زگیل تناسلی:علائم و درمان (لیزر، سوزاندن، فریز یا کرایو)

z

زگیل‌های تناسلی معمولاً بدون علائم واضح هستند، اما با توجه به اندازه و موقعیت آناتومی آنها، می‌توانند دردناک یا خارشی باشند. زگیل‌های تناسلی به‌طور معمول در نقاط خاص بدن شامل نواحی اطراف ورودی مهبل برای خانم‌ها، زیر پوست ختنه‌گاه آلت‌های مردانه ختنه نشده، و بر روی تنه آلت مردانه ایجاد می‌شوند. برخی از انواع پاپیلوماویروس (HPV) یا پاپیلوم انسانی در عمل می‌توانند باعث ابتلای فرد به زگیل‌های تناسلی شوند، در حالی که سایر انواع آنها می‌توانند سرطانی باشند.واکسیناسیون می‌تواند در برابر برخی از انواع این ویروس ایمنی ایجاد کند. علاوه بر این با استفاده از برخی روش‌های درمان به سادگی می‌توان از دست زگیل‌های تناسلی خلاص شد.

در صورت مشکوک شدن به ایجاد زگیل‌های تناسلی لازم است از خدمات درمان مناسب برای فرد استفاده شود. به این ترتیب حتی در مواردی که فرد دچار زگیل نشده باشد، توصیه‌های لازم درباره نحوه مراقبت از شرایط به بیمار ارائه شده و نیز اقدامات درمانی مورد نیاز درباره نحوه مواجه شدن با مشکل در صورت ظاهر شدن زگیل در اختیار بیمار قرار می‌گیرد. روش‌های درمان در این شرایط فقط با نظارت پزشک برای بیمار تجویز شده و ممکن است استفاده از آنها نیاز به نظارت فرد متخصص داشته باشد. علاوه بر این مهم است در مواردی که مشکل ربطی به زگیل تناسلی ندارد، از اقدامات تشخیصی مناسب برای فرد استفاده شود.هدف ما کمک به شما برای تشخیص مناسب زگیل تناسلی و انتخاب بهترین روش درمان بر اساس شرایط می‌باشد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره روش‌های درمان قابل استفاده برای زگیل تناسلی یا هماهنگی جلسه ملاقات میتوانید از طریق شماره های 02122683919- 02122683818 با ما تماس حاصل فرمایید.

زگیل تناسلی چیست؟

1

زگیل‌های تناسلی زائده‌هایی به رنگ گوشت یا خاکستری رنگ هستند که در ناحیه آلت تناسلی و مقعد در بین آقایان و خانم‌ها ایجاد می‌شوند. زگیل تناسلی یکی از رایج‌ترین نوع بیماری‌های مقاربتی است که در نتیجه عامل ویروسی ایجاد می‌شود.همانطور که قبلاً گفته شد، عامل ایجاد زگیل در بدن ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) است.

در بین کودکان در سنین کمتر از سه سال، زگیل‌های تناسلی ممکن است از طریق روش‌های غیر مقاربتی همچون تماس مستقیم نیز انتقال پیدا کنند.

علائم ظاهری زگیل تناسلی

2

زگیل تناسلی یک زائده بدون درد است که می‌تواند دارای علائم ظاهری زیر باشد:

• ظاهر صاف یا برآمده
• ظاهر شدن به صورت تنها یا مجتمع
• ظاهر شدن به صورت خوشه‌ای شبیه به گل‌کلم

در بسیاری از موارد، ویروس پاپیلوم انسانی عامل اصلی ابتلا به زگیل‌های تناسلی است. این شرایط به معنی این است که زگیل تناسلی از طریق تماس پوستی به افراد منتقل می‌شود، هر چند در این شرایط ممکن است فرد زگیل‌های تناسلی مشخص بر روی پوست خود نداشته باشد. ابتلا به عفونت ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی در بین هر دوی مردان و زنان مشاهده می‌شود، اما در اکثر موارد این مشکل بین خانم‌ها مشاهده می‌گردد. به این ترتیب ابتلا به این ویروس می‌تواند باعث ایجاد تغییرات سلولی در دهانه رحم شده و امکان تشخیص آن از طریق آزمایش پاپ اسمیر وجود دارد.

چه عواملی باعث ابتلا به زگیل‌های تناسلی می‌شود؟

ابتلا به زگیل معمولاً در نتیجه فعالیت ویروس پاپیلوم انسانی ایجاد می‌شود. بیش از 100 نوع ویروس پاپیلوم انسانی تا کنون تشخیص داده شده است که حدود 40 نوع آن به صورت بالقوه می‌توانند با عفونت در ناحیه آلت تناسلی همراه باشند. سایر نکات قابل توجه در این رابطه به شرح زیر هستند:

اکثر موارد زگیل‌های تناسلی در نتیجه دو نوع خاص ویروس پاپیلوم انسانی (نوع 6 و 11) ایجاد شده و خطر سرطانی شدن زائده‌های تشکیل شده به خاطر این زگیل‌ها به نسبت پایین می‌باشد.

• زگیل‌های عادی مشابه زگیل‌های تناسلی نیستند و در نتیجه انواع متفاوت ویروس پایپلوم انسانی ایجاد شده و باعث عفونت پوست می‌شوند.

• عوامل ویروسی می‌توانند به سطح پوست و مخاط آن از طریق ایجاد ساییدگی‌های میکروسکوپی در ناحیه آلت تناسلی در طول آمیزش جنسی نفوذ کنند. هنگامی که سلول‌ها در معرض ویروس پاپیلوم انسانی قرار گیرند، دوره پنهان بودن (کمون) می‌تواند از چند ماه تا چند سال طول بکشد و در طول این دوره هیچ نشانه‌ای از عفونت در بدن فرد مشاهده نمی‌گردد.

• معمولاً حدود دو سوم افراد دارای تماس جنسی با فردی که مبتلا به زگیل تناسلی است با گذشت حدود سه ماه دچار این مشکل می‌شوند.

• زگیل‌های تناسلی بطور مستقیم با مصرف قرص‌های ضد بارداری ارتباط دارند. این شرایط معمولاً به خاطر افزایش تماس جنسی بدون استفاده از روش‌های ضد بارداری، داشتن شریک‌های جنسی مختلف، و آمیزش جنسی در سنین پایین ایجاد می‌شود.

عوامل خطر مربوط به ابتلا به زگیل‌های جنسی

ویروس پاپیلوم انسانی در نتیجه تماس مستقیم پوست در طول آمیزش جنسی پخش می‌شود. علاوه بر این در موارد نادر ممکن است انتقال این ویروس در نتیجه سکس دهانی اتفاق افتد. در این شرایط عفونت می‌تواند در نتیجه تماس مستقیم با یک زگیل یا پوست آلت تناسلی که ویروس در آن وجود دارد، در بین افراد پخش می‌شود.

زگیل‌های تناسلی ممکن است در طول چند هفته پس از آمیزش جنسی برای افراد ایجاد شده یا ممکن است این فرآیند به چند ماه زمان نیاز داشته، یا حتی هیچ‌گاه ظاهر نشود. به همین خاطر اطلاع از زمان دقیق یا افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند، سخت و دشوار می‌باشد.

تشخیص

تشخیص زگیل‌های تناسلی معمولاً به صورت کلینیکی و از طریق معاینه امکان‌پذیر است. زگیل‌های تناسلی را می‌توان از طریق نمونه‌برداری در مواردی تشخیص داد که

1) تشخیص انجام شده غیرقطعی باشد

2) جراحت به روش‌های درمان استاندارد واکنش مناسب نشان ندهد

3) بیماری در طول مدت درمان تشدید شود

4) جراحت بی‌نظم و ناهنجار باشد

5) بیمار نسبت به روش‌های درمان مصونیت پیدا کند

6) زگیل دچار تغییر رنگ شده، پینه بسته، تثبیت شده، خونریزی کرده یا زخم شود. توجه داشته باشید استفاده از آزمایش DNA برای ویروس پاپیلوم انسانی برای تشخیص مشکل پیشنهاد نمی‌شود، زیرا نتایج این آزمایش نمی‌تواند تغییری در مدیریت شرایط بیماری ایجاد نماید.

روش‌های درمان زگیل‌های تناسلی

امروزه از دو نوع روش درمان مختلف برای زگیل‌های تناسلی به شرح زیر استفاده می‌شود:

• قرار دادن کرم، پماد یا مواد شیمیایی مناسب بر روی زگیل (درمان موضعی)

• تخریب بافت زگیل تناسلی از طریق منجمد کردن، گرم کردن یا برداشتن آن (قطع فیزیکی)

برای برخی افراد، درمان زگیل تناسلی به چندین ماه زمان نیاز دارد و به همین خاطر لازم است جهت دستیابی به نتایج مناسب صبر و حوصله کافی وجود داشته باشد. در این شرایط معمولاً به افراد توصیه می‌شود از مصرف صابون‌های معطر، کف حمام، یا لوسیون‌های خاص در طول درمان زگیل تناسلی خودداری کنند، زیرا مصرف برخی از این آنها می‌تواند باعث التهاب پوست و تشدید علائم مشکل شود.

درمان‌های موضعی

روش‌های درمان موضعی برای رفع زگیل‌های تناسلی به شرح زیر هستند:

پودوفیلوتوکسین

کرم ایمی کیمود

تري‌کلرواستيک اسيد (TCA):ممکن است برای درمان زگیل‌های کوچک که بسیار سخت شده‌اند، مورد استفاده قرار گیرد. عملکرد این کرم از طریق تخریب پروتئین‌های موجود در داخل سلول‌های زگیل است. به هر حال در صورتی که از این کرم به درستی استفاده نشود، امکان وارد شدن آسیب به پوست در نتیجه آن وجود دارد.

سرما درمانی

3

در این شرایط زگیل با استفاده از نیتروژن مایع یا یخ خشک منجمد می‌شود. برای دستیابی به نتایج مطلوب ممکن است به چند جلسه درمان در این شرایط نیاز باشد.

لیزر درمانی

4

در برخی موارد، زگیل‌های دستگاه تناسلی، بسیار عذاب‌آور بوده و باید در اسرع وقت، از بین بروند. در این موارد، بهترین راه‌حل، برداشتن آن‌ها از طریق جراحی لیزر است. جراحی لیزر، سریع و موثر بوده و تقریبا با هر گونه امکانات پزشکی، قابل انجام است. گاهی حتی در مطب شخصی پزشک نیز، اگر همه ابزار مورد نیاز، فراهم باشد، این کار امکانپذیر است. استفاده از بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی به تعداد زگیل‌های موجود و اندازه ناحیه مورد درمان، بستگی دارد. لیزر، آخرین تلاش ممکن، در اکثر موارد است، زمانی‌که دارو برای از بین بردن زگیل‌ها کارگر نبوده و آن‌ها به سرعت در آن ناحیه پخش می‌شوند. به‌طور کلی، کارآیی لیزردرمانی CO2 با استفاده از تکنولوژی مونالیزاتاچ، برای زگیل‌های خارجی دستگاه تناسلی، تقریبا دوبرابر کرایوتراپی است و این کارآیی بیشتر به‌دلیل نرخ پایین‌تر عود مشکل، بود.

بریدن زگیل

6

در این روش زگیل بریده می‌شود. از این روش معمولاً زمانی استفاده می‌شود که زگیل‌های کوچک سفت شده و بطور خاص با ترکیب زگیل‌ها با یکدیگر، ظاهر گل‌کلم پیدا کرده باشند. در هنگام شروع فرآیند درمان، از داروی بی‌حسی موضعی بر روی نواحی اطراف زگیل استفاده خواهد شد. در ادامه زگیل با استفاده از چاقوی جراحی بریده شده و شکاف ایجاد شده با بخیه بسته می‌شود.

جراحی الکتریکی

7

در این روش ابتدا از بریدن برای برداشتن لایه خارجی زگیل استفاده می‌شود. سپس یک حلقه فلزی دور زگیل فشار داده شده و از این طریق از جریان الکتریکی برای سوزاندن بخش باقیمانده زگیل استفاده خواهد شد. برداشتن تعداد زیادی زگیل با این روش تا حدودی دردناک است. به همین خاطر لازم است در این شرایط از بی‌حسی موضعی یا حتی بی‌هوشی عمومی برای بیمار استفاده شود.

بازگشت زگیل‌های تناسلی پس از درمان

پس از درمان زگیل‌های تناسلی به خاطر داشته باشید که:

• ویروس ممکن است بر روی پوست حتی در شرایطی باقی بماند که زگیل از نظر ظاهری از بین رفته باشد. این شرایط به معنی این است که زگیل می‌تواند مجدداً بر روی پوست ظاهر شود.

• در صورت بازگشت زگیل، این شرایط الزاماً به معنی ابتلای مجدد به عفونت نیست.

• در اکثر موارد، زگیل‌های تناسلی به خودی خود بر طرف می‌شوند. این شرایط به خاطر عکس‌العمل سیستم ایمنی بدن نسبت به عامل ویروسی است.

پیشگیری از گسترش زگیل تناسلی

افراد مبتلا به این مشکل می‌توانند خطر گسترش آن را از طریق استفاده از کاندوم در طول آمیزش جنسی کاهش دهند. به هر حال، کاندوم فقط می‌تواند از ناحیه‌ای از پوست که روی آن را پوشانده محافظت کند. در حقیقت باید توجه داشته باشید کاندوم نمی‌تواند تمام سطح آلت تناسلی را بپوشاند و بطور کامل مانع از تماس پوست آلت با پوست شریک جنسی شود. به خاطر داشته باشید انتقال زگیل جنسی زمانی اتفاق می‌افتد که زگیل بر روی پوست وجود داشته باشد، اما همواره امکان گسترش این ویروس حتی در مواردی که علائمی از ابتلا به زگیل تناسلی در فرد قابل مشاهده نیست نیز وجود دارد.