صفحه اصلی » بیماری های زنان » درمان کیست بارتولن

درمان کیست بارتولن

آنچه می خوانید...

غدد بارتولن ارگان‌های کوچکی در زیر پوست ناحیه تناسلی خانم ها می باشد که دو طرف چین‌های پوستی واژن و دهانه خروج ادرار را احاطه کرده‌اند. در اکثر اوقات شما قادر به مشاهده و احساس این غدد نیستید. غدد بارتولن مقدار کمی مایع ترشح می‌کنند تا ناحیه تناسلی و واژن را مرطوب و روان کنند. این مایع از طریق دو لوله کوچک (بارتولن) که در کنار دهانه واژن قرار گرفته‌اند خارج می‌شوند. اگر در مورد کیست بارتولن و درمان اطلاعات کاملی ندارید حتما این نوشته را تا انتها بخوانید.

از علائم تا درمان کیست بارتولن

کیست غده بارتولن چیست؟

کیست بارتولن یا کیست لوله‌های بارتولن، یک شرایط پزشکی است که در آن لوله‌های بارتولن، که مسئول تولید مایع ترشحی در نزدیکی دهانه واژن هستند، مسدود می‌شوند و مایع ترشحی درون غده محبوس می‌شود. این شرایط می‌تواند به کیست بارتولن منجر شود که می‌تواند اندازه‌ای متغیر از یک نخود تا یک تیله داشته باشد. رشد کیست بارتولن به آرامی انجام می‌شود و در بسیاری از موارد بدون درد و بدون درمان برطرف می‌شود. اما اگر کیست عفونی شود، به درمان جدی تری نیاز است.

علائم نشان دهنده کیست بارتولن

اگر کیست شما کوچک و غیرعفونی باشد، ممکن است اصلاً متوجه وجود آن نشوید. اما اگر کیست رشد کند، ممکن است احساس کنید یک توده یا برآمدگی در نزدیکی دهانه واژن شما قرار دارد. اگرچه کیست بارتولن معمولاً بدون درد است، اما می‌تواند در هنگام لمس کردن حساسیت نشان دهد. عفونی شدن کامل کیست می‌تواند در عرض چند روز رخ دهد؛ اگر کیست بارتولن عفونی شود، ممکن است فرد علائم زیر را مشاهده کند:

  • احساس درد و ناراحتی در هنگام راه رفتن و نشستن
  • احساس درد در هنگام مقاربت
  • تب
  • قرمزی و تورم در ناحیه واژن
  • احساس تخلیه ترشحات مایع از کیست
  • کیست یا آبسه بارتولن معمولاً تنها در یک سمت از دهانه واژن ایجاد می‌شود.

دلایل ایجاد کیست بارتولن

متخصصین بر این باورند که علت کیست بارتولن، تجمع مایع است. هنگامی که دهانه غده بارتولن (یا لوله‌های بارتولن) به دلیل عفونت و یا آسیب دیدن، مسدود شود؛ مایع ترشح‌ شده تجمع می‌یابد.

کیست بارتولن می‌تواند عفونی یا چرکی باشد و در نتیجه باعث تشکیل آبسه شود. ممکن است تعدادی از باکتری‌ها باعث بروز عفونت شوند؛ ازجمله باکتری اشرشیا کلی (E. coli) و باکتری‌هایی که باعث عفونت‌های مقاربتی مانند عامل سوزاک و کلامیدیا می‌شوند.

روش های تشخیص کیست بارتولن

از جمله اقدامات تشخیصی که به منظور کیست بارتولن انجام می شود عبارتند از:

  • یک معاینه لگنی روی شما انجام دهد.
  • یک نمونه از ترشحات واژن یا دهانه رحم را بردارد و برای تشخیص عفونت‌های مقاربتی آزمایش کند.
  • اگر یائسه هستید و یا بیش از 40 سال سن دارید، ممکن است به شما توصیه کند برای تشخیص سلول‌های سرطانی یک آزمایش بیوپسی انجام دهید

روش های درمان کیست بارتولن

روش درمان به اندازه کیست، میزان درد و ناراحتی شما و عفونی یا غیرعفونی بودن کیست که می‌تواند منجر به تشکیل آبسه شود، بستگی دارد.

گزینه‌های درمانی که ممکن است پزشک به شما توصیه کند، عبارتند از:

درمان بدون جراحی

نشستن در یک وان یا لگن آب گرم چندین بار در روز به مدت سه یا چهار روز، ممکن است باعث پاره و تخلیه شدن کیست‌های کوچک و عفونی شود.

اگر کیست شما عفونی باشد و یا اگر آزمایش‌ها نشان دهد که به یک عفونت مقاربتی مبتلا هستید، ممکن است پزشک آنتی‌بیوتیک برای شما تجویز کند. اما اگر آبسه به درستی تخلیه شود، ممکن است دیگر نیازی به آنتی‌بیوتیک نداشته باشید.

درمان از طریق جراحی

لیزر کربن دی اکسید و جراحی می‌توانند در درمان کیست‌های شدید استفاده شوند تا از رشد مجدد آنها جلوگیری شود. در برخی موارد عمل مارسوپیالیزیشن هم می‌تواند مفید باشد.

برای تخلیه کیست‌های عفونی یا بسیار بزرگ، ممکن است نیاز به جراحی کیست بارتولن باشد. در این روش، کیست تخلیه می‌شود و یک لوله کوچک در برش قرار داده می‌شود تا به تخلیه کامل مایع کیست کمک کند. اگر کیست دوباره بروز کند و یا علائم اذیت‌کننده‌ای ایجاد کند، ممکن است روش مارسوپیالیزیشن مفید باشد. در این روش، دو دهانه دائمی در هر طرف برش قرار داده می‌شود.

برای جلوگیری از عود دوباره و تخلیه کامل، ممکن است یک کاتتر برای چند روز در برش قرار داده شود. در برخی موارد، برداشت غدد بارتولن توسط عمل جراحی کیست بارتولن توصیه می‌شود. این عمل جراحی در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و ممکن است عوارضی مانند خونریزی داشته باشد.

مراقبت های لازم بعد از تخلیه کیست بارتولن

برای جلوگیری از تشدید بیشتر بارتولین، حتماً مراقبت‌های لازم را رعایت کنید. همچنین پس از درمان کیست بارتولین، حتماً باید تدابیر پیشگیرانه لازم را رعایت کنید، برخی از این تدابیر عبارتند از:

  • حتماً پس از تهیه کیست، باید برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت تجویز دارو، باید آن را به موقع و به‌موقع مصرف کنید.
  • باید برای مدتی بعد از عمل جراحی کیست بارتولین از روابط جنسی خودداری کنید.
  • باید از شنا و رفتن به سونا خودداری کنید.
  • هیچ‌گاه ورزش‌های سنگین و فعالیت‌های سنگین بدنی انجام ندهید.
  • به دلیل استفاده از داروی بیهوشی در زمان عمل، بهتر است در طول 48 ساعت پس از عمل از رانندگی خودداری کنید.

سوالات متداول

کلام آخر

خانم هایی که دچار کیست بارتولن هستند معمولا توده و دردی را در دهانه واژن خود دارند که نحوه تشخیص آن با انجام معاینات لگنی می باشد. در صورتی که مبتلا به کیست بارتولن باشید لازم است تا حتما اقدامات درمانی انجام شود که شامل مصرف دارو و حمام سیتز می باشد و اگر این روش های درمانی پاسخگو نبود از انجام جراحی پیشنهاد می شود که لازم است تا حتما به بهترین جراح و متخصص زنان برای انجام جراحی مراجعه کرد.

