صفحه اصلی » بیماری های زنان » علائم سرطان سینه در زنان:علت و درمان

علائم سرطان سینه در زنان:علت و درمان

علائم سرطان سینه در زنان

سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه، یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در زنان در سراسر جهان محسوب می‌شود. این بیماری حدود 16 درصد از تمام موارد سرطان زنان و 22.9 درصد از موارد سرطان‌های تهاجمی در زنان را شامل می‌شود. همچنین 18.2 درصد از تمامی مرگ‌های ناشی از سرطان در سراسر جهان، از جمله در زنان و مردان، به علت سرطان سینه رخ می‌دهد.

در کشورهای توسعه یافته، نرخ ابتلا به سرطان سینه نسبت به کشورهای در حال توسعه بیشتر بوده و در حال افزایش است. این امر ممکن است به دلایل مختلفی مانند توجه به بهبود امید به زندگی و شرایط زندگی مرتبط با ثروتمندی یا فقر در این کشورها برمی‌گردد. همچنین، شیوه زندگی و الگوهای غذایی ممکن است در افزایش ابتلا به سرطان سینه در این کشورها نقش داشته باشند.

اهمیت دارد که بیماران مبتلا به سرطان سینه و بازماندگان این بیماری، به دنبال پزشکان متخصص باشند که بتوانند اقدامات مراقبتی را با تشخیص و درمان مناسب مدیریت کنند. همچنین، لازم است نگرانی درباره ابتلا به سرطان‌های دیگر، مانند سرطان تخمدان بعد از درمان سرطان سینه، مد نظر قرار گیرد. تخصص‌های مراقبت و نظارت بر بیماران مبتلا به سرطان سینه در این زمینه اهمیت دارد. همچنین، متخصصین حفظ توان باروری نیز می‌توانند نقش موثری در این زمینه ایفا کنند، زیرا درمان سرطان سینه ممکن است بر باروری تأثیرگذار باشد.

علائم سرطان سینه

یک علامت ممکن است فقط توسط بیمار احساس شود و برای پزشک یا پرستار توضیح داده می‌شود مانند سردرد یا درد. نشانه چیزی است که بیمار و دیگران می‌توانند تشخیص دهند، برای مثال، یک راش پوستی یا تورم.

زنانی که هر یک از علائم یا نشانه‌های زیر را شناسایی کنند باید به پزشک خود بگویند:

• غده یا توده در سینه (اولین نشانه‌های سرطان پستان است اما هر توده‌ای سرطانی نیست)
  • درد در زیر بغل یا سینه که به نظر نمی‌رسد به دوره قاعدگی زن مرتبط باشد.
  • ایجاد حفره یا قرمزی پوست سینه
  • راش در اطراف ( یا روی) نوک یکی از سینه‌ها
  • یک برجستگی (توده) در زیر بغل
  • ناحیه‌ای از بافت ضخیم در یک سینه
  • نوک یکی از سینه‌ها ترشح دارد؛ گاهی اوقات ممکن است حاوی خون باشد.
  • تغییرات ظاهری نوک سینه؛ ممکن است به حالت گود رفته یا وارونه تبدیل شود.
  • تغییرات در اندازه یا شکل سینه
  • پوست نوک سینه یا پوست سینه ممکن است شروع به پوسته پوسته شدن کند.

دلایل

تشخیص اینکه چرا این بیماری در یک فرد ایجاد می‌شود در حالی که در فرد دیگری رخ نمی‌دهد، کمی دشوار است. برخی از عوامل خطر می‌توانند احتمال رشد سرطان سینه در یک زن را تحت تاثیر قرار دهند که عبارتند از:

پیر شدن

با افزایش سن خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش پیدا می کند.

ژنتیک

در افرادی که در یکی از اقوام نزدیک مانند مادر یا خواهر که به سرطان سینه یا تخمدان مبتلا بوده اند، نیز احتمال رشد سرطان سینه وجود دارد. با این که در اکثر موارد این سرطان ارثی نیست.

سابقه ابتلا به سرطان سینه

در زنانی که به هر یک از انواع سرطان خوش خیم و یا بدخیم نیز مبتلا شده اند، احتمال ابتلا به سرطان پستان وجود دارد.

داشتن انواع خاصی از توده‌های سینه

زنانی که برخی از انواع خوش خیم (غیر سرطانی) توده سینه دارند، پس از مدتی احتمال ابتلا و ایجاد سرطان در آنها بیشتر است.

بافت متراکم سینه

احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنان با بافت متراکم سینه بیشتر است.

قرار گرفتن در معرض استروژن

زنانی که زودتر از موعد معمول پریود می‌شوند یا دیرتر از حالت عادی وارد یائسگی می‌شوند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند. دلیل آن این است که بدن آنها به مدت طولانی‌تری در معرض استروژن قرار گرفته است. قرار گرفتن در معرض استروژن با شروع پریود آغاز می‌شود و به طور چشمگیری در طول یائسگی فروکش می‌کند.

چاقی

چاقی و اضافه وزن در زنان بعد از سن یائسگی یکی از دلایل سرطان پستان می باشد.

قد

احتمال ابتلا سرطان در زنان بلند قد بیشتر از کوتاه قد می باشد.

قرار گرفتن در معرض تابش

قرارگیری در معرض اشعه های ایکس و انجام مکرر سی تی اسکن ، خطر ابتلا زنان به سرطان پستان را افزایش می دهد.

درمان جایگزینی هورمون (HRT)

هر دو شکل درمان با  HTR ترکیبی و استروژن تنها ممکن است خطر ابتلای زن به سرطان سینه را کمی افزایش دهند. HRT ترکیبی خطر بیشتری دارد.

مشاغل خاص

محققان دریافته‌اند که زنانی که در شب قبل از حاملگی اول کار کرده‌اند در نهایت بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه بوده‌اند. برخی مشاغل بخصوص آنهایی که بدن فرد در تماس با مواد سرطان‌زا و تجزیه کنندگان درون ریز است، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند. نمونه‌هایی از این مشاغل عبارتند از تولید پلاستیک خودرو، کار با فلز، کنسرو مواد غذایی و کشاورزی.

ایمپلنت‌های زیبایی

زنانی که عمل پروتز سینه داشته‌اند و سرطان سینه دارند در مقایسه با سایر زنان ممکن است بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس در اثر بیماری قرار گیرند. محققان به مدت طولانی به دنبال دانستن این بوده‌اند که آیا کاشت پروتز سینه ممکن است تشخیص بدخیمی بیماری در مرحله اولیه را دشوارتر کند یا خیر، چرا که باعث ایجاد سایه در ماموگرافی می شود.

انواع

سرطان سینه تهاجمی

در این نوع سرطان، سلول‌های غیر عادی می‌توانند به غدد لنفاوی برسند و در نهایت راه خود را به سایر اندام‌ها، مانند استخوان‌ها، کبد یا ریه‌ها باز کنند (متاستاز). سلول‌های غیرعادی (سرطان) می‌توانند هم در اوایل بیماری و هم بعد از آن از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به سایر نقاط بدن حرکت کنند.

سرطان سینه غیر تهاجمی

سرطان سینه غیر تهاجمی زمانی رخ می دهد که سرطان در مراحل اولیه بوده و در منشا خود قرار دارد. این نوع از سرطان هنوز گسترش پیدا نکرده است. به این نوع از سرطان سیه پیش سرطان می گویند. یعنی سلول های سرطانی به بیرون محل پیدایش نیامده ولی در نهایت به سرطان پستان تهاجمی تبدیل خواهد شد.

تشخیص سرطان سینه

تشخیص سرطان سینه معمولا بعد از یک آزمایش معمولی غربالگری سرطان سینه و بعد از مشاهده علائم و نشانه های این بیماری و مشورت با متخصص در آن ها، تشخیص سرطان داده می شود.

در ادامه نمونه‌هایی از تست‌ها و روش‌های تشخیصی سرطان سینه ذکر شده‌اند:

معاینه سینه

متخصص با معاینه فیزیکی سینه ها تمامی برآمدگی ها و نا هنجاری های هر دو سینه را بررسی می کند. از بیمار خواسته می شود تا در حالت نشسته یا ایستاده دستان را حرکت داده تا معاینه با دقت انجام شود.

اشعه ایکس (ماموگرافی)

این تست بطور متداول برای غربالگری سرطان سینه استفاده می‌شود. اگر هر چیز غیر عادی یافت شود، ممکن است پزشک ماموگرافی تشخیصی را تجویز کند.

ترکیبی از ماموگرافی دو بعدی و سه بعدی

ماموگرافی سه بعدی هنگامی که همراه با ماموگرافی دو بعدی معمول استفاده شود به کاهش بروز موارد مثبت کاذب منجر می‌شود.

سونوگرافی سینه

این نوع از اسکن به طور معمول به متخصص برای تصمیم گیری در موردد تعیین نوع غده یا ناهنجاری های توده جامد یا کیست های پر از مایع، کمک خواهند کرد.

نمونه برداری

با استفاده از روش های مخصوص از سینه ها نمونه برداری می شود. که می توان از ناهنجاری های آشکار مانند توده بافتی به عنوان نمونه برداشته شود. بعد از این مرحله جهت تشخیص به آزمایشگاه فرستاده می شود. بعد از تشخیص سرطانی بودن  سلول ها نوع سرطان و میزان تهاجم آن تعیین می شود.

اسکن MRI سینه

یک ماده رنگی به بیمار تزریق می‌شود. این نوع اسکن کمک می‌کند تا پزشک میزان رشد سرطان را تعیین کند. گزارش شده که ام آر آی بسیار سریع‌تر از معاینه بالینی پاسخ تومور سینه به شیمی درمانی قبل از جراحی را مشخص می‌کند.

مرحله‌بندی سرطان پستان

مرحله‌بندی، گستردگی سرطان در بدن بیمار را توصیف می‌کند و بر اساس این است آیا سرطان تهاجمی است یا غیر تهاجمی، بزرگی تومور چقدر است، آیا گره‌های لنفاوی درگیر هستند و تا چه حد، و اینکه آیا متاستاز (گسترش به سایر نقاط بدن) رخ داده است یا خیر.

گزینه‌های اصلی درمان سرطان سینه ممکن است شامل موارد زیر باشند:

جراحی

• لامپکتومی یک نوع جراحی است که به منظور برداشتن تومور و مقدار بسیار کمی از بافت سالم اطراف آن انجام می‌شود. این جراحی معمولاً برای حذف تومور‌های کوچک و محدود به کاربرد دارد.
  • ماستکتومی یا جراحی برداشتن سینه، یک روش جراحی است که در آن لوبول‌ها، بافت چربی، نوک سینه و اطراف آن و مقداری از پوست برداشته می‌شود. این جراحی معمولاً برای حالت‌هایی که سرطان به نحوی گسترش یافته است و نیاز به برداشتن سینه وجود دارد، انجام می‌شود.
  • نمونه‌برداری از غده لنفاوی نگهبان، یک جراحی است که یک یا چند غده لنفاوی که اغلب اولین محل پخش سرطان است، برداشته می‌شود.
  • برش غده لنفاوی زیر بغل، در صورت گسترش سرطان به غدد لنفاوی، متخصص جراحی ممکن است این روش را توصیه کند تا غدد لنفاوی آلوده حذف شوند.
  • جراحی بازسازی پستان، یک سری از روش‌های جراحی است که با هدف بازسازی سینه استفاده می‌شود تا به نحوی که مشابه سینه دیگر به نظر برسد.

پرتودرمانی

درمان پرتودرمانی یک روش درمانی است که با استفاده از دوزهای کنترل شده پرتو، بر روی تومور سرطانی متمرکز می‌شود. این روش معمولاً پس از جراحی و یا شیمی درمانی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی که ممکن است هنوز در بدن باقی مانده باشند، استفاده می‌شود. پرتودرمانی معمولاً حدود یک ماه پس از جراحی یا شیمی درمانی انجام می‌شود و هر جلسه چند دقیقه طول می‌کشد. بیمار ممکن است نیاز به سه تا پنج جلسه در هفته و به مدت سه تا شش هفته داشته باشد.

نوع سرطان سینه بعد از آزمایشات تشخیصی تعیین می‌کند که بیمار باید به کدام نوع پرتودرمانی تحت گذارده شود. در برخی موارد، پرتودرمانی لازم نیست و در صورتی که استفاده شود، ممکن است عوارض جانبی از جمله خستگی، لنف ادم، تیره شدن پوست سینه و تحریک پوست سینه را به همراه داشته باشد.

شیمی درمانی

در صورتی که خطر بالای عود سرطان یا گسترش سرطان به نقاط دیگر بدن وجود داشته باشد، متخصص ممکن است شیمی درمانی را توصیه کند که شیمی درمانی کمکی نامیده می شود.

هورمون درمانی

هورمون درمانی برای سرطان سینه‌ای استفاده می‌شود که حساس به هورمون‌ها است. هدف  از هورمون درمانی جلوگیری از عود مجدد سرطان است. این درمان معمولاً تا پنج سال پس از عمل جراحی بطول می‌انجامد.

دکتر فاطمه سمامی متخصص زنان در شمال تهران  دارای تجربه و مهارت لازم در زمینه بیماری زنان، نازایی و لاپاراسکوپی هستند شما می توانید جهت مشاوره  در خصوص تشخیص سرطان سینه زنان و درمان آن با شماره های  ۰۹۹۰۱۴۱۴۲۴۸ – ۲۲۶۸۳۸۱۸ – ۲۲۶۸۳۹۱۹ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در پیج اینستاگرام دنبال نمایید.

پیشگیری

تغییرات در شیوه زندگی می‌تواند به طور قابل توجهی به کاهش خطر ابتلا زنان به سرطان سینه کمک کند. به عنوان مثال:

• تمرین فیزیکی: انجام ورزش پنج روز در هفته نشان داده شده است که خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد.
  • رژیم غذایی: زنانی که یک رژیم غذایی سالم و متعادل را دنبال می‌کنند، ممکن است کمتر در خطر ابتلا به سرطان سینه باشند. همچنین، زنانی که به طور منظم ماهی و اسیدهای چرب اشباع نشده دریایی n-3 مصرف می‌کنند، در مقایسه با سایر زنان، خطر 1۴ درصد کمتر احتمال ابتلا به سرطان سینه دارند.
  • وزن بدن: زنانی که وزن بدن سالمی دارند، نسبت به زنان چاق و زنانی که دارای اضافه وزن هستند، بسیار کمتر مبتلا به سرطان سینه می‌شوند.
  • شیردهی: زنانی که شیردهی می‌کنند، نسبت به سایر زنان، خطر کمتری برای ابتلا به سرطان سینه دارند. محققان گزارش داده‌اند که شیردهی به مدت حداقل شش ماه، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد.

1. سلام.خسته نباشید.جواب سونو این بود:در ساعت ۳bبه فاصله ۴cmاز nipple،چهار عددتوده هیپواکو solid چسبیده بهم،مجموعا بصورت توده با حاشیه ماکرولوبوله ب ابعاد۳۸*۲۰*۳۳مشاهده شد.در بررسی با کالرداپلر توده ها دارای عروق میباشند.نمای ضایعه بیشتر مطرح کننده فیبروادنوم میباشد.phylodes tumor در تشخیص افتراقی قرار میگیرد.میشه بگید خوشخیم یا بدخیم؟