت قارچی واژن در بارداری

عفونت قارچی واژن در بارداری

احتمال ابتلا به عفونت قارچی در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه دوم بارداری، بیشتر از دوره‌های دیگر زندگی است. زنان باردار با افزایش ترشحات رقیق، سفید رنگ و بدبو روبرو می‌شوند. عفونت قارچی و ترشحات واژن یکی از عوارض شایع بارداری در سه ماهه دوم است. اگر شما نیز احتمال عفونت واژن دارید، توصیه می‌شود که با مطالعه این مقاله و مشورت با متخصص زنان و زایمان، آمادگی بیشتری درباره احتمال عفونت در بارداری داشته باشید. اگرچه عفونت قارچی تاثیر قابل توجهی بر بارداری ندارد، اما کنترل کردن این عارضه در دوران حاملگی غالباً دشوار است و باعث ناراحتی مادر می‌شود. بنابراین زمان را از دست ندهید و هر چه سریع‌تر برای شروع درمان اقدام کنید.

در صورت مواجهه با علائم عفونت قارچی بارداری به سرعت به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. تشخیص صحیح علت اصلی بروز علائم شرط اصلی برخورداری از درمان موثر و کارآمد است. عفونت بارداری باید به سرعت درمان شود تا از تشدید عارضه جلوگیری شود. اگر علائم عفونت ظرف سه روز بهبود نیابد، علائم تشدید شود یا پس از درمان عود کند، باید دوباره با پزشک تماس گرفت.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید با شماره‌های 0212268391902122683818– 02177839463 تماس حاصل نمایید.

عفونت قارچی چیست؟

عفونت قارچی زمانی بروز می‌یابد که تعادل بین میزان اسید و مخمر موجود در واژن به هم بخورد. اگرچه افزایش رشد مخمر یا عفونت قارچی ناراحت‌کننده است، اما عارضه‌ای جدی به شمار نمی‌رود  و خطرناک نیست. اگر پزشک تاکنون تشخیص عفونت قارچی نداده است یا برای این عارضه تحت درمان قرار نگرفته‌اید، اما از علائم عفونت رنج می‌برید، پیش از هر چیز برای تشخیص صحیح و درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید.

عفونت قارچی علل مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر است:

دلیل شیوع بالای عفونت قارچی در دوران بارداری

بدن در دوران بارداری با تغییرات متعددی مواجه می‌شود. یکی از این تحولات تغییرات شیمیایی در محیط واژن است که بدن نمی‌تواند خود را به خوبی با آنها وفق دهد. قند موجود در ترشحات واژن، یا به عبارتی ماده‌ای که مخمر از آن تغذیه می‌کند، افزایش می‌یابد. در نتیجه تعادل بین مواد شیمیایی مختل می‌شود و میزان قارچ‌های واژن از کنترل خارج می‌شود.

علائم عفونت قارچی واژن به شرح زیر است:

• ترشحاتی که معمولاً سفید و شبیه پنیر کاتیج است و بویی مانند بوی خمیر ترش یا نان دارد.
  • ترشحات مایل به سبز یا زرد که شبیه پنیر کاتیج است و بویی مانند بوی خمیر ترش یا نان دارد.
  • افزایش قابل توجه ترشحات واژن
  • قرمزی، خارش یا تحریک لب‌های واژن
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن یا درد هنگام مقاریت

عوارض با علائم مشابه عفونت قارچی واژن

بیمار گاهی اوقات با علائمی مشابه علائم عفونت قارچی مواجه می‌شود، اما متخصص احتمال ابتلا به این عارضه را رد می‌کند، در این حالت بیمار به یکی از عارضه‌های زیر مبتلا است:

• بیماری‌های مقاربتی جنسی مانند کلامیدیا، سوزاک و تریکومونا
  • عفونت واژن موسوم به واژینوز باکتریایی

عوارض

خوشبختانه، عفونت قارچی در زمان بارداری به طور خطرناکی تاثیرگذار نیست و به ندرت با عوارض جدی همراه است. با این حال، اگر زن باردار در زمان زایمان طبیعی به عفونت قارچی مبتلا شود، احتمالاً ممکن است عفونت به نوزاد منتقل شود، زیرا قارچ‌های موجب عفونت واژن ممکن است علت بروز برفک یا آفت دهان در نوزاد شوند. این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد لکه‌های سفید در دهان نوزاد شود که از طریق شیر خوردن از مادر مجدداً به مادر منتقل شود. خوشبختانه، برفک به راحتی قابل درمان است و درمان معمولاً شامل تجویز داروهای ضدقارچ ملایم برای نوزاد و کرم‌های ضدقارچ برای مادر می‌شود.

مهم است به یاد داشته باشید که علائم عفونت‌های قارچی ممکن است با علائم بیماری‌های جنسی یا عفونت‌های واژینال باکتریایی مشابه باشند، بنابراین اگر احساس می‌کنید ممکن است به عفونت مبتلا شده‌اید، به ویژه در دوران بارداری، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اگر ترشحات زرد، خاکستری یا سبز و بسیار بدبو از واژن خارج می‌شود یا در ناحیه واژن احساس سوزش یا خارش دارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص

متخصص نمونه برداری ساده و بدون دردی را با استفاده از سواب انجام می‌دهد، ترشحات واژن را خارج می‌کند و نمونه گرفته شده را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کند. پزشک معمولاً عفونت قارچی را پس از معاینه ساده واژن تشخیص می‌دهد. کشت نمونه در موارد نادر در آزمایشگاه انجام می‌شود.

درمان عفونت قارچی در دوران بارداری

پزشک برای درمان عفونت قارچی واژن و رحم در دوران بارداری فقط شیاف و کرم واژینال تجویز می‌کند. ایمنی مصرف داروهای خوراکی مانند دیفلوکان در دوران بارداری و شیردهی هنوز اثبات نشده است. اگر عفونت قارچی درمان نشود، هنگام زایمان طبیعی در دهان نوزاد منتشر می‌شود و نوزاد به عارضه‌ای به نام برفک یا آفت دهان مبتلا می‌شود که به خوبی با نیستاتین درمان می‌شود. درمان کامل عفونت در دوران بارداری 10 تا 14 روز طول می‌کشد. به مادر توصیه می‌شود که پس از درمان عفونت و التیام زخم‌ها یا ناراحتی‌های پوستی از پودر خشک کننده بدون نشاسته یا پودر نیستاتین برای پیشگیری از عود کردن عفونت استفاده کند.

بیشتر عفونت‌های قارچی معمولاً با رعایت توصیه‌های زیر قابل پیشگیری هستند:

1. لباس‌های گشاد و نخی با قابلیت تنفس بپوشید و لباس زیر نخی به تن کنید.
  2. ناحیه واژن را پس از شستشوی کامل با درجه پایین سشوار تنظیم شده روی باد سرد خشک کنید.
  3. ناحیه واژن را همواره از جلو به عقب شستشو دهید.
  4. بلافاصله پس از شنا کردن دوش بگیرید. لباس شنا، گرمکن یا تمام لباس‌های مرطوب را در اولین فرصت عوض کنید.
  5. دوش واژن نگیرید و از اسپری‌های بهداشتی زنانه، نوار بهداشتی یا تامپون‌های معطر، کف حمام، دستمال توالت رنگی یا معطر استفاده نکنید.
  6. مصرف ماست حاوی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  7. مصرف مواد قندی را کاهش دهید، چون قند رشد قارچ‌ها را تسریع می‌کند.
  8. به خوبی استراحت کنید تا بدن بهتر بتواند با عفونت مقابله کند.

احتمال انتقال عفونت به همسر از راه رابطه جنسی

اگر همسر مبتلا به عفونت قارچی است، اکثر کارشناسان درمانی لازم نمی‌دانند که همسر را هم درمان کنند، زیرا نزدیکی معمولاً باعث عفونت یا عود کردن عفونت نمی‌شود. با این حال، هر یک از زوجین در صورت مواجهه با علائم عفونت باید به پزشک مراجعه کنند. علائم عفونت در آقایان شامل قرمزی، حساسیت پوستی، خارش یا سوزش است. اگر ابتلا مرد به عفونت قارچی تایید شود، پزشک معمولاً توصیه می‌کند که تا زمان درمان عفونت از برقراری رابطه جنسی خودداری شود.

1. سلام خانم دکتر خسته نباشید من هفته نوزده بارداری هستم گاهی ترسحات سفید مایل ب سبز کمرنگ دادم با وجود استفاده از آموکسی وکولتریمازول بازهم این ترسحات برمیگرده ممکنه خطرناک باشه پزسکم معاینه نمیکنه