صفحه اصلی » بیماری های زنان » تنبلی یا کم کاری تخمدان

تنبلی یا کم کاری تخمدان

آنچه می خوانید...

تنبلی تخمدان یک نوع اختلال سیستم غدد درون‌ریز است که در خانم ها اتفاق افتاده و باروری آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر چه در حال حاضر هیچ علت شناخته‌شده‌ای برای تنبلی تخمدان وجود ندارد، اما لازم است که حتما به موقع آن را تشخیص داده و درمان کرد چرا که کاهش وزن، خطر بروز سایر مشکلات سلامتی مرتبط با تنبلی تخمدان را به شدت کاهش می‌دهد.

دلاسل کم کاری یا تنبلی تخمدان

دلایل تنبلی تخمدان

زنانی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند، ممکن است علائمی مانند وجود کیست در تخمدان‌ها، اختلالات قاعدگی و نامنظم شدن سطوح آندروژن (نوعی هورمون جنسی مردانه) خون را مشاهده کنند. علاوه بر این تنبلی تخمدان، شایع‌ترین علت ناباروری در زنان است و به همین دلیل است که تخمک گذاری اتفاق نمی افتد.

خانم های مبتلا به تنبلی تخمدان امکان بارداری در آن ها وجود دارد ولی باید اشاره کنیم که احتمال پر خطربودن آن زیاد است. اگر می خواهید تا با راه های کنترل حاملگی پر خطر بیشتر آشنا شوید حتما این مقاله از سایت را مطالعه کنید.

📌 نکته: در حال حاضر، هیچ علت شناخته‌شده‌ای برای تنبلی تخمدان وجود ندارد. با این حال مصرف بیش از حد انسولین، التهاب‌های کم درجه و عوامل ژنتیکی با خطر ابتلا به تنبلی تخمدان ارتباط دارند.

خانم هایی که بدن آن ها نسبت به انسولین مقاوم است قادر به استفاده از آن نیستند و این موضوع باعث شده تا بدن آن ها پانکراس انسولین اضافی تولید کند تا نیازهای بدن به گلوکز را پاسخگو باشد توجه داشته باشید که انسولین اضافی به دلیل تأثیر بر تولید آندروژن، توانایی زنان برای تخمک‌گذاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

راه های تشخیص تنبلی تخمدان

از آنجا که هیچ آزمایش منحصر به فردی برای تشخیص تنبلی تخمدان وجود ندارد، برای تشخیص این بیماری ابتدا باید احتمال وجود سایر بیماری‌ها را رد کرد. از انواع این تست‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

❇️ معاینه فیزیکی: فشار خون، اندازه دور کمر و شاخص توده بدنی (BMI) اندازه‌گیری شده و نواحی که در آنها موهای اضافی رشد کرده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

❇️ معاینه لگنی: در معاینه داخلی واژن، پزشک با لمس کردن تخمدان‌هایی که متورم و بزرگ شده‌اند می‌تواند متوجه وجود کیست‌های کوچک شود.

❇️ آزمایش‌های خون: سطوح هورمون آندروژن و گلوکز خون بررسی می‌شود.

❇️ سونوگرافی واژینال: میله سونوگرافی دورن واژن قرار داده می‌شود که از طریق آن می‌توان از وجود کیست و ضخیم بودن پوشش رحم (ناشی از قاعدگی‌های نامنظم) را تشخیص داد.

دقت داشته باشید که به منظور تشخیص تنبلی تخمدان لازم است تا دو تا از علائم زیر را داشته باشید:

  • اختلال در قاعدگی
  • بالا بودن سطح آندروژن خون
  • تخمدان پلی کیستیک

    📌 مهم است به یاد داشته باشید که تنبلی تخمدان برخی افراد مبتلا به این بیماری کاملاً طبیعی بوده و برخی از خانم‌ها مبتلا به کیست تخمدان به این بیماری مبتلا نباشند.

    درمان تنبلی تخمدان

    دقت داشته باشید که روش درمانی خاصی برای این بیماری وجود ندارد ولی تغییراتی در سبک زندگی می توان علائم آن را تا حد زیادی را کاهش داد؛ برخی از این روش های درمانی عبارتند از:

    ❇️ داروها

    • قرص‌های ضدبارداری(ld): این قرص‌ها می‌توانند سیکل قاعدگی را کنترل و سطح آندروژن را کاهش دهن. دقت داشته باشید که مصرف این قرص در درمان جوش و آکنه نقش بسیار موثری دارد.
    • داروهای مخصوص باروری: این داروها می‌توانند تخمک‌گذاری را در بیمارانی که می‌خواهند باردار شوند، تحریک کند.
    • داروهای ضد چاقی
    • داروهای ضد آندروژن
    • داروهای مخصوص درمان دیابت

    ممکن است داروهایی برای کاهش رشد بیش از حد موها تجویز شوند که مصرف آن در خانم های باردار به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود همچنین مصرف این داروها در طول دوران شیردهی هم ممنوع است توجه داشته باشید که روش‌های لیزر مو، هورمون درمانی، مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی از دیگر گزینه های درمانی برای رفع رشد موها محسوب می شود.

    ❇️ جراحی

    در صورتی که دارو درمانی اثرگذار نباشد انجام جراحی پیشنهاد می شود؛ تا زا این طریق بتوان احتمال تخمک گذاری را افزایش داد. روند انجام جراحی نیز به این صورت است که تخمدان‌ها با استفاده از یک سوزن کوچکی که حامل جریان الکتریکی هستند سوراخ شده و با کاهش سطح آندروژن، منجر به تخمک گذاری می شود.

    نکته: در جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان، برش‌های کوچکی روی شکم ایجاد شده و با استفاده از یک دوربین کوچک، اندام‌های درون لگن قابل‌ مشاهده می‌شوند. اکثر زنان مبتلا به تنبلی تخمدان، با طی کردن فرایند درمان می‌توانند باردار شوند.

    سایر روش‌های جراحی شامل اوفورکتومی (برداشتن یکی از تخمدان‌ها)، هیسترکتومی، آسپیریشن کیست می شود.

    ❇️ تغییر در سبک زندگی

    اگر به تنبلی تخمدان مبتلا هستید و اضافه وزن دارید، کاهش وزن و پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند برخی از علائم شما را بهبود بخشد دقت داشته باشید که انجام ورزش، عدم مصرف سیگار و سایر نکات مراقبتی در کاهش علائم تاثیر بسزایی دارد.

    بیشتر بخوانید: انواع بیماری های زنان

    تاثیر تنبلی تخمدان در دوران بارداری و یائسگی

    زنانی که با تنبلی تخمدان مواجه هستند، ممکن است در طول عمر خود تأثیرات آن را تجربه کنند، از جمله در دوران بارداری و پس از یائسگی. این ممکن است با خطر سقط جنین، ابتلا به دیابت بارداری، فشار خون بالا در زمان بارداری (پری‌اکلامپسیا یا مسمومیت حاملگی) و زایمان زودرس همراه باشد.

    پس از تولد، احتمال انتقال نوزاد به بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان یا حتی فوت نوزاد قبل از یا به محض تولد بسیار بالاست. اما باید توجه داشت که این عوارض بیشتر در بارداری‌های چندقلویی رخ می‌دهند.

    بعضی از علائم تنبلی تخمدان مانند هیرسوتیسم (رشد بیش از حد موها) و طاسی با الگوی مردانه ممکن است تا دوران یائسگی ادامه داشته و حتی شدیدتر هم شوند.

    اگر فکر می‌کنید ممکن است به تنبلی تخمدان مبتلا باشید یا تست‌های تشخیصی نشان داده که شما به تنبلی تخمدان مبتلا هستید، حتما باید به یک متخصص زنان متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

    سوالات متداول

    تنبلی تخمدان منجر به بروز چه بیماری هایی می شود؟

    تنبلی تخمدان می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی شود که برخی از آن ها لازم است تا جدی گرفته شوند که از مهم ترین آن ها عبارتند از:
    – دیابت نوع 2
    – اختلالات کلسترول
    – فشار خون بالا
    – بالا بودن سطح پروتئین واکنشی سی؛ که می‎‌تواند نشان از وجود بیماری‌های قلبی عروقی باشد.
    – سندروم متابولیک؛ گروهی از علائمی که افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی را نشان می‌دهند.
    – استئاتوهپیاتیت غیرالکلی؛ التهاب شدید کبد که ناشی از تجمع چربی اضافی در کبد است.
    – آپنه خواب (وقفه تنفسی در خواب)
    سرطان رحم 
    فشار خون بالا و یا دیابت بارداری

    جراحی چاقی در درمان تنبلی تخمدان چه نقشی دارد؟

    این جراحی برای خانم هایی که در گروه افراد بسیار چاق با شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از 40 و یا 35 تا 40 قرار می‎ گیرند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    به منظور درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

    اگر شما دچار سندروم تخمدان پلی‌کیستیک هستید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید و درمان را به تعویق نیاندازید. اگر هر یک از علائمی مانند رشد موهای زائد، آکنه، یا اختلالات در دوره قاعدگی را تجربه می‌کنید، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با انجام معاینات اولیه، گرفتن شرح حال بیمار، انجام سونوگرافی و تست‌های آزمایشگاهی، و در نهایت تجویز داروها، می‌تواند از عوارض بیماری تا حد زیادی جلوگیری کند.

    در انتهای این مقاله باید تاکید کنیم که تنبلی یا کم‌کاری تخمدان ممکن است با علائم و نشانه‌های مختلفی همچون اضافه وزن، درد لگن و… همراه باشد. درمان این بیماری باید با توجه به شرایط هر فرد به‌طور متفاوتی باشد و پس از تشخیص توسط پزشک مشخص می‌شود.

    2 پاسخ

    1. باسلام من34سالمه تنبلی شدید تخمدان دارم زمانی که قرص سپروترون کامپاند مصرف میکنم پریود میشم ووقتی نمیخورم اصلا پریود نمیشم میخواستم بدونم تا چند وقت باید قرص مصرف کنم تا خوب بشم؟

    2. سلام وقتتون بخیر
      19 سالمه مجردم پریودی نامنظم داشتم تشخیص دکتر کم کاری تخمدان و بالا بودن هورمون مردانه بوده…
      قرض اتیسترون تجویز کردن طی 3 دوره اما تغییری ایجاد نشده
      واینکه موهای زائد زیادی داشتم که اونم تغییری نکرده
      باید چیکار کنم؟ ممکنه مشکل چی باشه؟؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *