کورتاژ چیست و چه کاربردی دارد؟

کورتاژ یک روش جراحی است که پزشک وسیله ای که کرت نامیده می شود ، را  داخل بافت رحم می کند . یعنی داخل واژن دهانه رحم را باز می کند و بعد وارد داخل بافت رحم می شود و از این قسمت نمونه برداری می کند . این روش با دو هدف تشخیصی و درمانی انجام می شود که در ادامه به طور مفصل به آن می پردازیم.

چرا کورتاژ انجام می شود ؟

به طور کلی کورتاژ در دو دسته کلی قرار می گیرد :

1. تشخیصی

شایع ترین علتی که کورتاژ انجام می شود، تشخیصی است. شایع ترین کاربرد آن ، بررسی علت خونریزی غیرطبیعی  می باشد که این علت های غیرطبیعی می تواند جزو علتهای سر طان رحم باشد .

کورتاژ چگونه انجام می شود ؟

این جراحی به دو روش انجام می شود :

1. جراحی با بیهوشی
  2. جراحی سرپایی

در بسیاری از موارد پزشک به جای اینکه نمونه برداری را در بیمارستان تحت بیهوشی عمومی انجام دهد می تواند به صورت سرپایی در مطب انجام دهد . این روش دردی برای بیمار به همراه ندارد . این روش معمولا برای خانمهایی که سن بالایی دارند یا مشکلات زمینه ای دارند یا تمایلی به بیهوشی ندارند انجام می شود . تنها موضوعی که در این موارد وجود دارد اینست که حجم بافتی که به عنوان نمونه از دهانه رحم برداشته می شود در برابر حجمی که با بیهوشی عمومی برداشته می شود کمتر است . که البته همین حجم کم برای بررسی پاتولوژیست کافی است . با استفاده از این روش پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا سرطانی در رحم وجود دارد یا نه .

عکس-کورتاژ

انجام همزمان هیستروسکوپی با کورتاژ تشخیصی

کورتاژ تشخیصی در موارد مهم با هیستروسکوپی انجام می شود . در هیستروسکوپی وسیله ای را داخل بافت رحم کرده که ببینیم داخل بافت چه چیزهایی را می توان دید . مثلا پولیپ های اندومتر در بافت های رحم مشاهده می شود . پولیپ های ریزی که حتی در سونوگرافی نیز قابل مشاهده نیست . در این مواقع اگر کورتاژ به تنهایی انجام شود ممکن است این پولیپ ها برداشته نشود و در نمونه برداری نیز مشخص نشود . با هیستروسکوپی می توان محیط رحم را با وضوح بهتری مشاهده کرد و در همان زمان نیز آنها را از رحم خارج کرد . در بسیاری از موارد پزشک شک دارد به اینکه علت خونریزی سرطان رحمی یا پولیپ های اندومتر یا افزایش ضخامت بافت اندومتر ( علائم پیش از سرطان ) باشد . در این موارد نیز باید کورتاژ انجام شود . در بسیاری از موارد بیماران نزدیک شروع یائسگی خونریزی های نامنظم دارند و حجم خونریزی افزایش پیدا کرده است . در این موارد باید علت آن بررسی گردد زیرا احتمال سرطان رحم وجود دارد . زیرا سرطان ها در یائسگی بیشتر دیده می شود و علامت اولیه آن خونریزی است .

دکتر فاطمه سمامی متخصص زنان و زایمان دارای تجربه و مهارت لازم در زمینه بیماری زنان، نازایی و لاپاراسکوپی هستند شما می توانید جهت مشاوره با شماره های

تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در پیج اینستاگرام دنبال نمایید.

در چه مواردی کورتاژ با بیهوشی انجام می شود ؟

در برخی موارد نمی توان کورتاژ تشخیصی را در مطب انجام داد و باید در بیمارستان تحت بیهوشی عمومی انجام داد :

• زمانی که رحم به اندازه ای نازک است که نمی توان نمونه کافی از بافتهای آن برداشت و نمونه آن کم است .
  • زمانی که انقدر دهانه رحم تنگ است که بیمار بدون بیهوشی نمی تواند درد نمونه برداری را تحمل کند .
  1. درمانی

نوع دیگری که کورتاژ انجام می شود با هدف درمان می باشد .

• بیشتر در مواردی که فرد می خواهد سقط جنین داشته باشد و نمی تواند از دارو استفاده کند.
  • دارو برای سقط جنین مصرف شده ولی سقط ناقص اتفاق افتاده است و برای اینکه بقایای جنین در داخل رحم نماند و مشکلات دیگری مانند چسبندگی و عفونت ایجاد نشود.
  • در مواردی حاملگی مولار یا بچه خوره اتفاق افتاده باشد برای تمیز کردن رحم از کورتاژ استفاده می شود .
  • در مواردی که خونریزی شدید و طولانی ادامه دارد زمانی که نمونه از بافت اندومتر از رحم برداشته می شود خونریزی متوقف می شود .
  • خونریزی بعد از زایمان وجود دارد .

به این پست امتیاز دهید.
کورتاژ چیست و چه کاربردی دارد؟
۳٫۹۱ از ۱۱ رای