صفحه اصلی » نازایی » هزینه لقاح مصنوعی و بارداری به روش IUI(آی یو آی) و IVF (آی وی اف)

هزینه لقاح مصنوعی و بارداری به روش IUI(آی یو آی) و IVF (آی وی اف)

آنچه می خوانید...

tal

لقاح  مصنوعی درمانی است که به کمک زوج‌های نابارور می‌آید. در این روش اسپرم مستقیماً وارد رحم مادر می‌شود و به همین دلیل تلقیح داخل رحمی (IUI) نیز نامیده می‌شود. لقاح خارج رحمی (IVF) دیگر درمان ناباروری است که میزان موفقیت آن بیشتر است و البته هزینه بالاتری نیز دارد.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#6cdbe4″]

دلایل انجام لقاح مصنوعی

لقاح مصنوعی به کمک زوج‌هایی می‌آید که به دلایل گوناگون نمی‌توانند به طور طبیعی لذت پدر یا مادر شدن را تجربه کنند. لقاح مصنوعی در شرایط زیر توصیه می‌شود:

  • چنانچه زوجی بیش از یک سال است که برای باردار شدن تلاش می‌کنند، پریود نامنظم است، سن مادر بالای 35 سال است یا سابقه دو یا چند سقط جنین خود به خودی را داشته است، بهتر است زوج برای بررسی قابل انجام بودن لقاح مصنوعی به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند.
  • لقاح مصنوعی برای زوج‌هایی مناسب است که اسپرم و تخمک سالم دارند، اما نمی‌توانند نزدیکی داشته باشند.
  • ناباروری به علت عفونت و زخم دهانه رحم
  • موارد خفیف تا متوسط آندومتریوز
  • مناسب برای آقایانی که نمی‌توانند اسپرم کافی برای باروری موفقیت آمیز تولید کنند یا اسپرم‌ها تحرک مناسب ندارند.

شرایط دیگری نیز وجود دارد که میتواند منجر به ناباروری شود. متخصص زنان و زایمان با انجام بررسی‌های دقیق و تشخیص علت ناباروری ممکن است یکی از روش‌های آی یو آی یا آ وی اف را برای درمان پیشنهاد دهند برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های 0212268391902122683818– 02177839463 تماس حاصل نمایید.[/alert]

لقاح مصنوعی چیست؟


tal1

لقاح مصنوعی یکی از روش‌های درمان ناباروری است که در آن نطفه به صورت مستقیم در رحم زنان کاشته می‌شود. این روش به دو صورت انجام می‌شود: لقاح داخل رحمی (آی یو آی) و لقاح داخل دهانه رحم (آی سی آی) یا تلقیح داخل واژن.

لقاح داخل رحمی (آی یو آی) امروزه به عنوان روشی رایج برای انجام لقاح مصنوعی شناخته می‌شود و بیشترین میزان موفقیت در تولید نوزادان زنده را دارا می‌باشد.

بارداری به روش IUI (آی یو آی)


tal2

متقاضیان IUI

بعضی مشکلات باروری با بهره‌گیری از آی یو ای قابل درمان است:

همچنین آی یو آی زمانی کاربرد دارد که برای آبستنی از اسپرم اهدایی استفاده می‌شود یا این که اسپرم مرد قبل از درمان سرطان منجمد شده و آماده لقاح است.

ساز و کار IUI

tal3

برنامه‌ریزی درمان آی‌یوآی معمولاً به این صورت است:

  • تولید تخمک: تخمدان‌ها تخمک‌های لازم برای باروری را به چند روش تولید می‌کنند. متخصص ممکن است روش طبیعی یا تحریک شده را توصیه کند یا داروی باروری را در ابتدای دوره‌ی ماهانه تجویز کند تا تخمدان‌ها به تولید تخمک‌های بالغ تحریک شوند.
  • ردیابی تخمک‌گذاری: استفاده از کیت مخصوص برای تعیین زمان تخمک‌گذاری مفید است، زیرا ردیابی تخمک‌گذاری برای تعیین زمان لقاح ضروری است. هنگامی که فولیکول منفجر می‌شود و تخمک آزاد می‌شود، کیت افزایش ناگهانی در میزان هورمون سازنده جسم زرد را نشان می‌دهد. معمولاً لقاح یک روز بعد از این اتفاق انجام می‌شود. متخصص زنان و زایمان می‌تواند زمان تخمک‌گذاری را با انجام سونوگرافی نیز تعیین کند.
  • شستشوی اسپرم: پس از تخمک‌گذاری زن، نوبت به تولید اسپرم مرد می‌رسد. اسپرم تولید شده شسته می‌شود تا غلظت اسپرم‌های با تحرک بالا در مقدار اندکی مایع به حداکثر برسد.
  • لقاح: متخصص با استفاده از لوله بلند و باریک (کاتتر یا سوند) اسپرم تحریک شده را مستقیماً از راه دهانه رحم وارد رحم می‌کند.
  • آزمایش بارداری: دو هفته پس از لقاح، آزمایش بارداری انجام می‌شود.

مدت زمان IUI

مدت زمان لقاح تنها چند دقیقه است، اما ممکن است مادر نیاز داشته باشد که از یک هفته قبل از تخمک‌گذاری داروها را مصرف کند. بسته به علت ناباروری، احتمال دارد مادر قبل از بارداری سه یا چهار سیکل قبلی را تجربه کرده باشد یا به دنبال درمان‌های دیگری مانند آی‌وی‌آف باشد.

میزان موفقیت IUI

میزان موفقیت این روش به سن و مشکل ناباروری زوج بستگی دارد. بر اساس مطالعات انجام شده، نرخ بارداری برای هر سیکل طبیعی آی‌وی‌آی در زوج‌های دچار ناباروری غیرقابل توضیح حدود 4 تا 5 درصد است و این نرخ با مصرف داروهای باروری به 7 تا 16 درصد افزایش می‌یابد.

هزینه IUI

هزینه درمان به میزان داروهای مورد استفاده، مکان زندگی و گستردگی درمان بستگی دارد. هزینه‌ی درمان آی‌وی‌آف، یکی از درمان‌های پیشرفته‌ی تولید مثل (ART)، کمتر از هزینه‌های دیگر است. اگر از اسپرم اهدایی استفاده شود، هزینه‌ی درمان افزایش می‌یابد. در صورتی که بیمه هزینه‌ی درمان را پوشش ندهد، احتمالاً تمام هزینه‌ها باید توسط بیمار پوشش داده شود.

تفاوت آی یو آی با آی وی اف


در آی‌وی‌آی، اسپرم با تحرک بالا پس از آماده‌سازی و تغلیظ، مستقیماً وارد رحم مادر می‌شود. در حالی که در آی‌وی‌اف، تحریک تخمدان‌ها برای تولید همزمان چندین تخمک، جدا کردن تخمک از تخمدان (بازیابی تخمک)، باروری تخمک در آزمایشگاه و کاشت نطفه حاصل در رحم (انتقال نطفه) انجام می‌شود. این مولفه‌ها اصلی آی‌وی‌اف محسوب می‌شوند.

بارداری به روش IVF (آی وی اف)


tal4

دلایل ناباروری قابل درمان با IVF

درمان آی وی اف به زوج‌های دارای مشکلات زیر توصیه می‌شود:

  • آندومتریوز
  • کم بودن تعداد اسپرم
  • وجود مشکل در رحم یا لوله‌های فالوپ
  • مشکل در تخمک گذاری
  • مشکلات مربوط به آنتی بادی‌های صدمه زننده به اسپرم یا تخمک
  • ناتوانی اسپرم در نفوذ کردن در تخمک یا زنده ماندن در مخاط دهانه رحم

آی وی اف زمانی پیشنهاد می‌شود که دیگر روش‌های درمان مانند داروهای باروری، جراحی و لقاح مصنوعی موفقیت آمیز نبوده باشد.

مراحل IVF

tal5

نخستین مرحله آی وی اف تزریق هورمون‌ها است تا هر ماه در عوض فقط یک تخمک چندین تخمک تولید شود. پس از آن آزمایش‌هایی بر روی مادر انجام می‌شود تا از آمادگی برای بازیابی تخمک اطمینان حاصل شود.

داروهایی قبل از بازیابی تخمک تزریق می‌شود که تخمک‌های در حال رشد را کامل می‌کند و عمل تخمک گذاری را شروع می‌کند. زمانبندی بسیار مهم است، تخمک باید دقیقاً قبل از بیرون آمد از فولیکول داخل تخمدان بازیابی شود. متخصص برای اطمینان از قرار داشتن تخمک‌ها در مرحله رشد صحیح دستور انجام آزمایش خون یا سونوگرافی را قبل از بازیابی می‌دهد. متخصص دستورات لازم در خصوص آمادگی شب قبل از عمل IVF و روز عمل را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. اکثر بانوان داروی مسکن دریافت می‌کنند و به انتخاب خود می‌توانند عمل را تحت بیهوشی کامل یا با دریافت آرام بخش ملایم انجام دهند.

متخصص زنان و زایمان محل فولیکول‌ها را با انجام سونوگرافی در تخمدان مشخص می‌کند و تخمک‌ها را با سوزن توخالی برمی‌دارد. این عمل معمولاً کمتر از 30 دقیقه زمان می‌برد، اما گاهی ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشد. تخمک بلافاصله پس از بازیابی در آزمایشگاه با اسپرمی مخلوط می‌شود که همان روز اهدا شده است. مادر ترخیص می‌شود و تخمک بارور شده در کلینیک تحت نظر گرفته می‌شود تا رشد مطلوب آن تایید شود. با توجه به شرایط کلینیک ممکن است لازم باشد پنج روز تا رسیدن نطفه به مرحله پیشرفته‌تر بلاستوسیست صبر کرد.

پس از آماده شدن نطفه لازم است مادر به کلینیک مراجعه کند تا متخصص یک یا چند نطفه را به رحم منتقل کند. اکثر متخصصین آی وی اف توصیه می‌کنند که سه نطفه به طور همزمان برای افزایش احتمال باردار شدن انتقال داده شود. البته انتقال چند نطفه به معنای احتمال دوقلو یا چندقلو باردار شدن است. مادر پس از عمل باید چند ساعت استراحت کند و پس از 4 تا 6 ساعت مرخص شود. آزمایش بارداری دو هفته پس از انتقال جنین انجام می‌شو.

نرخ موفقیت IVF

نرخ موفقیت آی وی اف به عامل‌های متعددی چون علت ناباروری، محل انجام عمل و سن مادر بستگی دارد.

هزینه IVF

متوسط هزینه آی وی اف به عامل‌هایی چون محل سکونت، میزان داروهای مصرف شده، تعداد سیکل‌های IVF و حمایت بیمه‌ای بستگی دارد. حتماً قبل از شروع درمان از شرکت بیمه‌گذار خود درباره تحت پوشش بودن IVF سوال کنید.

27 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر
    من مشکل ضعیفی اسپرم دارم ولی خانومم سالمه. ما یک سالو چند ماه پیش مرکز رویان رفتیم ولی انقدر مارو بردن و اوردن خسته شدیم هنوز به لقاح نرسیدیم میخاستم ببینم اگر خدمت شما بیایم سریعا لقاح انجام میدید؟ با توجه به اینکه پرونده هم بیارم.
    واینکه درصد موفقیتمون چقدره ؟ممنون میشم زود جواب بدید

  2. با عرض سلام وخسته نباشید خدمت خانم دکتر بنده مردی۴۴ ساله هستم می خواستم بدونم اگر قادر به دادن مایع منی بطور طبیعی ویامعیوب بودن منی باشم چگونه می توان برای IVFبدون استفاده از منی مرد دیگری از منی خودم استفاده شود منظورم این است می توان بطور مصنوعی یا تزریق از منی خودم استفاده شود

  3. سلام خانم دکتر خسته نباشید..اگر شخصی مشکل نا بهروری نداشته باشه و برای داشتن فرزند دوقلو با جنسیت متفاوت باید چیکار کنه و اینکه از نتیجه گیریش مطمئن باشه.؟و هزینش حدودا چقدر میشه

  4. سلام و خسته نباشید، 40سال سن دارم در سال 1385ازدواج اول داشتم در زمستان1386صاحب فرزند و در تیر 1387اقدام به وازکتومی نمودم، حالیه برای ازدواج دوم میتوانم با لقاح مصنوعی صاحب فرزند دوم از همسر دومم شوم؟

  5. سلام
    من‌مدت‌۳ساله‌ازدواج کردم باخانومم‌نتونستم‌رابطه ای داشته‌باشم‌که‌منجربه باردار شدن خانومم‌بشه‌خواستم‌بدون‌میشه ازطریق لقاح مصنوعی‌برای‌ما‌کاری انجام‌شه یا‌نه
    خودم‌۳۲ساله‌هستم‌خانومم‌24سال
    ممنون‌میشم‌راهنمایی‌کنید
    باتشکر

  6. سلام دکتر
    همسر من عادت نمی شودوبا قرص پریود می شود.و در سونگرافی اندازه تخمک کوچتکر از اندازه طبیعی است وفاقد فلیکول می باشد.رحم سالم عارضه دیگری ندارد. سوال من این است آیا کاشت ویا لقاح برای فرزند دار شدن جواب گو است؟

  7. دوتاسقط داشتم بعدسقطم ازمایش دادیم شوهرم اسپرمش ضعیف بودعمل کردخوب شدولی بعداون من دیگه حامله نشدم کیستpcoدارم دوساله دارم قرص میخورم واقعادیگه خسته شدم میخوام بدونم میشه لقاح مصنوعی انجام بدم وهزینش چنده؟

  8. باسلام.شوهر من اسپرم نداره.وما میخواهیم عمل کاشت جنین یا تخمک داخل رحم انجام بدیم.خواستم بدونم امکانش هست .لطفا جواب منو بدین..باتشکر..فاطمه وجدی

  9. سلام زوجي هستيم كه ٢ تا دختر داريم ميخوايم يك پسر داشته باشيم از طريق لقاي مصنوعي لطفا مارا راهنماي كنين يا يك وقت به ما بدهيد با تشكر

  10. سلام من دو تا دختر دارم و نوزاد پسر ميخوام آيا ميتوانم از روش iuiيا ivf استفاده كنم ؟
    براي اين كار چه مراحلي بايد طي كنم؟

    1. با سلام من دو تا دخنر دارم نوزاد پسر می خوام ایا می توانم از روشiuiیاivf استفاده کنم شوهرم نیز عمل وازکتومی انجام داده ایا امکات دارد

  11. با سلام خدمت دکتر سمامی .من سه ساله ازدواج کردم وهرسه ساله تلاش کردم که بچه دار شوم اما نشدم وازمایشات خودم وشوهرم همگی خوب بوده وسونوگرافی های متعددوعکس رنگی در مرحله اخر به توصیه پزشک انجام دادم و مشکلی از لحاظ لوله های فالوپ نداشتم وشوهرم هم از لحاظ اسپرم واسپرم زایا در حد عالی هستش ودکترهای متعدد هم رفتم ولی هیچ نتیجه ای نگرفته ام.به نظر شما میشود با دارو مشکلم برطرف شود یا خیر .اگرنه پس درمان شما چیست

    1. سلام بايد درمان مناسب دريافت كنيد روز ١٠ يا ١١ يا ١٢ با مداركتان به مطب مراجعه كنيد

  12. سلام من یدختر دارم و بعلت مهاجرت بخارج کشور قصد بارداری در ایران و بخاطر سن بالا و اینکه شانسبارداریم کمتر میباشد قصد تعیین جنسیت و بارداری بروش ivfو دوقلوزایی رو انتخاب کردم ایا همچین موردی امکان پذیر میباشد برای اینجانب؟

  13. سلام خسته نباشید، میخواستم بدونم زوجی که از نظر جنسی مشکلی ندارن می توانند با لقاح مصنوعی صاحب دوقلو پسر بشوند ،ایا بعدها عوارضی هم ب دنبال دارد..)؟؟

  14. سلام
    من 26 ساله و خانمم 19 ساله هست و سه سال از ازدواج مان میشود.
    سپرم من بی حرکت است
    آیا امکان لقاح مصنوعی وجود دارد؟
    هزینه اش به دالر آمریکایی چند خواهد بود؟
    و لطفا آدرس شفاخانه را برایم بگویید..
    ممنون تان
    جاوید از افغانستان

  15. با سلام. من همسرم حدود 11ساله دیابت داره یه دختر 16 ساله دارم والان میخوام دوباره باردار بشم ولی همسرم بخاطر دیابت قوای جنسیشو از دست داده میشه راهنماییم کنید باید چیکار کنم

  16. سلام دکتر خسته نباشید من۴سال ازدواج کردم ولی صاحب فرزند نشدم ولی مشکل از شوهرمه سرعت اسپرم کمه میشهاز طریق آی وی اف باردار بشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *