صفحه اصلی » بارداری و زایمان » روش های کاهش درد زایمان طبیعی

روش های کاهش درد زایمان طبیعی

آنچه می خوانید...

به دنبال علت درد زایمان می‌گردید؟ آیا به دنبال روش‌های کاهش درد زایمان طبیعی می‌باشید؟ آیا می‌خواهید بدانید آیا درد زایمان برای همه افراد یکسان است یا خیر؟ در ادامه ما به طور جامع به این مسائل می‌پردازیم.

درد زایمان چگونه است ؟

در زمان زایمان، اصطلاحات “درد” و “رنج” مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو مفهوم از هم متمایز هستند. درد باعث احساس رنجش می‌شود. در واقع، درد ناشی از انقباضات رحم است که باعث احساس رنجش می‌شود. اگر نتوانید درد را کاهش دهید، می‌توانید با اقداماتی از احساس رنجش خود کاسته کنید.

علت درد زایمان چیست ؟

در واقع، درد زایمان با شروع لیبر (مرحله اول زایمان) که با انقباضات رحم همراه است، آغاز می‌شود. در اواخر لیبر که نزدیک به زمان زایمان است و نیاز به خروج جنین وجود دارد، درد به حداکثر خود می‌رسد. به طور خلاصه، درد به دلیل انقباضات رحم شروع می‌شود و در اواخر به دلیل کششی که جنین روی واژن یا دهانه رحم ایجاد می‌کند احساس می‌شود.

روش-های-کاهش-درد-زایمان-طبیعی
روش-های-کاهش-درد-زایمان-طبیعی

آیا همه افراد به یک میزان درد زایمان دارند؟

درد زایمان در هر فردی متفاوت است . حتی در یک فرد در هر بارداری متفاوت است . اما شایع ترین علتهای آن به شرح ذیل می باشد :

  • یکی از علتهای درد زایمان می تواند به علت اندازه جنین باشد .
  • وضعیت قرار گرفتن جنین در رحم

روش های کاهش درد زایمان

اگر قصد زایمان طبیعی دارید، بهتر است با پزشک متخصصی که تحت نظر او هستید مشورت کنید. اینکه کدام روش برای شما مناسب‌تر است، را با پزشکتان مطرح کنید. به طور کلی، دو روش برای کاهش درد زایمان وجود دارد:

روش‌های خانگی:

روش‌هایی که خودتان می‌توانید انجام دهید تا درد کمتری در زایمان تجربه کنید شامل موارد زیر است:

  • نزدیک زمان زایمان راه بروید: اتاق شما باید فضایی داشته باشد تا بتوانید به راحتی راه بروید.
  • در هنگام زایمان وضعیت خود را تغییر دهید تا درد کمتری داشته باشید. وضعیت دراز کشیدن ثابت نباشید و وضعیت خود را تغییر دهید. بنابراین، فضایی را برای زایمان انتخاب کنید که این امکان را برای شما فراهم کند.
  • سعی کنید نفس‌های عمیق بکشید، زیرا نفس‌های عمیق می‌تواند درد زایمان را کاهش دهد.
  • شخصی را همراه خود داشته باشید تا به شما دلگرمی بدهد و قسمت پایینی کمر شما را ماساژ دهد.
  • استفاده از کیسه آب یخ و گرم برای کاهش درد مفید می‌باشد.
  • با پزشک خود صحبت کنید و توصیه‌های او را به دقت انجام دهید.
  • گوش دادن به موسیقی آرامبخش.
  • در استخر یا وان گرم که آب تا شکم شما بیاید، قرار بگیرید. البته این وان مشخصاتی دارد که حتماً باید از پزشک خود راهنمایی بگیرید.

روش دارویی:

روشی که زایمان طبیعی از طریق دارو انجام می‌شود. چند دارو برای کاهش درد در حین زایمان وجود دارد که به چند صورت می‌باشد:

  • اسپاینال
  • اپیدورال
  • داروهای مخدر

دکتر فاطمه سمامی متخصص زنان و زایمان دارای تجربه و مهارت لازم در زمینه بیماری زنان، نازایی و لاپاراسکوپی هستند شما می توانید جهت مشاوره با شماره های

۰۹۹۰۱۴۱۴۲۴۸

۲۲۶۸۳۸۱۸

۲۲۶۸۳۹۱۹

تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در پیج اینستاگرام دنبال نمایید.

زایمان طبیعی بدون درد با اپیدورال

اپیدورال یک ماده بی حسی است که ناحیه تحتانی کمر را بی حس می‌کند و در نتیجه، زایمان بدون درد امکان‌پذیر است. پس از تزریق این ماده بی حسی، شما باید در تخت بمانید و قادر به راه رفتن یا تغییر وضعیت نخواهید بود. اما باید نگران نباشید، زیرا مشکلات پس از زایمان به طور کلی قابل حل هستند.

آیا زایمان بدون درد عوارض دارد ؟

  • در این حالت، ممکن است فشار خون شما کاهش یابد و ممکن است بعد از چندین ساعت دچار تب شوید که پزشک ممکن است برای درمان آن، داروی آنتی بیوتیک تجویز کند. همچنین ممکن است دچار سردرد شوید که پس از چند ساعت برطرف می‌شود. برخی از خانم‌ها ممکن است پس از تزریق اپیدورال و اسپاینال از درد کمر شکایت کنند که ممکن است تا چند روز ادامه داشته باشد، اما این درد به مرور زمان برطرف می‌شود.
  • در مورد عوارض دیگر، باید گفت که برخی از داروهای دارای اثرات مخدر ممکن است باعث حالت تهوع شوند و در برخی موارد ممکن است نوزاد شما پس از زایمان دچار خواب‌آلودگی شود. این داروها ممکن است باعث طولانی‌تر شدن فرایند زایمان شوند و باعث سختی نفس کشیدن مادر شوند. اما این عوارض معمولاً با مراقبت‌های پزشکی قابل مدیریت هستند.
  • در نهایت، احتمال عفونت در محل تزریق وجود دارد که معمولاً با داروهای آنتی بیوتیک قابل درمان است. بنابراین، اگر انتخاب کردید زایمان بدون درد داشته باشید، باید با پزشک خود در مورد تمامی عوارض و ریسک‌های مرتبط با این روش مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *