صفحه اصلی » بارداری و زایمان » علائم بارداری: نشانه های زودرس و اولیه حاملگی

علائم بارداری: نشانه های زودرس و اولیه حاملگی

آنچه می خوانید...

آیا از اینکه ممکن است باردار باشید، شگفت‌زده می‌شوید؟ تنها راه برای اطمینان از اینکه باردار هستید یا خیر، انجام یک تست حاملگی است. با این حال، علائمی اولیه‌ای وجود دارد که ممکن است به صورت احتمالی بارداری شما را مشخص کند. آنچه به دنبال آن می‌گردید در این مقاله آورده شده است.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#6cdbe4″]

علائم بارداری هر زنی با دیگری متفاوت است و نه تنها تمام زنان علائم مشابهی ندارند بلکه حتی ممکن است علائمی که یک زن در اولین حاملگی خود دارد با علائمی که در حاملگی بعدی دارد متفاوت باشد. همچنین از آنجا که علائم اولیه بارداری اغلب همانند علائمی هستند که ممکن است شما قبل از شروع دوره قاعدگی تجربه کنید، شاید اصلاً متوجه نشوید که باردار هستید. آنچه در ادامه می‌آید، توصیف و شرح برخی از شایع‌ترین علائم اولیه بارداری است. لازم به یادآوری است که ممکن است این علائم ناشی از چیزهای دیگر باشد و شما باردار نباشید. اگر علائم زیر را طی چند روز متوالی تجربه کردید لازم است برای آزمایش بارداری اقدام نمایید و در صورت مثبت بودن برای مراقبت‌های بعدی به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. جهت طرح هر گونه سؤال در این زمینه می‌توانید با شماره‌های 021226839190212268381802177839463 تماس حاصل نمایید.[/alert]

علائم اولیه و زودرس بارداری


تند شدن نفس یا تنگی نفس

آیا در هنگام بالا و پایین رفتن از پله‌ها نفس نفس می‌زنید؟ تند شدن نفس می‌تواند نشانی برای بارداری شما باشد. جنین در حال رشد به اکسیژن نیاز دارد و این باعث می‌شود تعداد تنفس شما افزایش یابد. متأسفانه ممکن است این علامت تا آخر بارداری ادامه داشته باشد، به خصوص زمانی که جنین بزرگ‌تر می‌شود و شروع می‌کند به ریه و دیافراگم شما فشار وارد کند.

لکه بینی و گرفتگی و اسپاسم

پس از لقاح، تخمک بارورشده خود را به دیواره رحم می‌چسباند. این می‌تواند باعث بروز یکی از اولین نشانه‌های حاملگی شود و آن لکه بینی و گاهی اوقات دل‌درد و احساس گرفتگی است. به این فرایند خونریزی ناشی از لانه‌گزینی می‌گویند. این اتفاق می‌تواند در هر زمانی، از 6 تا 12 روز بعد از اینکه تخمک بارور شد، رخ دهد.

گرفتگی‌ عضلات مانند گرفتگی‌هایی هستند که در زمان قاعدگی رخ می‌دهند، بنابراین برخی زنان به اشتباه فکر می‌کنند که این خونریزی به معنی شروع سیکل قاعدگیشان است. لازم به ذکر است که خونریزی و گرفتگی ناشی از حاملگی بسیار کم و جزئی است. علاوه بر خونریزی ممکن است فرد متوجه خروج ترشحات سفید و شیری رنگ از واژن خود شود. این ترشحات به ضخیم شدن دیواره واژن که اغلب بلافاصله بعد از لقاح شروع می‌شود، مربوط می‌شود. افزایش رشد سلول‌های پوشش واژن باعث این ترشحات می‌شود.

این ترشحات می‌تواند تا آخر دوران بارداری ادامه داشته باشد و معمولاً بی‌خطر است و به درمان نیاز ندارد. اما اگر ترشحات بدبو‌ هستند و یا باعث احساس سوزش و خارش می‌شوند، حتماً به پزشک مراجعه کنید. پزشک با بررسی و آزمایش ترشحات، مشخص می‌کند که آیا شما به عفونت قارچی و باکتریایی مبتلا هستید یا خیر.

تغییرات در سینه‌ها

تغییرات در سینه‌ها، یکی از نشانه‌های اولیه بارداری است. پس از لقاح، سطح هورمون‌های زنان باردار به سرعت تغییر می‌کند. ممکن است پس از یک یا دو هفته، این تغییرات باعث تورم، درد و یا سفت شدن سینه‌ها شود. همچنین، ممکن است احساس کنید که سینه‌هایتان سنگین‌تر و پُرتر شده‌اند و یا نسبت به لمس حساس‌تر شده‌اند. همچنین، ممکن است ناحیه قهوه‌ای دور نوک سینه که به آن آرئول می‌گویند، تیره‌تر شود.

عوامل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است باعث تغییر در سینه‌ها شوند. اما باید به یاد داشت که اگر تغییرات در سینه‌ها ناشی از بارداری باشد، زمانی طول می‌کشد تا هورمون‌های جدید ترشح شوند و درد سینه‌ها باید پس از این مرحله کاهش یابد.

خستگی

افزون بر احساس خستگی زیاد، که در دوران بارداری طبیعی است و از ابتدای بارداری شروع می شود، بلافاصله پس از لقاح یک زن ممکن است خستگی غیرمعمولی را احساس کند. علت عمده این خستگی، افزایش سطح هورمون پروژسترون است. با این حال، عوامل دیگری مانند کاهش سطح قند خون، کاهش فشار خون و افزایش تولید خون نیز می توانند این احساس خستگی را تشدید کنند. در صورتی که خستگی برگشتنی به بارداری فرد مربوط باشد، استراحت کافی الزامی است. مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین و آهن نیز می تواند به تقویت بدن و کاهش خستگی کمک کند.

تهوع (بیماری صبحگاهی)

تهوع در هنگام صبح که به آن بیماری صبحگاهی می‌گویند، یکی از معروف‌ترین علائم حاملگی است. اما هر زن بارداری به آن مبتلا نمی‌شود.علت دقیق بیماری صبحگاهی شناخته ‌شده نیست، اما به احتمال زیاد هورمون‌های بارداری باعث بروز آن می‌شوند. احساس تهوع در دوران بارداری ممکن است در هر زمانی از روز رخ دهد، اما بیشتر در صبح‌ها اتفاق می‌افتد.همچنین برخی زنان در زمان بارداری به غذاهای خاص تمایل دارند و یا برعکس، قادر به تحمل آنها نیستند. این تمایل و بیزاری نیز به تغییرات هورمونی ربط دارد. این اثر می‌تواند آن‌قدر قوی باشد که حتی فکر کردن به اینکه چه چیزی برای پخت غذای مورد علاقه استفاده شده است، باعث هوس کردن آن غذا شود.این امکان وجود دارد که تهوع، هوس کردن و بیزاری از یک ماده غذایی تا آخر دوران بارداری ادامه داشته باشد. خوشبختانه برای بسیاری از زنان این علائم در حدود هفته‌های 13 تا 14 بارداری، کاهش می‌یابند. با وجود تهوع یا بیزاری از غذا، حتماً یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید؛ طوری که خودتان و جنین در حال رشد مواد مغذی ضروری را دریافت کنید. برای مشاوره در این مورد، می‌توانید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

پریود نشدن

یکی از نشانه‌های بارداری که بسیاری از زنان را به انجام آزمون حاملگی ترغیب می‌کند، عدم پریود شدن است. اما باید به خاطر داشت که عدم پریود و یا تأخیر در پریود همیشه نشانه‌ای از بارداری نیست. برخی زنان ممکن است در طول دوران بارداری، کمی خونریزی تجربه کنند. اگر باردار هستید، بهتر است در مورد خونریزی در طول بارداری از پزشک خود سوال کنید، به عنوان مثال بپرسید که چگونه می‌توان تشخیص داد که خونریزی طبیعی است یا نشانه‌ای از خطر محسوب می‌شود.

علاوه بر بارداری، دلایل دیگری نیز برای عدم پریود شدن وجود دارد. به عنوان مثال، اضافه وزن یا کاهش وزن شدید، مشکلات هورمونی، خستگی و استرس ممکن است علت عدم پریود شدن باشند. همچنین، برخی زنان ممکن است پس از قطع مصرف قرص‌های ضدبارداری، پریود نشوند. اگر تأخیر در پریودی شما وجود دارد و احتمال بارداری وجود دارد، می‌توانید با انجام یک تست حاملگی، از وضعیت بارداری خود اطمینان حاصل کنید.

هوس کردن یا بیزاری از غذا

به طور ناگهانی، شما نمی‌توانید به اندازه کافی مرکبات بخورید. یا شاید تمایل به خوردن ماهی داشته باشید. اگر متوجه تمایل یا بیزاری نسبت به برخی مواد غذایی شدید و این تمایل و بیزاری از قبل وجود نداشته است، ممکن است باردار باشید.

نوسانات خلقی

اگر احساس می‌کنید دچار نوسانات خلقی شده‌اید، نگران نباشید؛ این ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی و تنظیمات بدن برای سازگاری با هورمون‌های جدید باشد. به همسر خود اطمینان دهید که این دوران بدخلقی شما زودگذر است.

بالا رفتن دمای پایه‌ی بدن

اگر به طور فعال برای باردار شدن تلاش می‌کنید، ممکن است برای تعیین زمان تخمک‌گذاری، دمای پایه‌ی بدن خود را به طور منظم اندازه گرفته باشید. به طور کلی از زمان تخمک‌گذاری تا وقتی که پریود شوید و 2 هفته بگذرد، دمای پایه‌ی بدنتان بالا می‌رود. اگر بعد از گذشت دو هفته، دمای بدنتان همچنان بالا بماند، ممکن است به دلیل بارداری شما باشد.

قوی شدن حس بویایی

اگر باردار باشید، ممکن است بوی زباله‌ها حال شما را بد کند. در صورتی که از برخی بوهای خاص بدتان می‌آید و یا حس بویایی شما قوی شده است و نسبت به بوها حساس شده‌اید، این ممکن است نشان از بارداری شما باشد.

سایر علائم اولیه بارداری

  • تکرر ادرار: بسیاری از زنان حدود شش تا هشت هفته بعد از لقاح، دچار تکرر ادرار می‌شوند. اگر چه تکرر ادرار می‌تواند ناشی از عفونت ادراری، دیابت و یا استفاده بیش از حد از ادرارآورها باشد؛ اما اگر حامله هستید این تکرر ادرار به احتمال زیاد به دلیل تغییر در سطوح هورمونی شما است.

  • یبوست: بالا رفتن سطح هورمون پروژسترون در دوران بارداری، می‌تواند باعث یبوست شما شود. پروژسترون باعث می‌شود مواد غذایی به آهستگی از روده عبور کنند. برای حل این مشکل مقادیر زیادی آب بنوشید، ورزش کنید و مواد غذایی حاوی فیبر بالا بخورید.
  • سردرد و کمردرد: بسیاری از زنان باردار به صورت مکرر دچار سردردهای خفیف می‌شوند و برخی نیز کمردردهای مزمن را تجربه می‌کنند.

  • سرگیجه و غش: این حالت ممکن است به گشاد شدن رگ‌های خونی، کاهش فشار خون و پایین بودن قند خون ربط داشته باشد.

یک زن باردار می‌تواند همه‌ی این علائم را داشته باشد و یا شاید تنها یک یا دو علامت را در خود مشاهده کند. در صورتی که هر یک از این علائم برای شما آزاردهنده شد، با پزشک خود صحبت کنید تا راه‌حلی برای برطرف کردن آنها به شما نشان دهد.

مثبت بودن تست حاملگی

تا زمانی که تست حاملگی را انجام نداده‌اید، نمی‌توانید مطمئن باشید که آیا قرار است مادر شوید یا خیر. اگر نتیجه تست شما منفی بود و هنوز پریود نشده‌اید، ممکن است خیلی زود اقدام به انجام تست حاملگی کرده باشید و بارداری شما هنوز قابل ‌تشخیص نباشد. چند روز منتظر بمانید و تست را دوباره انجام دهید. اگر نتیجه تست مثبت بود، به شما تبریک می‌گوییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *