سرطان‌ های زنان

هیچ راهی وجود ندارد که بتوان به طور قطع گفت که شما  در آینده به یکی از سرطان‌های زنانه دچار می‌شوید یا خیر. به همین خاطر بسیار مهم است که به بدن خود توجه کافی داشته باشید و بدانید که چه علائمی عادی و چه علائم دیگری غیرعادی هستند بدین ترتیب بتوانید نشانه‌های هشداردهنده‌ی سرطان‌های زنانه را شناسایی کنید. علائم ایجاد شده در همه‌ی بیماران و در تمامی انواع سرطان یکسان نیست و هر یک از انواع سرطان‌های زیر دارای علائم و نشانه‌های مخصوص هستند:

در صورتی که خونریزی‌های واژینال غیرعادی دارید حتماً در اولین فرصت با پزشک متخصص صحبت کنید. همچنین در صورتی که هر گونه علائم غیرعادی یا هشداردهنده‌ای داشته‌اید که به مدت دو هفته ادامه پیدا کرده است، لازم است حتماً به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. البته این علائم ممکن بر اثر عواملی غیر از سرطان ایجاد شده باشند، اما تنها راه اطمینان یافتن از این موضوع مراجعه به پزشک است. برای دریافت وقت مشاوره و رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های 02122683919- 0212268381802177839463 تماس حاصل نمایید.

اصلی‌ترین انواع سرطان‌های زنان

سرطان رحم (آندومتری)

سرطان رحم یا آندومتری در بافت مخاطی داخل رحم ایجاد می‌شود. علت بروز سرطان رحم ناشناخته است اما عوامل خطر زیادی به بروز این سرطان مرتبط هستند. بسیاری از این عوامل به تعادل میان هورمون‌های استروژن و پروژسترون مربوط می‌شوند.

آزمایشات بسیاری هم از نوع تهاجمی و هم از نوع غیرتهاجمی برای تشخیص سرطان رحم به کار می‌روند. اصلی‌ترین روش درمان سرطان رحم، انجام جراحی هیسترکتومی است اما در مواردی نیز ممکن است از روش‌های پرتودرمانی، هورمون‌تراپی و شیمی‌درمانی نیز استفاده شود. زنان می‌توانند با مصرف قرص‌های ضدبارداری، کنترل کردن وزن بدن خود و کنترل کردن بیماری دیابت (در صورت ابتلا) خطر بروز سرطان رحم را کاهش دهند.

سرطان تخمدان

مرگبارترین سرطان‌های زنان، سرطان تخمدان می‌باشد که البته به ندرت رخ می‌دهد. در صورتی که این سرطان  زودهنگام تشخیص داده شود می‌توان در 95 درصد مواقع به راحتی آن را درمان کرد. اما متأسفانه 70 درصد از این سرطان‌ها بسیار دیرهنگام و در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شوند. سرطان تخمدان اغلب در دوران 50 سالگی زنان بروز می‌کند اما امکان بروز آن در زنان جوان‌تر از حتی 35 سال نیز وجود دارد.

علت اصلی ابتلا به سرطان تخمدان ناشناخته است، اما زنانی که دارای سابقه خانوادگی در ابتلا به این بیماری هستند، به علت مستعد بودن به ابتلا به سرطان تخمدان می‌توانند برای پیشگیری، عمل هیسترکتومی را انجام دهند. در صورتی  که در هنگام معاینه‌ی لگن، پزشک متوجه بزرگ شدن تخمدان  شود، انجام آزمایش خون، سونوگرافی یا تست‌های تهاجمی دیگر را تجویز می‌کند. اصلی‌ترین روش درمان سرطان تخمدان، خارج کردن تخمدان‌ها و هر گونه تومور قابل‌ رؤیت  که  به دنبال آن درمان‌های ضدسرطان دیگر نیز انجام می‌شوند. به یاد داشته باشید که باید هرگونه خونریزی نامنظم و درد شکمی و یا هرگونه علائم نگران‌کننده‌ای را با پزشک خود درمیان بگذارید و او در صورت نیاز انجام آزمایشات دیگر را برای شما تجویز می‌کند.

سرطان دهانه‌ی رحم

در صورتی که تست پاپ اسمیر به شیوه‌ی صحیح  و به طور منظم انجام شود و افراد جوان‌تر با سن 9 الی 26 سال، واکسن HPV را دریافت کنند، تعداد موارد ابتلا به سرطان دهانه‌ی رحم بسیار کمتر از 10000 مورد در سال می‌شود. تا زمانی که زنان به‌طور منظم معاینه و ارزیابی می‌شوند، به‌طور قابل ‌توجهی در معرض خطر کمتری هستند چرا که ما می‌توانیم زخم‌های داخلی را زودهنگام تشخیص دهیم و قبل از آنکه سرطانی شوند آن‌ها را درمان کنیم. در صورتی که سرطان دهانه‌ی رحم نیز به ‌موقع تشخیص داده شود، بیش از 90 درصد موارد، نجات 5 ساله از بیماری را دارند.

عوامل خطر زیادی از جمله عفونت HPV، سیگار کشیدن و عفونت HIV با ابتلا به سرطان دهانه رحم در ارتباط هستند. این سرطان در مراحل اولیه، درد یا علائم دیگری ندارد. با پیشرفت بیماری، شما متوجه خونریزی‌های واژینال نامنظم می‌شوید. در اغلب موارد، سرطان دهانه‌ی رحم طی تست لگن و آزمایش پاپ اسمیر تشخیص داده می‌شود. در صورتی که ابتلا به سرطان تشخیص داده شود، آزمایشات و تست‌های بیشتری برای شما تجویز می‌شود. نحوه‌ی درمان سرطان دهانه‌ی رحم به میزان پیشرفت بیماری، سن و سلامتی عمومی بیمار و قصد او برای بارداری در آینده بستگی دارد. اصلی‌ترین روش‌های درمان عبارتند از پرتودرمانی، شیمی‌درمانی و جراحی.

سرطان مهبل

لابیا و قسمت‌های خارجی اندام تناسلی زنان نیز ممکن است به سرطان مبتلا شود. سرطان مهبل نادر است (کمترین /آمار در بین دیگر سرطان‌های زنان را دارد) اما در صورتی که به هنگام تشخیص داده شود، می‌توان به‌آسانی آن را درمان نمود. زنان مسن ممکن است دچار مراحل پیشرفته‌ی این بیماری شوند چرا که این افراد معمولاً برای چکاب‌های منظم به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

زنانی که در دوره‌ی 70 و 80 سالگی عمر خود هستند، بیش از دیگران در معرض این بیماری هستند، اما احتمال بروز این سرطان در افراد جوان نیز وجود دارد. عوامل خطر برای ابتلا به سرطان مهبل عبارت‌اند از: عفونت اچ پی وی، سابقه ابتلا به زگیل تناسلی و یا نتایج غیرطبیعی در پاپ اسمیر.

سرطان مهبل در اغلب موارد هیچ علائمی ندارد، اما در صورت بروز علائم، شایع‌ترین علامت، خارشی است که برطرف نمی‌شود. اغلب علائم مربوط به سرطان مهبل می‌توانند علائم مربوط به سایر بیماری‌های دیگر نیز باشند پس بنابراین در صورت بروز هر گونه علائمی، باید در این مورد با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

معاینه و تشخیص

در تمامی سرطان‌های زنان و سیستم تولید مثل، تشخیص زودهنگام بیماری بسیار حیاتی است. اما تشخیص زودهنگام می‌تواند خصوصاً در مراحل اولیه بیماری، کار مشکلی باشد.

• سرطان دهانه رحم: تست پاپ اسمیر می‌تواند در تشخیص سرطان دهانه رحم بسیار مؤثر باشد.
  • سرطان رحم: در مراحل اولیه‌ی سرطان، نتایج تست لگن عادی است. تغییر در سایز، فرم و بافت رحم یا بافت‌های اطراف آن ممکن است در مراحل پیشرفته‌تر بیماری تشخیص داده شود.
  • سرطان تخمدان: تا به امروز روشی برای تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان وجود ندارد. بیش از 50 درصد زنان مبتلا به سرطان تخمدان، در مرحله‌ی پیشرفته سرطان، بیماری آن‌ها تشخیص داده شده است.

درمان

درمان تمامی این سرطان‌ها خصوصاً در مراحل پیشرفته شامل جراحی می‌شود که به دنبال آن شیمی‌درمانی و یا ترکیبی از شیمی‌درمانی و پرتودرمانی انجام می‌شود. ترکیب دقیق داروی ضدسرطانی که به بیمار تزریق می‌شود به نوع سرطان و میزان پیشرفت آن بستگی دارد.