 

17 پاسخ

  1. سلام خانم دکتر,من با نامزدم یک رابطه ی سطحی داشتم,نامزدم ریش هاشو به واژنم مالید,بعداز اون درد ی احساس کردم که تا دو سه دقیقه دیدم غده ی بارتولین یه طرف بزرگ شده,بعده چندروز کم کم خوب شد وهیچ دردی رو حس نمیکنم درهنگام دست زدن,فقط بعضا یکم بزرگ میشه و الانم کاملا معلومه,به نظرتون دلیلش چیه؟راه درمانشو میشه گفت؟

  2. سلام خسته نباشید. من سنم ۲۲ و دوساله که ازدواج کردم وبخاطر ترسم پرده ی بکارتم پاره نشد یا بهتربگم نتونستم حالا بعد ازدوسال از بی حسی لیدوکائین استفاده کردم و پردم پاره شد و شب بعدش هم نزدیکی داشتیم اما امروز روز سومه و طرف سمت چپ واژنم بادکرده و حس میکنم ازداخل هم بادداره و درد زیادی داره حتی مانع از نزدیکی شد. میشه لطفا راهنماییم کنید

  3. سلام دکتر من۱۹سالمه همه نشونه های کیست بارتولن رو دارم امروز شروع کرده ب درد نمیتونم بشینم حس میکنم اندازه ی نخود هستش لطفا راهنمایم کنید

  4. با سلام من نوزادی دارم که توسط سه عدد از بهترین متخصصین کودک در اصفهان عملش کردم هنوز عفونت از بین نرفته بهبودی حاصل نشده تا اینجا پزشکان ناتوان بودند باید چکارش کنم نوزاد دختر است بقا حالت تناسلی اش آبسه زده

  5. من کیست بارتولن دارم و اصلا درد ندارم . ایا میتونم سکس داشته باشم ؟ و اینکه برداشتن کیست مشکلی ایجاد نمیکنه ؟

  6. سلام من دختر ۲۴ساله هستم نزدیک ۳سال هست در سمت چپ واژن یه برآمدگی حس میکنم که گاهی اوقات میره و دوباره ورم میکنه ‌بزرگ هستش و دختر هستم نزدیکی نداشتم علت آن چیست و باید عمل بشه و از آن موقع که متوجه آن ورم شدم ریزش مو شدید گرفتم و الان کمتر آیا باعثش کیست می‌شود و مو هام که ریخته دوباره رشد میکنه ممنون

  7. با سلام و احترام خدمت دکتر عزیزم مدتی است کیست دهانه واژن رو دارم مدتی زمانی هست و یک باره خود به خود از بین میرود و تنها نشانه ای که دارد سوزش زیاد پوست همان ناحیه است. بعد از مدتی دوباره همین اتفاق می افتد. در ضمن هیچ دردی ندارد و فقط برجستگی حس میشود. هنوز به دکتر مراجعه نکردم به نظرتون چه کار کنم که کامل خوب بشه؟

  8. سلام،
    من حدود یکهفته بود که در تخلیه ادرارم دچار مشکل بودم پس لز چند روز یه توده به اندازه گردو در ناحیه کنار واژن احساس کردم وبه پزشک مراجعه کردم وتشخیص کیست بارتولن رو بعد از معاینه دادند .مصرف یک دوره ۱۰روزه قرص سفکسیم ومترو نیدازول رو دادندواحتمال زیاده جراحی.مصرف قرص ها تمام شده ولی تغیری در سایز ایجاد نشده.درد والتهاب هم نداشتم.
    سوال؟
    ایا جراحی تنها راهه درمان هست

  9. سلام دکتر سماسی من ۲۲ سالمه مجردم این کیست تو بدنم دراومده همنجوری که گفتن رفتم تو اب داغ نشستم و کست خود بخود تخلیه شد اما هنوز قرمزه و سفته چیکار کنم که دیگه عود نکنه و کلا درمان بشه لطفا بهم جواب بدید با تشکر

  10. من چند وقت پيش دچار كيست بارتولن شدم اما به دكتر كه مراجعه كردم هيچ روش درماني به من نداد و گفت اين كيست شايع است و تا زماني كه درد نداره كاريش نداريم بعد از چندماهي چنان درد گرفت كه من حتي قدرت راه رفتن نداشتم و خودش طي چند روز تخليه شد. بعد از يه ماه دوباره برآمدگيشو حس كردم اما خيلي سريع دردش شروع شد و رفتم بيمارستان و بعد از سه روز درد كشيدن عمل كردم. الان كه از عملم دوماه ميگذره دوباره برآمدگيشو حس ميكنم اما درد نداره. چند روز پيشم به پزشك مراجعه كردم و به من ٤ تا قرص مترونيدازول داد كه همزمان بخورم. و بهم گفت روزي چندبار تو تشت آب گرم بشين و كيست رو فشار بده . من واقعا الان ميترسم دوباره درد بگيره و ديگه واقعا هم از درد شديدش ميترسم هم جراحي
    چكار كنم؟ الان بار سوم هس كه دچار اين كيست شدم. يعني من تا آخر عمرم هر يه ماهي بايد اين جريانو تحمل كنم؟؟

  11. باسلام و احترام. خانم دکتر با توجه به اینکه بنده به تازگی به خارج از کشور (لهستان) سفر کرده ام و یکماه پیش ازدواج کرده ام، پیش از ازدواج دچار مقداری تورم در بارتولن بودم و پزشک درمانی را پیشنهاد نکرده بود، الان چند روز است که احساس درد و تورم بیشتر دارم. خواهشمند است با توجه به عدم آشنایی با محیط پزشکی این کشور، بنده را برای درمان ساده تر توضیه بفرمایید.
    با تشکر

  12. باسلام و احترام. خانم دکتر با توجه به اینکه بنده به تازگی به خارج از کشور (لهستان) سفر کرده ام و یکماه پیش ازدواج کرده ام، پیش از ازدواج دچار مقداری تورم در بارتولن بودم و پزشک درمانی را پیشنهاد نکرده بود، الان چند روز است که احساس درد و تورم بیشتر دارم. خواهشمند است با توجه به عدم آشنایی با محیط پزشکی این کشور، بنده را برای درمان ساده تر توضیه بفرمایید.
    با تشکر

  13. با سلام و خسته نباشيد
    من ٢ماهه كه دقيقا يك هفته به پرويودم ابسه بارتلن دارم كه بزرگ ميشه و پر از عفونت كه ميرم دكتر و با سرنگ تخليه ميكنن و از بين ميره ،الان دوباره نزديك پريودمه و اين اتفاق داره ميوفته بايد چيكار كنم؟
    سفكسيم٤٠٠- و پني سلين هم استفاده كردم ولي فايده براي عود دوباره نداره.

  14. سلام وقت بخیر.خانم دکتر عزیز من چند روز پیش بعد از اپیلاسیون متوجه شدم تو قسمت انتهایی واژنم چیزی شبیه یک لوبیا بزرگ شده و درد خیلی کمی داره
    به پزشک مراجعه کردم و بعد از معاینه گفتن ممکنه آبسه باشه و آنتی بیوتیک دادن بهم…ولی خیلی استرس دارم میترسم کیست بارتولن باشه….تو رو خدا راهنماییم کنید چیکار کنم؟
    من 27 سالم هست و ازدواج نکردم

  15. سلام من 32 سالم هست تقریبا 6 سال هست آبسه بارتولن دارم یه بار 2 سال قبل عمل کردم ولی دوباره 3 ماه بعد عمل عود کرد هربار که رابطه جنسی دارم دوباره عود میکنه آنتی بیوتیک مصرف میکنم. با تشکر

    1. سلام مي توانيد براي درمان قطعي تَر موقعي كه كيست داريد به مطب مراجعه كنيد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *