صفحه اصلی » بارداری و زایمان » واژینیسموس یا ترس از نزدیکی چگونه درمان می شود ؟

واژینیسموس یا ترس از نزدیکی چگونه درمان می شود ؟

در وضعیت طبیعی، زمانی که چیزی مانند تامپون یا آلت تناسلی وارد واژن می‌شود، فشاری بر عضلات واژن اعمال می‌شود که منعطف هستند و مجاز است، اما اگر عضلات باز نشوند، اسپاسم (انقباض ناخواسته) رخ می‌دهد که ممکن است منجر به ناراحتی یا درد شدید شود. این وضعیت می‌تواند باعث ترس و استرس زنان در هنگام رابطه جنسی شود و مشکلات فراوانی را ایجاد کند که به آن واژینیسموس یا Vaginismus معروف است. آیا این مشکل قابل درمان است؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

واژینیسموس یا Vaginismus به انقباضات شدید عضلات ناحیه واژن و کف لگن گفته می‌شود. این عارضه معمولاً در ابتدای برقراری رابطه جنسی تجربه می‌شود و می‌تواند باعث مشکلاتی در روابط جنسی شود.

واژینیسموس چیست؟

در وضعیت واژینیسموس، وارد شدن هر شیء خارجی مانند تامپون یا آلت تناسلی مردانه به داخل واژن غیر ممکن و دردآور است. انقباضات ناخواسته در ناحیه واژن و سفت شدن دهانه واژن کاملاً غیر ارادی است و فرد کنترلی بر وضعیت خود ندارد.

زنانی که با این وضعیت مواجه می‌شوند، ممکن است با اختلال در روند تنفس مواجه شوند و نتوانند عملکرد طبیعی تنفسی داشته باشند.

واژینیسموس چه علائمی دارد؟

رابطه جنسی دردناک اغلب اولین علامت واژینیسموس است. درد تنها با دخول رخ می دهد. این درد معمولاً بعد از خارج کردن آلت تناسلی از بین می رود ، اما نه همیشه.

برخی از زنان این درد را همراه اشک تحمل می کنند بسیاری از این خانمها هنگام وارد کردن تامپون یا در طی معاینه داخلی لگن ، احساس ناراحتی نیز می کنند.

واژینیسموس چه عللی می تواند داشته باشد؟

بعضی از عوامل و عللی که می‌توانند باعث ایجاد واژینیسموس شوند عبارتند از:

1. ترس از بروز درد یا بارداری: به عنوان مثال، برخی زنان ممکن است از باردار شدن یا تجربه درد در هنگام رابطه جنسی ترس داشته باشند، که موجب انقباض غیرارادی عضلات واژن می‌شود. این ترس‌ها ممکن است منشأ واقعی نداشته باشند و می‌توان آن‌ها را به راحتی توجیه کرد و نگاه صحیحی نسبت به آن‌ها ایجاد کرد.

2. اضطراب ناشی از ناآگاهی از روند برقراری رابطه جنسی.

3. اضطراب ناشی از احساس گناه از انجام رابطه جنسی.

4. عدم برقراری صمیمیت بین زن و شریک جنسی.

5. خشونت و عدم آماده‌سازی روانی زن برای ورود به یک رابطه جنسی موفق.

6. خاطرات مربوط به دوران کودکی و یا تجاوز جنسی.

7. تجربیات تلخ از مشاهده رابطه جنسی دیگران که به طور ناگهانی یا حتی به دلیل عدم رعایت اطرافیان وی بوده است.

بهتر است که افرادی که با این مشکل روبرو هستند، به تخصصی‌های مربوطه مراجعه کرده و درمان مناسب را دریافت کنند.

عوامل جسمی دخیل در بروز واژینیسموس

• انجام جراحی لگن
  • ورود به سن یائسگی و شروع علامت های دوران یائسگی
  • عوارض جانبی ناشی از مصرف برخی از دارو های درمانی برای انواع بیماری ها
  • بروز بیماری پوستی اگزما
  • زایمان کردن زنان و تغییرات هورمونی ناشی از تجربه زایمان
  • خشکی واژن و کاهش هورمون های جنسی زنانه در اثر افزایش سن و شروع سن یائسگی
  • عدم پیش نوازی برای آماده سازی زن برای ورود به یک رابطه جنسی موفق و لذت بخش؛ به همین دلیل روان شناسان و متخصصین توصیه اکید دارند که پیش از این که وارد رابطه جنسی شوید حتماً پیش نوازی انجام شود تا زنان به لحاظ روانی آماده برقراری رابطه جنسی شوند.

انواع واژینیسموس

این وضعیت انواعی دارد که با توجه به نشانه های آن می توان نوع آن را تعین کرد.

نوع اولیه

در این نوع، زنان همواره درد ها و انقباضات را تجربه می کنند. تا جایی که حتی معاینات پزشکی و استفاده از تامپون برای آن ها غیر ممکن است. زنانی که به این نوع وازینیسموس دچار هستند در اولین رابطه جنسی شان این عارضه را تجربه می کنند و سپس بعد از دخول علائم واژینیسموس برطرف می شود.

نوع ثانویه

نوع ثانویه واژینیسموس امکان دارد در زنانی رخ دهد که پیش از آن دچار علائم آن نشده باشند. مثلاً برخی از زنان روند طبیعی رابطه جنسی را دارند اما در تجربه های بعدی این عارضه را تجربه می کنند. بنابراین تجربه ای ناگهانی و بدون سابقه قبلی در رابطه جنسی خواهد بود.

این نوع واژینیسموس در اغلب موارد در شرایط خاصی بروز و ظهور خواهد داشت. از جمله: عفونت گرفتن، ورود به دوران یائسگی، تجربه یک تجربه ناراحت کننده و یا انجام جراحی و زایمان.

نوع کلی

نوع کلی واژینیسموس در همه وضعیت ها و شرایط می تواند ظاهر شود و علائم آن بروز کند.

نوع موقعیتی واژینیسموس

همانطور که از نامش بر می آید این نوع واژینیمسوس صرفاً در برخی از وضعیت ها و شرایط ها برای زنان وقوع پیدا می کند. مثلا برخی از زنان اظهار می کنند که این حالت را صرفا در زمان هایی که می خواهند رابطه جنسی برقرار کنند تجربه می کنند. بنابراین در مواردی که می خواهند تحت معاینات واژینال از سوی پزشکان قرار بگیرند با هیچ مشکلی روبرو نیستند.

آیا واژینیسموس قابل درمان است؟

واژینیسموس قابل درمان است . درمان موفقیت آمیز نیازی به دارو ، جراحی ، هیپنوتیزم و هیچ روش تهاجمی پیچیده دیگری ندارد.تنها با کمک لیزر این مشکل برطرف می شود . لیزر تنها در مدت زمان کمی و بدون درد انجام می شود . فرد بعد از درمان دیگری دردی در هنگام رابطه جنسی نداشته و می تواند از رابطه خود لذت ببرد

واژینیسموس چه عوارض و خطراتی می تواند داشته باشد؟

اختلالات جنسی در زنان می‌تواند به عوامل مختلفی برگردد، از جمله اختلال در روند بارداری، زایمان طبیعی، کاهش میل جنسی و اختلال در رابطه جنسی لذت بخش و مستمر.

زنانی که در هنگام برقراری رابطه جنسی درد تجربه می‌کنند، ترجیح می‌دهند از این نوع رابطه پرهیز کنند و در نتیجه، میل جنسی آن‌ها کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، در دوران بارداری، انجام معاینات واژینال ممکن است با مشکلاتی همراه باشد. همچنین، در هنگام زایمان طبیعی، واژینیسموس مانع از طی شدن روند طبیعی زایمان می‌شود.

در مواردی که واژینیسموس ادامه دار باشد، مردان نمی‌توانند به طور طبیعی رابطه جنسی با زنان شان داشته باشند و این می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی همچون طلاق عاطفی و در برخی موارد، طلاق قانونی شود.

بنابراین، درمان این عارضه در زنان بسیار مهم است و توصیه می‌شود که در اسرع وقت برای درمان به متخصصین مراجعه کنید.

مراحل درمانی واژینیسموس به چه صورتی است؟

در مواری که افراد با نشانه ها و علائم واژینیسموس به پزشکان متخصص مراجعه می کنند پزشک متخصص مراحل درمانی را به شرح زیر طی می کند:

در همان جلسات ابتدایی پزشک متخصص پرسش هایی را مطرح می کند تا به شرح حال کاملی از ظهورات بالینی مشکل و اختلال مراجعه کننده دست پیدا کند.

سپس با معاینات و بررسی های فیزیکی تلاش می کند که روند بررسی ها را تکمیل کند. معایناتی در ناحیه لگنی انجام می شود تا وضعیت آن به درستی مورد ارزیایی قرار گیرد.

در مواردی که افراد به عفونت دچار باشند باید همان ابتدا درمان شود تا یک به یک علل احتمالی موثر در بروز واژینیسموس حذف شوند و موارد دیگر مورد بررسی قرار گیرند.

انواع روش های درمانی برای درمان واژینیسموس:

• دریافت تمریناتی در جهت کنترل عضلات کف لگن:

زنان در این روش یاد می گیرند دائما و پی در پی ماهیچه ها و عضلات کف لگن را منقبض و شل کنند. به این اقدامات تمرین های کگل گفته می شود. این تمرینات باعث می شود که میزان کنترل افراد روی عضلات کف لگن و نیز بخش های واژینال افزایش پیدا کند تا در هنگام برقراری رابطه حنسی بتوانند واژینیسموس را کنترل کنند.

• آموزش و ریشه یابی علل روانی این عارضه و ارائه مشاوره های تخصصی در زمینه آگاهی و تغییر دیدگاه نسبت به رابطه جنسی
  • تمرینات روانی و عاطفی:

این اقدامات در مواردی کاربرد دارد که مشکل افراد ناشی از علل و عوامل عاطفی باشد. در این موارد زنان یاد می گیرند که با شریک جنسی شان در خصوص مسائل جنسی صحبت کنند و برنامه ریزی شده و هدف مند ارتباط برقرار کنند.

• ماساژ و لمس کردن دهانه واژن توسط خود فرد

به منظورکاهش حساسیت نسبت به دخول شی خارجی؛ در این تمرینات به زنان گفته می شود روزانه انگشت شان را به محل واژن و دهانه واژن نزدیک کنند و تلاش کنند بخشی از انگشت را وارد دهانه واژن کنند. در این موارد با انجام مکرر و به مرور این حساسیت ها کاهش پیدا می کند.

خاتمه

در پایان این مقاله توصیه می کنیم که حتماً به متخصصینی مراجعه کنید که توانایی لازم را در زمینه درمان واژینیسموس دارند و از مهارت های درمانی برخوردار هستند.

در صورتی که پرسشی در زمینه واژینیسموس دارید و در این متن پاسخ داده نشده پیشنهاد می کنیم در بخش کامنت ها با ما به در میان بگذارید تا در اسرع وقت پاسخ آن را در اختیارتان قرار دهیم.