صفحه اصلی » بیماری های زنان » تست (آزمایش) HPV (اچ پی وی):تشخیص ویروس عامل زگیل تناسلی و سرطان رحم

تست (آزمایش) HPV (اچ پی وی):تشخیص ویروس عامل زگیل تناسلی و سرطان رحم

آنچه می خوانید...

hpv

اچ پی وی (HPV) سرواژه ویروس پاپیلوم انسانی است. ویروس‌های پاپیلوم فقط با اتصال به سلول‌های خاصی به نام سلول‌های مخاطی سنگفرشی می‌توانند زنده بمانند. تست HPV وجود این ویروس را مشخص می‌کند که عامل ایجاد زگیل تناسلی، سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم یا سرطان دهانه رحم است.

متخصص زنان و زایمان در شرایط زیر دستور انجام آزمایش HPV می‌دهد:

  • غیرطبیعی بودن تست پاپ اسمیر و مشاهده سلول‌های سنگفرشی غیرطبیعی با ماهیت نامشخص (ASCUS)
  • 30 سال یا بیشتر سن داشتن بیمار

آزمایش اچ پی وی فقط بر روی بانوان انجام می‌شود، تا کنون هیچ آزمایش اچ پی وی وجود این ویروس را در آقایان نشان نداده است. با این حال آقایان نیز ممکن است به این ویروس آلوده شوند و آن را از راه رابطه جنسی به همسر خود منتقل کنند. برای آگاهی بیشتر از این بیماری و چگونگی انجام تست می‌توانید با شماره‌های 0212268391902122683818 تماس حاصل نمایید.

راه‌های انتقال HPV تناسلی


ویروس پاپیلومای انسانی تناسلی (HPV) اغلب از طریق تماس مستقیم پوستی از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل می‌شود. این ویروس از طریق خون یا مایعات بدن منتشر نمی‌شود و انتقال از مادر به نوزاد در زمان زایمان نادر است، اما احتمال آن وجود دارد. اگر ویروس به نوزاد منتقل شود، ممکن است زگیل‌هایی در لوله‌های تنفسی نوزاد (نای و نایچه) و ریه‌ها ایجاد شود که باعث بروز عارضه پاپیلوماتوز تنفسی می‌شود. این ویروس ممکن است در تارهای صوتی نیز رشد کند و عارضه پاپیلوماتوز حنجره‌ای را ایجاد کند، که هر دوی این عفونت‌ها مشکلاتی مرگبار هستند و جان نوزاد را به خطر می‌اندازند. با این حال، ویروس HPV از طریق صندلی توالت، بغل کردن یا دست بیمار را نگه داشتن، شنا کردن در استخر یا استفاده از وان، سابقه خانوادگی (وراثت)، سهیم شدن در غذا یا استفاده اشتراکی از وسایل غذاخوری، یا تمیز نبودن منتقل نمی‌شود.

تشخیص: آزمایش HPV


hpv1

دلیل انجام آزمایش

تست اچ پی وی آزمایش غربالگری برای سرطان دهانه رحم است، البته این تست ابتلا به سرطان را مشخص نمی‌کند، اما وجود ویروس پاپیلوم یعنی عامل سرطان دهانه رحم را در بدن نشان می‌دهد. گونه‌های خاصی از اچ پی وی، برای مثال نوع 16 و 18، احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد.

اگر پزشک و بیمار از وجود نوع خاص HPV که احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد، اطلاع داشته باشند بهتر می‌توانند درباره مراحل بعدی درمان تصمیم گیری کنند. در این شرایط اقدام‌هایی چون نظارت، آزمایش‌های بیشتر یا درمان سلول‌های پیش سرطانی یا غیرطبیعی انجام می‌شود.

آمادگی برای آزمایش

آزمایش HPV به هیچ آمادگی خاصی نیاز ندارد. با این حال چون تست HPV و آزمایش پاپ اسمیر غالباً همزمان انجام می‌شود، بهتر است توصیه‌های زیر را برای دقیق‌تر ساختن هر دو آزمایش رعایت کرد:

  • خودداری از مقاربت، دوش واژن یا مصرف داروهای واژینال یا ژل‌ها، کرم‌ها یا کف منی‌کش به مدت دو روز قبل از آزمایش
  • انجام ندادن آزمایش در دوره قاعدگی، البته آزمایش هنگام عادت ماهانه قابل انجام است، اما خارج از این دوره نمونه سلولی بهتری جمع‌آوری می‌شود.

کلیات آزمایش

تست HPV معمولاً همزمان با آزمایش پاپ اسمیر یعنی آزمایشی انجام می‌شود که در آن سلول‌ها از دهانه رحم برداشته می‌شود تا وجود سرطان یا هرگونه ناهنجاری بررسی شود. آزمایش اچ پی وی بر روی همان نمونه گرفته شده برای پاپ اسمیر یا نمونه دومی انجام می‌شود که از کانال دهانه رحم جمع شده است.

روش انجام آزمایش

در مطب متخصص زنان و زایمان، یک آزمایش ترکیبی به نام پاپ اسمیر ـ اچ پی وی انجام می‌شود که تنها چند دقیقه زمان می‌برد. بیمار خواسته می‌شود که لباس خود را کاملاً یا از کمر به پایین بیاورد. سپس به پشت روی تخت معاینه دراز کشیده و زانوها را خم کرده و پاشنه‌ها را روی تکیه‌گاه‌هایی به نام رکاب قرار دهد.

پس از آن، متخصص ابزاری به نام اسپکولوم را به آرامی وارد واژن می‌کند. این اسپکولوم دیواره‌های واژن را از هم دور نگه می‌دارد تا متخصص بتواند به راحتی دهانه رحم را ببیند. وقتی اسپکولوم وارد واژن می‌شود، بیمار ممکن است فشاری در ناحیه لگن حس کند و گاهی اوایل این تماس باعث احساس سرما می‌شود. پزشک نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم را با استفاده از برس نرم و وسایل دیگری مانند اسپاتول یا کاردک جمع‌آوری می‌کند. این فرآیند نمونه‌برداری به هیچ وجه دردناک نیست و بیمار گاهی حتی متوجه آن نمی‌شود.

پس از تست HPV

بیمار پس از انجام آزمایش می‌تواند فعالیت‌های معمول خود را بدون هیچ محدودیتی دنبال کند و در زمان تعیین شده برای دریافت نتیجه مراجعه کند.

نتایج

نتایج آزمایش اچ پی وی به دو صورت مثبت یا منفی بیان می‌شود.

  • آزمایش HPV مثبت: مثبت بودن آزمایش به معنی وجود نوعی از HPV با خطر بالا است که مرتبط با سرطان دهانه رحم دانسته می‌شود. البته نتیجه مثبت دلیل ابتلا به سرطان نیست، اما نشانه هشداری است که از احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در آینده خبر می‌دهد. پزشک احتمالاً دستور می‌دهد که آزمایش ظرف یک سال تکرار شود تا مشخص شود که آیا عفونت از بین رفته یا نشانه‌های سرطان دهانه رحم وجود دارد یا خیر.
  • آزمایش HPV منفی: منفی بودن نتیجه آزمایش به این معنا است که هیچ نوع ویروس اچ پی وی که عامل سرطان دهانه رحم باشد در نمونه وجود نداشته است.

پزشک با توجه به نتیجه آزمایش یکی از اقدامات زیر را انجام می‌دهد:

  • تحت نظر داشتن متداول: اگر سن بیمار بالای 30، نتیجه اچ پی وی منفی و پاپ اسمیر طبیعی باشد، پزشک توصیه می‌کند که آزمایش‌ها پس از 5 سال تکرار شود.
  • کولپوسکوپی: متخصص زنان و زایمان با ذره بینی مخصوص (کولپوسکوپ) دهانه رحم را با دقت بیشتر معاینه می‌کند.
  • نمونه برداری: متخصص در این آزمایش که گاهی همزمان با کولپوسکوپی انجام می‌شود، نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم را برای معاینه دقیق‌تر میکروسکوپی برمی‌دارد.
  • خارج کردن سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم: متخصص برای جلوگیری از تبدیل شدن سلول‌های غیرطبیعی به سرطانی توصیه می‌کند که عمل برداشتن بافت‌های حاوی سلول‌های غیرطبیعی انجام شود.
  • مراجعه به متخصص: چنانچه آزمایش نشان دهنده ابتلا به سرطان باشد، بیمار به متخصص درمان سرطان معرفی می‌شود.

آیا HPV قابل درمان است؟


خود ویروس قابل درمان نیست، اما عفونت‌های تناسلی حاصل از آن به کمک سیستم ایمنی بدن برطرف می‌شود.اگر چه خود ویروس درمان ناپذیر است، اما تغییرات سلولی حاصل از عفونت HPV برای مثال زگیل تناسلی را می‌توان درمان کرد. تغییرات سلولی پیش سرطانی ناشی از اچ پی وی یافته شده در تست پاپ اسمیر نیز قابل درمان است. سرطان‌های ناحیه تناسلی، مقعد، سر و گردن و دهانه رحم نیز خوشبختانه درمان می‌شود.

پیشگیری از ویروس تناسلی HPV


جلوگیری از انتقال ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، که ممکن است از فرد دیگری آلوده شده باشد، از طریق عدم تماس با نواحی مثل دهان، مقعد و نواحی تناسلی، یک راهکار اساسی است. به عبارت دیگر، لازم است از روابط جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی با افراد آلوده خودداری کرده و از بروز تماس پوستی با این نواحی جلوگیری شود. واکسن HPV می‌تواند از آلودگی به ویروس‌های HPV که باعث سرطان و زگیل تناسلی می‌شوند، جلوگیری کند. استفاده از کاندوم نیز می‌تواند از انتقال ویروس HPV جلوگیری کند، اما باید توجه داشت که ویروس ممکن است روی نواحی از پوست حضور داشته باشد که توسط کاندوم پوشیده نشده‌اند.

شناختن اینکه کدام فردی مبتلا به HPV است، معمولاً ممکن نیست و این عفونت ویروسی به اندازه‌ای شایع است که حتی با رعایت اقدامات پیشگیرانه، اطمینان از ایمنی کامل در برابر آن وجود ندارد. با این حال، حداقل می‌توان با رعایت این نکات، خطر ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی را کاهش داد.

25 پاسخ

  1. سلام وقت شما بخیر دختری دارم دانشجو مدیریت تهران و۲۱ ساله چندوقت پیش با دردوسوزش وعفونت ناحیه تناسلی به پزشک متخصص مراجعه میکنه وآزمایش میدهد وجواب آزمایش ازنظر ویروس پاپیلوما مثبت در نوع۱۶ ومنفی درنوع ۱۸ بوده است وپزشک دیگری به اسم دکتر همایون ثریا آزمایش دیگری جهت اطمینان داده که بایددخترم انجام بده وخواهد داد خواستم باتوجه به سن کم دخترم درباره احتمال سرطان رحم توضیح دهید من ودخترم بینهایت نگرانیم ممنون میشم از شما واینکه راه درمان داره؟ خواهش میکنم پاسخ بدین هرشب دارمم اشک میریزم ونگران دخترم هستم خواهش میکنم درمان میشه لطفا راهنمایی کنیدمتشکرم

  2. با عرض سلام و تشکر فراوان بابت مطالب آموزنده و مفید شما….من چند بار رابطه نامشروع داشتم الان باید از کجا بدونم که دچار بیماری مقاربتی شدم یا نه؟ شما گفتین که تست hpv مخصوص خانوم ها هست ن آقایون

  3. سلام خوبید.خانم دکتر من ازملیشhpv دادم منفی بود اما ضایعهایی روی پوست بالای واژنموجود داشت که کردم دکتر گفت زگیل تناسلی است.اما خداراشکری به واژنم نرسیده .بنظر شما ازمایشhpvمن که منفی بوده.پس وجود.این زگیلها در روپوستم در لبه های. واژنم چیست وم ن چه ک نم

  4. من همسرم یه چنتا عارضه رو پوست الت تناسلیش پیدا شده سایتهای زیادی و گشتم اما زگیلهای موجود شبیه هیچ یک از زگیلهای داخل سایتها نبود از وقتی اسم این بیماری ب گوشمون خورده نگرانیم اما همسرم اجتناب میکنه ک دکتر مراجعه کنه
    من خودم چ ازمایشی باید انجام بدم ک بدونیم ویروس hpv داریم یا نه؟

  5. سلام
    دكتر من ديروز به ماما مراجعه كردم براي چكاپ گفتن كه مشكوك به زيگيل تناسلي هستم اما من هيچ چيزي كه شبيه به زيگيل باشه روي بدن خودم يا همسرم نميبينم و هم ازخودم و هم از شوهرم مطمئن هستم كه رابطه خارج از عرفي نبوده از من تست پاپ اسمير و اچ پي وي گرفتن الان ميخوام بدونم مطمئن هستن كه من زيگيل دارم و ميخوان نوعش معلوم شه يا براي اينه كه بفهمن من زيگيل دارم يانه؟

  6. سلام وقت بخیر خانم دکتر من 3روز قبل از اینکه تست پاپ اسمیر و اچ پی وی بدم دکتر پوست بودم و ایشون به خاطر تشخیص اشتباه که من دارای زگیل تناسلی هستم برای من فریز انجام دادن اما 3روز بعد که متخصص زنان رفتم بعد از معاینه گفتن هیچ نوع زگیلی روی سطح پوست دیده نمیشه و بعد واسه اطمینان تست پاپ اسمیر و اچ پی وی انجام دادم و جواب تست پاپ اسمیر طبیعی و اچ پی وی منفی بود .میخواستم بپرسم چون 3روز قبل از تست پاپ اسمیر فریز انجام دادم تاثیری رو جواب تست نداشته ؟

  7. سلام خسته نباشید.من ی خانوم24ساله هستم ک دو سال پیش ازمایشhpv.pcrانجام دادم.که جوابش6.11LR and16HRبوده.دکتر گفت مشکوکه و یکسال دیگه باید ازمایش بدم و گفت برای بارداری مشکل نداره و من باردار شدم الان دوساله که ازمایش رو تکرار نکردم.خیلی استرس دارم و میترسم.ایا تو مدت این دوسال وقفه میتونه خطرناک بوده باشه؟یکم توضیح میدین؟اینم بگم من زیگیل تناسلی داشتم

  8. سلام روز بخير
    شما در ابتداي مقاله فرموديد با تست ميشه متوجه شد ويروس وجود دارد يا خير ولي در پايان اشاره كرديد اطلاع از اينكه چه فردي مبتلاست ممكن نيست؟
    معني اين تناقض چيه؟

  9. سلام خانم دکتر
    میخواستم بپرسم آیا ویروس پاپیلوم از طریق لاپایی و… که دخولی انجام نمیشه ممکنه منتقل بشه؟
    سوال دومم اینه که ممکنه لمس کردن واژن فرد آلوده با دست ویروس رو به دست منتقل کنه و اگه منتقل میکنه میشه با صابون و مایع از ویروس پاکش کرد
    سومین سوالم اینه که پسران مجرد که میخوان ازدواج کنن و قبلا رابطه جنسی داشتن آیا میتونن با تست کردن هر ۱۰۰ نوع منفی یا مثبت بودنشو بفهمن تا شریک زندگیش مبتلا نشه
    و اینکه بهترین نوع تست برای مردان چیه

  10. سلام. ببخشید خانم دکتر خاهر من 23 سالشونه و مجرد هستن. از پارسال مبتلا به زگیل تناسلی شدن و توسط دکتر پوست کرایو انجام دادن و زگیل ها محو شدن . ولی دوره ی درمانشون کامل نشد و بعد از دوماه مجددا زگیل ها عود کردن تعدادشون میگه تقریبا بیست تایی میشه. الان به دکتر زنان مراجعه کرده. دکتر تست HPV براشون از نمونه زگیل نوشتن. نمونه رو که برده آزمایشگاه ، پذیرش آزمایشگاه گفته این نمونه زگیل ها معمولا سرطان بدخیم هست. هنوز جواب نمونه برداری نیومده ولی اینقدر نگران هستیم که شده کابوس برامون

  11. سلام
    وقت عالي بخير .مدتي هست كه احساس سوزش در قسمت سمت راست واژن دارم ،داروي ضد قارچ (ايتروكونازول،كليندا و ازيترو مايسين )استفاده كردم خوب نشدم ،بهم گفتن كه تست HPVبدم ،شب قبل از كپسول ويتامين Eاستفاده كردم بصورت واژينال ،آيا در نتيجه تست تأثيري داره ؟

  12. باسلام
    خانمی۳۳ساله هستم که دچارزگیل تناسلی شده ام تست پاپ اسمیرانجام دادم که نتیجه منفی بود
    ایا ویروس اچ پی وی دربدنم وجود دارد یاخیر؟
    اگر ویروس ازنوع کم خطرباشدایا به خودی خود ازبین میرودیاخیر؟

  13. سلام خسته نباشید
    من مرداد ماه با کسی رابطه جنسی داشتم دو بار که همون بار دوم‌متوجه دونه های ریزی روی آلتش شدم بعد از اون ارتباطم رو قطع کردم
    اول مهر دوز اول واکسن گارداسیل رو زدم دو تای دیگه مونده
    هفته پیش رفتم ازمایش دادم جواب پاپ اسمیر و تست HPV رو دیروز گرفتم
    هیچ علایمی ندارم ظاهرا توی‌جواب تست مشخص شده که اچ پی وی نوع ۶۶ -۵۶-۶۸-۳۹ رو دارم هنوز پیش دکترم نرفتم لطف میکنید توضیحی بدید در مورد این جواب؟خیلی استرس دارم
    ایا این از نوع خطرناکه؟امکان سرطان وجود داره؟ایا با همین تیپ ها امکان ایجاد زگیل تناسلی وجود داره؟ایا تزریق واکسن تاثیری داره؟

  14. سلام خانوم دکتر خسته نباشید . من پنج سال پیش فهمیدم که اچ پی وی نوع 6دارم اما درمانی انجام ندادم و به ظاهر زگیل هم نداشتم چون خود به خود برطرف شده بود اما پارسال حین بارداری دوباره زگیل زدم و یه مطلبی خوندم که این ویروس میتونه به هاله سینه هم منتقل بشه و نزدیک زایمانم بود که متوجه شدم چنتا دونه ی خیلی ریز که با چشم به زور قابل دیدن بود اطراف هاله سینه ام وجود داره که به دکترم گفتم اما ایشون گفتن منع شیردهی نداری و میتونی با خیال راحت به نوزادت شیر بدی اما من این استرس رو دارم که نکنه گلو یا حنجره نوزادم رو خدای نکرده درگیر کنه که شما هم نوشتین نتایج مرگ باری داری البته نوع زایمان من دسزارین بوده اما سوالم اینه که ممکنه به دلیل پارگی کیسه ابی که داشتم یا دونه های اطراف سینه به نوزاد منتقل شده باشه و اینکه چه راهی هست برای درمانش ممنون میشم راهنماییم کنید.

  15. با سلام دختری 34ام مجرد . چندماهی است برای اولین بار یک زگیل گوشتی که ابتدا کوچک بود و به مرور بزرگتر شده و نیز بزرگ و کوچک میشود در پشت گوش راستم ظاهر شده بنده ضمنا ازمایشات روتین نشان داده کم خونی ندارم و عفونت داخل بدن دارم خیلی می ترسم به دلیل انکه در بدنم مخصوصا ناحیه ریه یا مری احساس یک جسم چسبنده مانندی دقیقا مثل همین زگیل چند ماهی است مرا اذیت می کند مخصوصا موقع خواب و نفس کشیدن و زمان استرس و اضطراب و سرماخوردگی خیلی می ترسم مرا راهنمایی کنید. بنده چند سال پیش در مرحله عقد بوده ام به دلیل خارش شدید نزد دکتر رفته و تشخیص تبخال تناسلی داده اند و عقدم بهم خورد و لایه برداری ولی نمونه در ازمایشگاه به دلیل انکه خیلی کوچک بود جواب دقیق مشخص نشد ممکنه مرا راهنمایی کنید ریزش مو شدید و نیز کم تحملی وخستگی و کلا قوای بدنیم خیلی پایین آمده است خیلی می ترسم نکند از طریق ارتباط دهانی وارد بدنم شده است

  16. باسلام و خسته نباشید
    من تست HPV DNA و پاپ اسمیر همزمان انجام دادم و جواب تست منفی بوده و پاپ اسمیر هم مورد خاصی نداشت ولی در جواب آزمایش HPV کامنتی هست که توضیح داده در صورت استفاده از قرص های ضد بارداری تداخل در تست ایجاد میشه من یکی دو شب قبل از نمونه گیری قرص LD مصرف کردم و پزشکی که نمونه انجام داد راجب این قضیه چیزی بهم نگفت میخواستم بدونم آیا ضروریه که من این تست رو دوباره انجام بدم؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

  17. با سلام من پسر 23ساله هستم و 1ماهی هست زیگیل تناسلی دارم
    چه ازمایشی بابد بدم که دقیق باشه
    دکتر hpv-ab نوشته ولی شما میگین دقیق نیس
    لطفا جواب این پرسشو بدین خیلی ضروریه باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *