وزن گیری هفتگی جنین در بارداری: عوامل موثر و نکات غذایی

از اوایل بارداری، نوزادان با سرعت‌های مختلفی رشد می‌کنند. ممکن است طول و وزن واقعی کودکتان به مقدار قابل ملاحظه‌ای تغییر کند. تا حدود ۲۰ هفتگی، قد نوزادان از فرق سر (یا بالای سر) تا باسن اندازه گیری می‌شود. دلیل آن این است که که در نیمه اول بارداری پاهای کودک درون بدنش جمع شده و اندازه‌گیری پاها بسیار سخت است. پس از آن، قد کودک از سر تا انگشتان پای وی اندازه گیری می‌شود. برای متوجه شدن چگونگی شمارش هفته‌های بارداری و تعیین سن بارداری فرزند خود. مقاله زمان‌بندی بارداری ما را بخوانید.

اگر سونوگرافی نشان دهد که کودک شما بسیار کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از حد معمول است، زیاد نگران نباشید. در صورتی که اندازه‌ی کودک شما نگران کننده باشد، پزشک شما را در جریان قرار خواهد گذاشت. در انتهای دوره ممکن است کودک شما در نهایت وزن کمتر از ۲.۵ کیلوگرم یا بیشتر از ۴ کیلوگرم داشته باشد. اگر از ابتدای بارداری به طور منظم تحت نظر متخصص زنان و زایمان قرار بگیرید با کمترین میزان نگرانی از یک بارداری سالم و بی‌خطر اطمینان حاصل خواهید کرد و در صورت تشخیص هر گونه اختلال در رشد جنین و مشاهد علائم نگران کننده پزشک روند درمانی مناسب را پیشنهاد خواهد کرد. جهت اطلاع از ساعات کاری مطب و یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۲۲۶۸۳۹۱۹- ۰۲۱۲۲۶۸۳۸۱۸- ۰۲۱۷۷۸۳۹۴۶۳ تماس حاصل نمایید.

سن بارداری

قد (سانتی‌متر)

وزن (گرم)

از فرق سر تا پایین باسن

۸ هفته

سانتی متر
۱٫۶

گرم
۱

۹ هفته

سانتی متر
۲٫۳

گرم
۲

۱۰ هفته

سانتی متر
۳٫۱

گرم
۴

۱۱ هفته

سانتی متر
۴٫۱

گرم
۷

۱۲ هفته

سانتی متر
۵٫۴

گرم
۱۴

۱۳ هفته

سانتی متر
۷٫۴

گرم
۲۳

۱۴ هفته

سانتی متر
۸٫۷

گرم
۴۳

۱۵ هفته

سانتی متر
۱۰٫۱

گرم
۷۰

۱۶ هفته

سانتی متر
۱۱٫۶

گرم
۱۰۰

۱۷ هفته

سانتی متر
۱۳

گرم
۱۴۰

۱۸ هفته

سانتی متر
۱۴٫۲

گرم
۱۹۰

۱۹ هفته

سانتی متر
۱۵٫۳

گرم
۲۴۰

۲۰ هفته

سانتی متر
۱۶٫۴

گرم
۳۰۰

از فرق سر تا پاشنه پا

۲۰ هفته

سانتی متر
۲۵٫۶

گرم
۳۰۰

۲۱ هفته

سانتی متر
۲۶٫۷

گرم
۳۶۰

۲۲ هفته

سانتی متر
۲۷٫۸

گرم
۴۳۰

۲۳ هفته

سانتی متر
۲۸٫۹

گرم
۵۰۱

۲۴ هفته

سانتی متر
۳۰

گرم
۶۰۰

۲۵ هفته

سانتی متر
۳۴٫۶

گرم
۶۶۰

۲۶ هفته

سانتی متر
۳۵٫۶

گرم
۷۶۰

۲۷ هفته

سانتی متر
۳۶٫۶

گرم
۸۷۵

۲۸ هفته

سانتی متر
۳۷٫۶

گرم
۱۰۰۵

۲۹ هفته

سانتی متر
۳۸٫۶

گرم
۱۱۵۳

۳۰ هفته

سانتی متر
۳۹٫۹

گرم
۱۳۱۹

۳۱ هفته

سانتی متر
۴۱٫۱

گرم
۱۵۰۲

۳۲ هفته

سانتی متر
۴۲٫۴

گرم
۱۷۰۲

۳۳ هفته

سانتی متر
۴۳٫۷

گرم
۱۹۱۸

۳۴ هفته

سانتی متر
۴۵

گرم
۲۱۴۶

۳۵ هفته

سانتی متر
۴۶٫۲

گرم
۲۳۸۳

۳۶ هفته

سانتی متر
۴۷٫۴

گرم
۲۶۲۲

۳۷ هفته

سانتی متر
۴۸٫۶

گرم
۲۸۵۹

۳۸ هفته

سانتی متر
۴۹٫۸

گرم
۳۰۸۳

۳۹ هفته

سانتی متر
۵۰٫۷

گرم
۳۲۸۸

۴۰ هفته

سانتی متر
۵۱٫۲

گرم
۳۴۶۲

۴۱ هفته

سانتی متر
۵۱٫۷

گرم
۳۵۹۷

۴۲ هفته

سانتی متر
۵۱٫۵

گرم
۳۶۸۵

علل محدودیت رشد داخل رحمی


اکثر موارد محدودیت رشد نوزاد در رحم به علت نارسایی جفت اتفاق می‌افتد اما چندین عامل دیگر نیز می‌توانند باعث محدودیت رشد نوزاد شوند که عبارتند از:

  • حاملگی‌های متعدد
  • عفونت
  • سندرم آنتی فسفولیپید
  • مشکلات ژنتیکی یا یک ناهنجاری مادرزادی در نوزاد
  • مشکلات پزشکی موجود از قبل در مادر، مانند فشار خون بالا، بیماری کلیه، دیابت، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های ریوی، کم خونی مزمن
  • برخی داروهای تجویزی مانند وارفارین، برخی داروهای ضد تشنج، و برخی از داروهای ضد سرطان
  • وزن کم دوران بارداری
  • سیگار کشیدن یا استفاده از مواد مخدر در دوران بارداری
  • مصرف الکل در دوران بارداری

حدود ۱۰ نفر از هر ۱۰۰ نوزاد نسبت به سن حاملگی کوچک هستند. بیشتر این نوزادان به دلایل طبیعی مانند اندازه و نژاد مادرکوچک هستند، اما حدود یک سوم از آن‌ها به دلیل محدودیت رشد داخل رحمی کوچک خواهند بود.

علائم و نشانه‌های محدودیت رشد داخل رحمی


محدودیت رشد داخل رحمی اغلب در حین جلسات معمول قبل از تولد تشخیص داده می‌شود. اندازه کودک در جلسات منظم در دوران بارداری کنترل می‌شود. ماما برای تشخیص اندازه کودک، به آرامی شکم را لمس خواهد کرد، و اندازه رحم اندازه‌گیری می‌شود. سپس اندازه‌گیری‌های انجام شده روی یک نمودار نمایش داده شده و وضعیت رشد کنترل می‌شود. اگر هر گونه نگرانی در این زمینه وجود داشته باشد، ماما شما را برای انجام اسکن معرفی می‌کند. این کار لزوماً به معنای این نیست که مشکلی پیش آمده، اما انجام اسکن به عنوان یک روش دقیق‌تر جهت ارزیابی رشد کودک مهم است.

چگونه به وزن گیری جنین کمک کنیم؟


فکر کردن در مورد سلامتی نوزاد پس از تولد آسان است، اما مراقبت از یک کودک از داخل رحم مادر آغاز می‌شود. پس از شکل گیری نوزاد، مادر باید در نظر داشته باشد که سلامتی او چگونه بر نوزاد وی تاثیر می‌گذارد و جهت اطمینان از اینکه هم او و هم کودک به اندازه کافی مواد مغذی دریافت می‌کنند، باید اقدامات اضافه‌ای انجام دهد. اگر پزشک شما تشخیص داده باشد که وزن کودک شما اندکی کمتر از وزن مورد انتظار است، برای افزایش وزن کودک مراحلی وجود دارد که می‌توانید هنگامی که داخل رحم است، انجام دهید.

مرحله یک

توصیه‌های افزایش وزن و تغییرات مورد نیاز در شیوه زندگی را با پزشک متخصص زنان و زایمان مطرح کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بدانید چه مقدار وزن باید در دوران بارداری اضافه کنید به طوری که وزن کودک متولد نشده به اندازه کافی افزایش یابد. اگر شما در حال حاضر باردار باشید و فرزندتان کوچک به نظر می‌رسد، پزشک می‌تواند برای حل این مشکل، تغییراتی را در رژیم غذایی یا عادات سبک زندگی پیشنهاد کند.

مرحله دو

در رژیم غذایی خود تغییرات اساسی دهید. متخصصین زنان خوردن مقدار زیادی از میوه‌ها، سبزیجات، شیر یا سایر محصولات لبنی، گوشت و تخم مرغ و نیز آماده‌سازی آنها با روغن‌های سالم را توصیه می‌کنند. علاوه بر این، عقیده دارند که افزایش مصرف پروتئین می‌تواند باعث افزایش وزن جنین شود. همچنین اضافه کردن چربی‌های سالم مانند آووکادو و آجیل به وعده‌های غذایی نیز می‌تواند موثر باشد. میان وعده‌های سالم و آب میوه‌ها نیز می‌توانند به افزایش میزان کالری دریافتی کمک کند. افزایش کالری با خوردن غذاهای سالم‌تر و اضافه کردن منابع اضافی پروتئین می‌تواند به شما و کودکتان جهت افزایش وزن کافی کمک کند. این توصیه‌ها برای زنانی است که به تازگی متوجه بارداری خود شده‌اند و آنهایی که باردار بوده و باید پیش از زایمان وزن کودک خود را افزایش دهند.

مرحله سه

طبق توصیه پزشک تغییرات لازم را در شیوه زندگی خود ایجاد کنید. این تغییرات شامل ترک سیگار می‌باشند. سیگار کشیدن در دوران بارداری احتمال کم وزن بودن جنین را افزایش می دهد. برخی از مواد شیمیایی نیز می‌توانند باعث جنین کم وزن شوند. استنشاق بوی رنگ، برخی مواد پاک کننده و حشره‌کش‌ها می‌توانند رشد کودک را مختل کند. برای تشخیص اینکه در معرض ماده‌ای هستید که می‌تواند باعث کاهش سرعت افزایش وزن جنین شود، پزشک می‌تواند به شما کمک کند. اجتناب از مواد مخدر و الکل بسیار مهم است، زیرا استفاده مکرر از آنها افزایش وزن جنین را مشکل می‌سازد و می تواند قبل و بعد از تولد مشکلاتی را برای کودک ایجاد کند

مرحله چهار

انجام فعالیت‌های فیزیکی و ورزش کافی در دوران بارداری کمک می‌کند تا جنین به صورت سالم رشد کند، که افزایش وزن به مقدار مناسب نیز از جمله‌ی آنها می‌باشد. ممکن است پزشک پیاده روی، یوگا و شنا را توصیه کند.

مرحله پنج

در شب به اندازه کافی استراحت کنید و هنگامی که در طول روز خسته می‌شوید نیز باید استراحت کافی داشته باشید. بارداری به طرق مختلفی بر بدن تاثیر می‌گذارد. استراحت کردن انرژی شما را تامین می‌کند و به بدن امکان تجدید قوا را می‌دهد. در هر زمان ممکن چرت بزنید و در صورتی که سریع‌تر از قبل احساس خستگی می‌کنید، میزان فعالیت خود را کاهش دهید. بیش از حد خود را خسته نکنید.

مرحله شش

با پیشنهاد یا تجویز پزشک، ویتامین های دوران بارداری را مصرف کنید. ویتامین‌های دوران بارداری مواد مغذی اضافی را برای بدن را فراهم می‌کند تا بارداری سالمی برای شما و کودکتان ایجاد شود.

مرحله هفت

استرس و اضطراب را کاهش دهید. هنگامی که استرس یا اضطراب داشته باشید، ممکن است پرخوری یا کم خوری کنید یا اندازه کافی از خودتان مراقبت نکنید. نتایج آن بر شما و فرزندتان شما تاثیر خواهد گذاشت. آرامش و کنترل استرس برای داشتن یک بارداری سالم ضروری است.

مرحله هشت

از مصرف الکل، کافئین، تنباکو و مواد مخدر خودداری کنید. این مواد می‌توانند تاثیرات خطرناکی را بر روی سلامتی شما داشته باشند و برای سلامتی کودک مضر باشند.

نکته

برای کنترل وزن فرزند خود، یک برنامه‌ی معاینات منظم با پزشک خود تنظیم کنید.

نظر بیماران دکتر سمامی

به این پست امتیاز دهید.
وزن گیری هفتگی جنین در بارداری: عوامل موثر و نکات غذایی
۵ از ۱ رای