صفحه اصلی » بیماری های زنان » درمان بی اختیاری ادرار

درمان بی اختیاری ادرار

آنچه می خوانید...

مشکل بی‌اختیاری ادرار یکی از مشکلات شایع و آزاردهنده است که در افراد مختلف با شدت‌ها و علائم متفاوتی بروز می‌کند. درمان این مشکل بستگی به شرایط فردی، سن و عوامل دیگر دارد که پس از ارزیابی توسط متخصصین زنان، روش مناسب برای هر فرد انتخاب می‌شود. در این مقاله، ما قصد داریم به شما در مورد روش‌های مختلف درمان بی‌اختیاری ادرار اطلاعاتی ارائه دهیم. اما قبل از آن، مفاهیم اساسی مرتبط با بی‌اختیاری ادرار را بررسی خواهیم کرد. لطفاً همراه ما باشید تا به انتهای این مقاله برسیم.

درمان بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار چیست؟

زمانی که بی اختیاری ادرا حاد نباشد همراه با عطسه یا سرفه بروز پیدا خواهد کردو با بالاتر رفتن سن بیمار به تدریج به مشکل حاد تر شده  پیشرفت می کند.

یکی از علت های اصلی بروز بیماری بی اختیاری ادرار ناشی از مشکلات عصبی و اختلالات مادرزادی می باشد. زمانی که فردی دچار بی اختیاری ادرار باشد به جای خروج ادرار از پیشابراه عضلات مثانه به شکل کاملا ناگهانی دچار انقباض و دفع فوری ادرار می شود.

درمان بی اختیاری ادرار با جراحی

جهت کسب موفقیت  طولانی مدت (میزان 48 ماه بهبود / خشک بودن) پروسیجر های colpouspension و  اسلینگ  موثر تر از suspension  سوزنی  واژینال  یا ترمیم  های قدامی  می باشند. کولپورافی  قدامی  باید در بیماران  مبتلا  به سیستوسل  و فاقد  بی اختیاری استرسی  شدید انجام گیرد. سایر درمان ها  شامل  اورتروپکسی  رتروپوبیک ، نوار  های ترادیشنال  پوبوواژینال  و نوار های کمتر  تهاجمی هستند. مواد تزریقی  حجیم  کننده علائم را در زنان  زیادی بهبود می بخشند، اما عوارضی  مثل عوارض  عروقی ، روده ای ،  مرگ ، درد کشاله  ران، درد درد ساق پا ، آسیب  احشایی ، عفونت  شدید و  اروزیون  دارند.

FDA  در موارد سرکش  و مقاوم  فوریت  و تکرر ادرار، بی اختیاری فوریتی  و اختلال  دفع ادرار با کاربرد  تعدیل  عصبی ریشه  ساکرال  موافقت کرده  است  که در هر دو  مرحله  انجام می شود: ابتدا تست  بررسی عصب  از طریق پوست  صورت می گیرد  و در مرحله  بعد در بیمارانی که پاسخ  مثبت داشته اند  یک  الکترود  دائمی در مجاورت  ریشه عصبی  ساکرال  سوم به شکل  دائم جایگزین  شده  و به  Pulse Generator وصل  می شود. موفقیت عمل 80 درصد می باشد  اما 30 درصد بیماران  به علت درد  و عوارض دیگر  به جراحی  مجدد نیاز  پیدا می کنند.

ترمیم فیستول  بعد از  دوره ای  انتظاری  تا بهبود  التهاب  و تشکیل  بافت اسکار  انجام می شود .  اخیرا درمان جراحی  زودتر انجام می شود .  درناژ مثانه  به مدت 10-14  روز پس از جراحی  الزامی است.

انجام روتین سیستوسکوپی  فقط در  مورد بی اختیاری  استرسی  در غیاب  سایر اختلالات  از نظر علمی  صحیح نمی باشد. ارزش انجام  سیستوسکوپی جهت ارزیابی  آسیب  حالب  بعد از  هیسترکتومی  کم تهاجمی  نامشخص  است. از سیستوسکوپی  نمی توان جهت  پیشگویی  ناراسایی  ذاتی  اسفنکتر  یا بیش فعالی دترسور  استفاده کرد. انجام سیستوسکوپی  در موارد زیر  قابل قبول است:

  • بی اختیاری فوریتی برای رد کردن  سایر اختلالات  ادراری خصوصا  در موارد  هماتوری  میکروسکوپی
  • بررسی فیستول های وزیکوواژینال
  • بررسی آسیب احتمالی حالب یا مثانه در ضمن عمل جراحی

تمام این مواردی که بیان شدند در دسته  درمان های بی اختیاری ادرار به روش جراحی است،  بسته به شرایط هر فرد ممکن است هر کدام از این روش ها استفاده شود.  دکتر فاطمه سمامی متخصص زنان در تهران در ابتدا با روش های تشخیصی  نوع بی اختیاری ادرار را تشخیص و بررسی می کند و متناسب با آن روش های جراحی و یا حتی غیر جراحی را توصیه می کند.

 
 

درمان بی اختیاری ادرار با لیزر  

یکی از روش‌های موثر در درمان بی‌اختیاری ادرار، جراحی است که باعث بالا کشیدن مثانه و افزایش حجم آن می‌شود تا از خروج ناگهانی ادرار جلوگیری شود. با این حال، برخی افراد از انجام جراحی برای این مشکل ترس دارند. به همین دلیل، از روش‌های جدید مانند لیزر برای درمان بی‌اختیاری ادرار استفاده می‌شود. لیزر امروزه پیشرفت‌های زیادی داشته و نتایج مطلوبی ارائه می‌دهد.

یکی از روش‌های درمانی بی‌اختیاری ادرار با استفاده از لیزر، مونالیزا تاچ است که از یک دستگاه خاص برای رفع مشکلات زنانه استفاده می‌شود. این روش علاوه بر درمان بی‌اختیاری ادرار، می‌تواند برای سفید کردن واژن، لابیاپلاستی، جوانسازی واژن و دیگر مشکلات زنانه نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

یکی از ویژگی‌های بارز این روش، عدم نیاز به دارو یا انجام جراحی است. همچنین، این روش دارای دقت بسیار بالاست و از ایجاد زخم یا بریدگی جلوگیری می‌کند. به عبارت دیگر، این روش به راحتی و با دقت بالا مشکل بی‌اختیاری ادرار را درمان می‌کند.

رعایت رژیم غذایی مناسب در درمان بی اختیاری ادرار

یکی از روش‌های ساده‌تر برای درمان بی‌اختیاری ادرار، رعایت یک رژیم غذایی مناسب است. می‌توانید مصرف مایعات خود را در طول روز کاهش دهید تا از پر شدن مثانه کمی دیرتر اتفاق بیفتد. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که کمبود مایعات ممکن است منجر به مشکلات جدی شود، بنابراین مشورت با پزشک درباره رژیم غذایی خود ضروری است.

سعی کنید تا قبل از خواب، از مصرف چای یا آب خودداری کنید تا شبانه‌روز به دلیل تخلیه ادرار، از خواب بیدار نشوید. همچنین، مصرف پرتقال و گریپ‌فروت را کاهش دهید، زیرا این مواد ممکن است ادرار را تحریک کنند. همچنین، کاهش مصرف کافئین و مشورت با پزشک درباره مصرف داروهای ضد افسردگی نیز موثر است.

سبزیجات به عنوان منابع غنی از مواد مغذی و فیبر بسیار مفید هستند و باید در رژیم غذایی خود جای دهید. همچنین، جلوگیری از یبوست با مصرف انجیر خشک یا تازه می‌تواند به کاهش فشار بر مثانه و جلوگیری از بی‌اختیاری ادرار کمک کند.

در نهایت، مصرف مایعات باید به طور متداول در طول روز صورت گیرد و هرگز نباید در یک زمان کوتاه مقدار زیادی مایعات مصرف شود.

سوالات متداول

کلام آخر

بیماری بی اختیاری ادرار یکی از مشکلات شایع در میان خانم ها محسوب می شود که روش های موثر و مختلفی به منظور درمان آن وجود دارد که انتخاب نوع روش درمانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که استفاده از یک روش غلط درمانی باعث شده تا وقت بیشتری برای درمان گرفته شود پس به همین منظور لازم است تا به بهترین متخصص زنان مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *