صفحه اصلی » بیماری های زنان » عفونت قارچی، خارش و سوزش واژن: علت و درمان

عفونت قارچی، خارش و سوزش واژن: علت و درمان

خارش یا سوزش در هر جای بدن می‌تواند باعث ناراحتی شود. اما وقتی در ناحیه‌ی حساسی مثل واژن یا ناحیه‌ی تناسلی زنان (لبه‌ی واژن، کلیتوریس و دهانه واژن) اتفاق می‌افتد،می‌تواند ناراحت‌کننده باشد. بیشتر خارش و سوزش‌‌های واژن مشکل مهمی نیستند. اما به دلیل اینکه می‌تواند علائمی از عفونت واژن باشد، همیشه بهترین راه حل درمان سوزش واژن  مراجعه به پزشک است.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#6cdbe4″]

هر فردی که عفونت قارچی داشته است، می‌داند که خارش غیر قابل تحمل واژن تا زمانی که درمان شود، می‌تواند احساسی طاقت‌فرسا، تقریباً دردناک و دائمی به همراه داشته باشد. با اینکه عفونت قارچی واژن یک بیماری مقاربتی در نظر گرفته نمی‌شود، علائم عفونت قارچی یا خارش واژن، سوزش و ترشح می‌تواند نشانه‌های یک بیماری مقاربتی باشد. برای اطمینان از اینکه این علائم ناشی از عفونت قارچی است نه چیزی بیشتر، به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره‌های 0212268391902122683818– 02177839463 با ما درتماس باشید.[/alert]

چه چیزی باعث ایجاد خارش و سوزش و ناراحتی واژن می‌شود؟

دلایل شایع متعددی برای ناراحتی ، سوزش، و علت خارش واژن وجود دارد که عبارتند از:

• واژینوز باکتریال: داشتن باکتری‌های سالم در واژن امری طبیعی است. اما رشد باکتری‌های مضر در واژن می‌توانند منجر به عفونت شود. علاوه بر خارش، دیگر علائمی که همراه با واژینال باکتریال هستند عبارتند از: التهاب، سوزش، ترشحات واژن و بوی بد.
  • بیماری‌های مقاربتی: کلامیدیا، تبخال تناسلی، زگیل تناسلی تریکومونا و سوزاک همگی می‌توانند باعث ایجاد خارش، سوزش و ناراحتی و دیگر علائم در واژن شوند.
  • عفونت قارچی (کاندیدیاز واژن): از هر چهار زن، سه نفر در طول عمر خود برخی از نشانه‌های عفونت قارچی را خواهند داشت. بارداری، مقاربت، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و ضعف سیستم ایمنی می‌تواند یک زن را بیشتر در معرض ابتلا به قارچ واژن قرار دهد.
  • یائسگی: کاهش تولید استروژن که در اواخر دوران بارداری زنان رخ می‌دهد می‌تواند باعث خشک شدن و نازک شدن لبه‌های واژن گردد. این امر می‌تواند منجر به خارش و سوزش شود. نازک شدن لبه‌های واژن مشکل زنان شیرده نیز می‌باشد.
  • محرک‌های شیمیایی: برخی از مواد شیمیایی از جمله کرم‌‌ها، دوش واژینال، کاندوم‌ها، فوم‌های پیشگیری از بارداری، مواد شوینده، صابون، دستمال توالت معطر و نرم کننده‌های پارچه‌ای می‌توانند موجب تحریک واژن شوند.
  • اسکلروز پلان: یک وضعیت نادر است که باعث به وجود آمدن لکه‌های سفید نازک بر روی پوست و به وجود آمدن مشکلات پوستی در واژن به خصوص در اطراف ناحیه‌ی تناسلی زنان می‌شود. لکه‌ها می‌توانند به طور دائم ناحیه تناسلی را زخم کنند. زنان یائسه به احتمال زیاد در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

علائم دیگر عفونت قارچی واژن

درد، قرمزی و التهاب در واژن و لبه بیرونی واژن، به همراه خارش و سوزش، مشکلات شائعی هستند. ترشحات غیرطبیعی واژن ممکن است به رنگ شفاف یا سفید باشد و شبیه موج‌دار یا دلمه‌هایی به نظر برسد. در برخی موارد نادر همچون عفونت‌های دیگر، ترشحات ممکن است بوی تند و مانند ماهی داشته باشند.

درد در هنگام ادرار کردن، که ناشی از فشار ادرار بر واژن است، یکی از علائم شائع عفونت قارچی است. درد هنگام مقاربت می‌تواند به تحریک و درد واژن منجر شود و مشکلاتی برای مقاربت ایجاد کند. درد هنگام مقاربت می‌تواند ناشی از عفونت قارچی یا شرایط دیگری باشد.

دلایل عفونت‌های قارچی

عفونت‌های قارچی معمولاً به وجود می‌آیند زمانی که نوعی قارچ به نام کاندیدا به طور غیرطبیعی در بدن رشد می‌کند. قارچ‌های کاندیدا به عنوان قارچ مخمر هم شناخته می‌شوند و به صورت عادی در محیط‌های مختلف بدن مانند مهبل، دهان و دستگاه گوارش حضور دارند. وقتی تعادل ارگانیسم‌های مختلف در محیط مهبل به هم می‌خورد، رشد غیرطبیعی قارچ کاندیدا رخ می‌دهد که منجر به عفونت قارچی می‌شود. همچنین این عفونت‌ها معمولاً پیش از دوره قاعدگی یا پس از آن اتفاق می‌افتند. گاهی اوقات درمان این نوع عفونت‌ها دشوار است و توسط انواع دیگری از قارچ‌ها نیز می‌توانند ایجاد شوند. در صورت عدم بهبود، بهتر است از پزشک خود برای بررسی نوع دیگری از قارچ‌ها درخواست کنید.

تعادل ارگانیسم‌ها در بدن ممکن است به دلیل علل زیر تغییر کند:

• مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان آکنه، عفونت‌های گلو، عفونت‌های گوش و سایر نوع عفونت‌های واژن. زیرا آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند باکتری‌های طبیعی در محیط مهبل را کشته و منجر به رشد قارچ‌ها شوند.
  • اضافه وزن
  • داشتن دیابت
  • ابتلا به عفونت آژ آی وی
  • استفاده از استروئیدها
  • استفاده از قرص‌های ضد بارداری
  • استفاده از لباس‌های تنگ و درشت که از موادی مانند نایلون یا لایکرا دوخته شده‌اند و به خصوص در تابستان باعث احتباس رطوبت و گرمای بیشتر می‌شوند. بهتر است لباس زیر پنبه‌ای بپوشید زیرا این نوع پارچه رطوبت را بهتر جذب می‌کند.

تشخیص عفونت‌های قارچی

متخصص زنان و زایمان از یک گوش پاک‌کن برای نمونه‌برداری از ترشحات واژن استفاده می‌کند. نمونه به همراه یک قطره از یک ماده شیمیایی در یک اسلاید گذاشته می‌شود و پزشک یا شخصی که در آزمایشگاه کار می‌کند نمونه را در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌دهد تا رشد بیش از حد قارچ کنترل شود. آزمایش‌های دیگری نیز برای ارزیابی ترشحات واژن وجود دارد. پزشک همچنین ممکن است از کشت ترشحات استفاده کند بویژه اگر عفونت‌های قارچی بطور مکرر بروز پیدا کنند.

پیشگیری از عفونت‌های قارچی

شما می‌توانید خطر ابتلا به عفونت قارچی را با انجام روش‌های زیر کاهش دهید:

• هرگز از محصولات دوش واژینال استفاده نکنید.
  • لباس زیر کتانی و شلوار گشاد بپوشید.
  • لباس خیس شنا و یا ورزشی خود را بلافاصله عوض کنید.
  • فقط زمانی که پزشک مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را توصیه می‌کند، از آنها استفاده کنید.

ممکن است خوردن یک کاسه ماست (که حاوی باکتری اسیدوفیلوس است) در روز به جلوگیری از عفونت‌های قارچی کمک کند. با این حال، خوردن ماست به تنهایی موجب درمان یا پیشگیری از عفونت‌های قارچی نمی‌گردد. اگر از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنید و به دفعات دچار عفونت‌های قارچی می‌شوید، جهت استفاده از کرم‌ها یا قرص‌های ضد قارچ با پزشک خود مشورت کنید.

خارش، سوزش و ناراحتی واژن چگونه درمان می‌شود؟

سوزش واژن در اغلب موارد به طور خودی بهبود می‌یابد. اما در صورتی که سوزش به طور مداوم ادامه داشته باشد، شدید باشد و یا پس از درمان دوباره به سراغتان بیاید، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید تا وضعیت را بررسی کنید. پزشک ممکن است برای تشخیص منشأ دقیق مشکل، به معاینه لگن شما بپردازد و در برخی موارد، نمونه‌برداری از ترشحات را انجام دهد.

روش درمان درد واژن بستگی به عامل ایجادکننده آن دارد:

• واژینوز و بیماری‌های مقاربتی با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و پادانگل‌ها درمان می‌شوند.
  • عفونت‌های قارچی با استفاده از داروهای ضد قارچ درمان می‌شوند. این داروها به صورت کرم، پماد، شیاف و یا به صورت خوراکی مصرف می‌شوند. شما می‌توانید داروهای بدون نسخه با دوزهای مختلف (روزانه، سه روزه و هفت روزه) تهیه کنید. اما اگر تا به حال عفونت قارچی نداشته‌اید، قبل از استفاده از هر نوع داروی بدون نسخه، حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • علت خارش پوست مرتبط با یائسگی ممکن است با استفاده از کرم و قرص استروژن و یا حلقه واژنی قابل درمان باشد.
  • نوع دیگری از خارش و سوزش نسبت به کرم‌ها و لوسیون‌های استروئیدی که التهاب را کاهش می‌دهند، پاسخ خوبی نشان می‌دهد. استفاده از یک کرم استروئیدی ممکن است سوزش ناشی از بیماری لیکن اسکلروز (تنگی مجرای ادراری ناشی از التهاب پوستی) را تسکین دهد.

لیزر مونالیزا تاچ می‌تواند به درمان عفونت مزمن واژن کمک کند

لیزر مونالیزا تاچ به ‌دلیل بازگرداندن گلیکوژن و اسید هیالورونیک به بافت‌ها در سطح سلولی کمک می‌کند تا PH  واژن در وضعیت نرمال خود باقی بماند. این کار در عوض اجازه می‌دهد لاکتوباسیلوس (فلور واژن طبیعی) PH مناسب واژن را حفظ کند. اغلب زنان علائم آتروفی واژن را که شامل خارش و تحریک می‌باشد با عفونت اشتباه می‌گیرند.

با مراجعه به متخصص زنان و زایمان که با لیزر مونالیزاتاچ خدمات درمانی به بیماران ارائه می‌دهد متوجه خواهید شد که علائمی که دارید ناشی از آتروفی واژن است یا عفونت مجدد.

1. من ۲۶ساله هستم و چند ماهی که ازدواج کردم یه ماه قبل کیست تخمدان سمت راست داشتم دکتر برام قرص ضد بارداری تجویز داد حالا یه مدتیه خارش ناحیه تناسلی و دون های قرمز در ناحیه دستگاه تناسلی گرفتم خواهشن بگویید چه نوع بیماری هستش؟ایا از داروهایی که میخورم هست؟

2. سلام من دختری ۲۲ساله هستم مجردم دوروز اخر عادت ماهیانم احساس سوزش داخل واژنم کردم چن روزیه ک اینطوری هستم.
    بعضی مواقع هم لکه های تیکه تیکه قرمز رنگ شبیه خون ازبدنم موقع ادرار خارج میشه.
    ممنون میشم راهنماییم کنین.

3. سلام وقت بخیر من بنا به دلایلی مجبور به عمل کورتاژ شدم. اکنون بعد از گذشت یک سال همچنان هر روز از همان ناحیه احساس سوزش و درد شدید دارم . لطفا راهنمایی بفرمایید چکار باید انجام دهم ؟ منتظر جوابتون میمانم متشکر.

4. سلام خانم دکترخسته نباشید من بعداز بدنیا اومدن بچم که الان 5 ماهش هست وسزارین شدم همش سوزش وخارش درقسمت بیرونی دستگاه تناسلی دارم مخصوصا قسمت کلیتوریس و لبه های واژن از قرص و کرم کلوتریمازول واژینال هم استفاده کردم ولی خوب نشدم

5. سلام خسته نباشید من بعداز نزدیکی واژنم شروع ب خارش و سوزش کرد‌.بنظر شما علتش چیست و راه درمان و دارویی ک استفاده کنم چیه ممنونم اگه جواب بدید

6. سلام من 32 سالمه متاهل هستم آیا بیماری گرفتگی عروق لنفاوی کشاله ران باعث تشدید شدن عفونت وسوزش واژن میشود یا خیر