دکترفاطمه سمامی » بیماری های زنان » خونریزی های سنگین قاعدگی

خونریزی های سنگین قاعدگی

منوراژی اصطلاح پزشکی برای دوره های قاعدگی با خونریزی غیرطبیعی شدید یا طولانی است. اگرچه خونریزی شدید قاعدگی یکی از نگرانی های رایج خانم هاست، اما اکثر خانم ها آنقدر خونریزی را تجربه نمی کنند که بتوان آن را منوراژی تعریف کرد. به طور کلی یک خانم در دوره ای پریود حدود 35 الی 40 سی سی خون را در عرض 4 تا حداکثر 8 روز از دست میدهد و سیکل قاعدگی یعنی فاصله بین از روز اول تا روز اول دوره  قاعدگی بعدی بین 24 تا 38 روز به طور متوسط حدود 28 روز به طول می انجامد.

خونریزی شدید قاعدگی سبب می شود تا نتوان فعالیت های روزمره و معمولی را انجام داد، زیرا که خونریزی و گرفتگی زیادی به وجود می آید. در صورت مشکل پیش آمده و ترس از این حجم از خون، می توانید به پزشک خود مراجعه کنید تا او بتواند با بررسی دقیق، تشخیص دهد که چه نوع درمانی را برای شما در نظر بگیرد.

چه زمانی بیان می کنند که این خونریزی سنگین است؟

زمانی که میزان از دست دادن خون بیش تر از 08 سی سی باشد.

چه عللی سبب خونریزی های شدید قاعدگی می شود؟

در برخی موارد، علت خونریزی شدید قاعدگی ناشناخته است. اما در بعضی از شرایط ممکن است باعث منوراژی شود. علل شایع عبارتند از:

• عدم تعادل هورمون ها
  • اختلال در عملکرد تخمدان ها
  • فیبروئید رحمی
  • پولیپ رحم
  • آدنومیوز
  • دستگاه داخل رحمی (IUD)
  • عوارض بارداری
  • سرطان
  • اختلالات خونریزی ارثی یا ژنتیکی
  • داروها
  • سایر شرایط پزشکی

عدم تعادل هورمون ها

در یک چرخه قاعدگی طبیعی، تعادل بین هورمون های استروژن و پروژسترون باعث می شود تا تجمع مخاط رحم (آندومتر) تنظیم شود که در دوران قاعدگی از بین می رود. اگر عدم تعادل هورمونی رخ دهد ، آندومتر بیش از حد ایجاد شده و در نهایت با خونریزی شدید قاعدگی از بین می رود.

بعضی از مشکلات، باعث عدم تعادل هورمون ها می شوند که این مشکلات عبارتند از :

• سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • مقاومت به انسولین
  • مشکلات تیروئیدی

اختلال در عملکرد تخمدان ها

اگر تخمدان ها در طی چرخه قاعدگی، تخمک آزاد نکنند (تخمک گذاری)، بدن به طور طبیعی هورمون پروژسترون تولید نمی کند. این امر منجر به عدم تعادل هورمون ها می شود و ممکن است منجر به منوراژی گردد.

فیبروئید رحمی

این تومورهای غیرسرطانی (خوش خیم) رحم، ممکن است در سال های باروری ظاهر شوند. فیبروم رحم ممکن است باعث خونریزی شدیدتر از حد طبیعی یا طولانی مدت قاعدگی شود.

فیبروئید رحمی

پولیپ رحم

رشد کوچک و خوش خیم در پوشش رحم (پولیپ های رحم) ممکن است باعث خونریزی شدید یا طولانی مدت قاعدگی شود.

آدنومیوز

این وضعیت هنگامی اتفاق می افتد که غدد آندومتر در عضله رحم قرار می گیرند و اغلب باعث خونریزی شدید و پریود دردناک می شوند.

دستگاه داخل رحمی (IUD)

خونریزی های سنگین قاعدگی می تواند یک نوع عارضه جانبی شناخته شده به دلیل استفاده از دستگاه داخل رحمی غیر هورمونی برای کنترل بارداری باشد. پزشک می تواند در روش های جایگزیین این دستگاه کمک کند.

عوارض بارداری

یک دوره قاعدگی با شرایط خاص و خونریزی های سنگین و یا دیررس، ممکن است بر اثر سقط جنین باشد. یکی دیگر از دلایل خونریزی شدید در دوران بارداری، می تواند ناشی از مکان غیرمعمول جفت، مانند جفت کم خواب یا جفت سرراهی باشد.

سرطان

سرطان رحم و سرطان دهانه رحم، هر دو می توانند باعث خونریزی بیش از حد قاعدگی شوند، به خصوص اگر فرد در دوران یائسگی باشد و یا در گذشته آزمایش پاپ غیرطبیعی انجام داده باشند.

اختلالات خونریزی ارثی یا ژنتیکی

برخی از اختلالات خونریزی مثل بیماری فون ویلبراند، بیماری که در آن مهم ترین فاکتور، لخته شدن خون، کمبود و یا اختلال است؛ می تواند سبب خونریزی غیر عادی قاعدگی شود.

داروها

داروهای خاصی از جمله داروهای ضد التهاب، داروهای هورمونی مانند استروژن و پروژسترون ها و داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین (کومدین و ژانتوون) یا انوکساپارین (لوونوکس) می توانند در خونریزی قاعدگی زیاد یا طولانی مدت نقش داشته باشند.

سایر شرایط پزشکی

تعدادی دیگر از شرایط پزشکی، از جمله بیماری کبد یا کلیه ممکن است با منوراژی همراه باشد.

عدم تخمک گذاری در چه زمانی اتفاق می افتد؟

زمانی اتفاق می افتد که تخمدان های خانم نمیتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد. یعنی نمی تواند در هر ماه یک تخمک را آزاد کند. این مورد سبب اختلال در سیکل قاعدگی شود و یا می تواند باعث این مورد شود که سیکل قاعدگی حذف شود. همچنین ممکن است باعث ایجاد فاصله  طولانی بین سیکل های قاعدگی شود.

از جمله افرادی که دارای این علائم هستند، خانم هایی هستند که به تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند. که تخمک گذاری دراین گروه از خانم ها به درستی انجام نمی شود.

چه بیماری هایی سبب خونریزی قاعدگی سنگین می شود؟

از جمله بیماری هایی که باعث این خونریزی های شدید می شود، بیمارانی هستند که پلاکت خونشان کم است و یا داروهایی مانند وارفارین مصرف می کنند.

علائم خونریزی قاعدگی طولانی چیست؟

بسیاری از خانم ها این گونه تصور می کنند که حجم قاعدگی شان بسیار سنگین است ولی این طور نیست. یا حتی بالعکس فکر می کنند که این خونریزی ها طبیعی است.  در صورتی که این افراد علائم خونریزی های سنگینی دارند.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر تجربه موارد زیر را داشته باشید، برای جلوگیری از تکرار آن می توانید مشکل خود را با پزشک در میان بگذارید.

• خونریزی واژن به قدری زیاد بوده است که حداقل یک پد یا تامپون در ساعت را خیس و پر می کند.
  • خونریزی بین پریود یا خونریزی نامنظم از واژن برای شما اتفاق افتاده باشد.
  • پس از یائسگی، هرگونه خونریزی واژینال داشته باشید.

چه مواقعی بیان می کنند که این پریود ها سنگین است؟

• زمانی که بیمار مجبور شود در عرض یک الی دو ساعت، نوار بهداشتی خود را تعویض نماید. وقتی که بیمار بیشتر از هفته روز خونریزی کامل داشته باشد، نیز این خونریزی قاعدگی سنگین است. همچنین خانم هایی که بخاطر تمیز ماندن لباسشان نیاز دارند که از دو تامپون همزمان استفاده نمایند.
  • بیمارانی که در طول شب و زمان خواب مجبور هستند تا شب نیز نواربهداشتی خود تعویض نمایند.
  • برخی از خانم ها دارای لخته های خونی هستند که بیش از 2.5 سانتی متر است، به این اختلال دچار شده اند. همچنین خانم هایی که دارای خونریزی های شدید هستند و در مقابل به فقر آهن دچار هستند.
  • در این صورت خانمی که به هر یک از علائم فوق مبتلا است، باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه نماید.
  • برای آن که درمان مناسب را پیدا کند و قبل از درمان تشخیص مناسب داشته باشد.

منوراژی چه زمانی می تواند سبب بروز مشکلات جدی شود؟

عوامل خطرزا در منوراژی، با توجه به سن و دیگر شرایط پزشکی متقاوت خواد بود. در یک چرخه طبیعی قاعدگی، آزاد شدن تخمک از تخمدان ها سبب تولید پروژسترون در بدن می شود که این هورمون زنانه، بیش تر مسئول تنظیم منظم دوره ها است. وقتی که تخمک آزاد نمی شود، هورمون پروژسترون به اندازه کافی تولید نمی شود. به همین دلیل می تواند باعث منوراژی گردد.

خونریزی های شدید قاعدگی چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

خونریزی بیش از حد یا طولانی مدت قاعدگی می تواند منجر به سایر موارد پزشکی شود، از جمله:

• کم خونی
  • درد شدید

کم خونی

منوراژی با کاهش تعداد گلبول های قرمز در گردش خون می تواند باعث کم خونی از دست دادن خون شود. تعداد گلبول های قرمز در گردش خون توسط هموگلوبین اندازه گیری می شود. پروتئینی که سلول های قرمز خون را قادر می سازد تا اکسیژن را به بافت ها منتقل کنند.

کم خونی ناشی از فقر آهن هنگامی اتفاق می افتد که بدن تلاش می کند تا گلبول های قرمز از دست رفته خون را با استفاده از ذخیره آهن برای تولید هموگلوبین بیشتر جبران کند، این مساله  می تواند اکسیژن را به سلول های قرمز خون منتقل کند. منوراژی ممکن است به اندازه کافی سطح آهن را کاهش دهد تا خطر کم خونی فقر آهن را افزایش دهد.

علائم و نشانه ها شامل رنگ پریدگی پوست، ضعف و خستگی است. اگرچه رژیم غذایی در کم خونی فقر آهن نقش دارد، اما با دوره های قاعدگی سنگین مشکل پیچیده تر می شود.

درد شدید

همراه با خونریزی شدید قاعدگی، ممکن است گرفتگی قاعدگی دردناکی به وجود بیاید. (دیسمنوره). گاهی اوقات گرفتگی های مرتبط با منوراژی به حدی شدید است که نیاز به ارزیابی پزشکی دارد.

علت خونریزی های سنگین قاعدگی را چگونه می توان تشخیص داد؟

برای تشخیص خونریزی های سنگین قاعدگی متخصص  اقدامات زیر را انجام می دهد:

1. متخصص زنان بیمار را به دقت معاینه می نماید.  معاینه لگنی را برای بیمار انجام میدهد.  بر حسب سن بیمار، معاینات انجام شده ،
  2. وزن بیمار، فرزندان بیمار، پیشگیری های قبلی بیمار، علائم همراه خونریزی که بیمار داشته، متخصص زنان تصمیم می گیرد و
  3. برای بیمار یک سری آزمایشات خونی و هورمونی و بررسی ها را تجویز می نماید.
  4. معمولا یک سونوگرافی واژینال نیز برای بیمار انجام می دهند. در برخی از مواقع به دلیل آن که متخصص زنان به وضعیت بیمار در خصوص ابتلا به هیپرپلازی اندومتر رحم داشته باشد، متخصص زنان یک بیوپسی از رحم گرفته می شود. که این بیوپسی بافت رحم ممکن است لازم به رفتن به اتاق عمل نداشته باشد. یعنی در واقع یک کورتاژ تشخیصی است و نیازی به رفتن به اتاق عمل نیست. متخصص زنان می تواند بیوپسی را داخل اتاق عمل انجام دهد.
  5. گاهی مواقع برای تشخیص بهتر نیاز است تا برای بیمار هیستروسکوپی انجام داد.

درمان خونریزی های سنگین دوران قاعدگی چیست؟

درمان این نوع از خونریزی ها بر حسب تشخیص صورت گرفته درمان انجام می گیرد. برحسب این که چه تشخیصی برای بیمار داده شده اسـت، با توجه به این که بیمار قسد بارداری دارد یا خیر و یا در آینده می خواهد باردار شود و یا خیر، خانم چه سنی دارد، بیماری های همراه این خونریزی ها چه هستند،  نیز متخصص زنان خوب می تواند درمان را انتخاب کرده و شروع نماید.

ترجیحا در مراحل اولیه درمانی که برای بیمار توسط متخصص زنان در نظر گرفته می شود، معمولا درمان های دارویی است. در درمان های اول دارو های هورمونی تجویز می شود که در صورت عدم درمان، درمان های قوی تر دارویی انجام می شود.

بعد از این مراحل شاید لازم باشد که یک سری IUD های هورمونی قرار داده شود.

هیسترکتومی چیست؟

هیسترکتومی در واقع یک عمل جراحی است که در آن رحم بیمار خارج می شود و در واقع درمان پایانی و قطعی خونریزی های سنگین قاعدگی بیمار است.

دکتر فاطمه سمامی

جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی