درمان مشکلات واژن پس از یائسگی (آتروفی واژن) با لیزر

به باریک و خشک شدن و التهاب دیواره‌های واژن به دلیل کاهش استروژن، آتروفی واژن گفته می‌شود که عموماً پس از یائسگی بروز می‌یابد. آتروفی واژن علاوه بر مقاربت دردناک، باعث بی‌اختیاری ادراری و بروز علائم آزاردهنده ادراری می‌شود. درمان‌های ساده و موثری برای آتروفی واژن و بی‌اختیاری ادراری وجود دارد. کاهش استروژن تغییراتی را در بدن ایجاد می‌کند، اما ضرورتی ندارد که بانوان تا پایان عمر ناراحتی این سندرم را تحمل کنند.

برای بانوانی که از علائم شایع مربوط به آتروفی واژن، مانند خشکی و خارش واژن، لغزنده نبودن داخل واژن و مقاربت دردناک رنج می‌برند، خبر خوشی داریم؛ برای تسکین این علائم درمان غیرجراحی موثری وجود دارد که در آن از تکنولوژی لیزر بهره گرفته می‌شود.

اگر هنگام نزدیکی دچار درد می‌شوید و این ناراحتی با استفاده از لوبریکانت با پایه آب یا مرطوب کننده واژن برطرف نمی‌شود، حتماً از متخصص زنان و زایمان وقت بگیرید. بروز علائم واژن مانند خونریزی غیرعادی، ترشح، سوزش یا احساس درد نیز مراجعه به پزشک را ضروری می‌سازد.

متخصصین ما موثر بودن روش‌های مختلف درمان آتروفی واژن، مانند لوبریکانت و استروژن موضعی را بررسی می‌کنند و از شما می‌خواهند توضیح دهید که آیا تا کنون تحت درمان قرار گرفته‌اید یا انجام درمان خاصی برایتان منع شده است یا خیر و این که آیا آماده لیزر درمانی با دستگاه لیزر مونالیزا هستید؟ نخستین چرخه درمان و درمان‌های آتی توسط متخصص زنان و زایمان مجربی انجام می‌شود که در زمینه درمان با لیزر مهارت دارند. معمولاً توصیه می‌شود که سه جلسه درمان در فواصل شش هفته‌ای انجام شود تا نتیجه مطلوب به دست آید.

درمان آتروفی واژن با لیزر درمانی سرپایی است و نیازی به بی‌حسی ندارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های 02122683919- 02122683818- 02177839463 تماس حاصل فرمایید.

علائم

در صورت وجود آتروفی واژن متوسط تا شدید، علائم و نشانه‌های ادراری و واژینال زیر بروز می‌یابد:

علل

آتروفی واژن نتیجه کاهش تولید استروژن است. با کاهش استروژن بافت‌های واژن نازک‌تر، خشک‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌شود و خاصیت ارتجاعی آن کاهش می‌یابد. میزان استروژن تحت شرایط زیر کم می‌شود:

• پس از یائسگی
  • در سال‌های قبل از یائسگی
  • پس از جراحی تخمدان
  • پس از پرتودرمانی لگن که برای درمان سرطان انجام می‌شود.
  • پس از شیمی درمانی
  • به عنوان عوارض جانبی هورمون درمانی سرطان سینه

عامل‌های خطر

عامل‌های زیر خطر بروز آتروفی واژن را افزایش می‌دهد:

• سیگار کشیدن: سیگار کشیدن بر گردش خون اثر می‌گذارد و در نتیجه واژن و دیگر بافت‌ها اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند. استعمال دخانیات اثر استروژنی را که به طور طبیعی در بدن وجود دارد، کاهش می‌دهد. به علاوه بانوان سیگاری معمولاً یائسگی را زودتر تجربه می‌کنند.
  • نداشتن زایمان طبیعی: پژوهشگران دریافته‌اند بانوانی که هرگز زایمان طبیعی تجربه نکرده‌اند، بیش از بانوان با سابقه زایمان طبیعی در معرض آتروفی واژن قرار دارند.
  • نداشتن فعالیت جنسی: فعالیت جنسی گردش خون و خاصیت ارتجاعی بافت‌های واژن را افزایش می‌دهد.

عوارض

آتروفی واژن (سندرم دستگاه ادراری ـ تناسلی یائسگی (GSM)) احتمال بروز عوارض زیر را افزایش می‌دهد:

• عفونت‌های واژن
  • مشکلات ادراری: برخی بانوان بیشتر با عفونت‌های مجاری ادراری یا بی‌اختیاری ادرار روبرو می‌شوند.

سندرم دستگاه تناسلی ـ ادراری یائسگی به روش‌های زیر تشخیص داده می‌شود:

• معاینه لگن: پزشک اندام‌های حفره لگن را لمس می‌کند و اندام‌های تناسلی خارجی، واژن و دهانه رحم را به طور چشمی معاینه می‌کند.
  • آزمایش ادرار: در صورت وجود علائم ادراری، نمونه ادرار از بیمار گرفته و برای تجزیه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.
  • آزمایش تعادل اسید: نمونه‌ای از مایعات واژن گرفته می‌شود یا نوار شناساگر کاغذی برای آزمایش تعادل اسیدی در واژن قرار داده می‌شود.

رفع مشکل پایین بودن استروژن

اگر علائم آزاردهنده با درمان‌های غیرتجویزی بهبود نیابد، روش‌های زیر توصیه می‌شود:

• استروژن موضعی واژینال: استروژن واژینال در دوزهای پایین‌تر نیز موثر است و چون تماس کمی با جریان خون دارد، کل بدن کمتر در معرض استروژن قرار می‌گیرد. استروژن درمانی واژینال انواع مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به کرم استروژن واژن (کرم مستقیماً با اپلیکاتور داخل واژن زده می‌شود)، حلقه استروژن واژینال (حلقه نرم و منعطفی که داخل بخش بالایی واژن قرار داده می‌شود) و قرص استروژن واژن اشاره کرد که با اپلیکاتور یکبار مصرف داخل واژن قرار داده می‌شود.
  • استروژن خوراکی: استروژن خوراکی وارد کل سیستم بدن می‌شود، بنابراین از پزشک معالج بخواهید که عوارض و مزایای استروژن خوراکی را برایتان شرح دهد.

درمان با لیزر مونالیزا تاچ

کارایی درمان‌های فعلی تا حد زیادی به تعهد بیمار در رعایت پروتکل‌های درمان بستگی دارد. به علاوه اثر این روش‌ها کوتاه مدت است و با قطع درمان مزایای آن نیز از بین می‌رود.

حال آن که لیزر مونالیزا تاچ به رفع مشکلاتی می‌پردازد که عامل آتروفی واژن هستند. بنابراین تاثیر درمان، طولانی مدت خواهد بود و به فعالیت‌های بیمار بستگی نخواهد داشت.

درمان با لیزر مونالیزا تاچ به ویژه برای بیمارانی مفید است که دارای سابقه سرطان سینه هستند یا در خانواده‌شان سابقه ابتلا به سرطان سینه وجود دارد و از هورمون درمانی جایگزین منع شده‌اند و تا کنون هیچ روش درمانی علائم آتروفی واژن را تسکین نداده است.

متقاضی درمان

• بانوانی که پس از یائسگی تمایلی به درمان جایگزینی هورمون (HRT) ندارند و از خشکی و سوزش واژن یا مقاربت دردناک رنج می‌برند.
  • بانوانی که علی‌رغم انجام هورمون درمانی جایگزین همچنان با مشکل خشکی واژن مواجه هستند.
  • بیمارانی که بنا به دلایلی چون تحت درمان سرطان سینه بودن نمی‌توانند از HRT بهره بگیرند.
  • بانوانی که مدالیته‌های مختلفی چون استروژن موضعی، کرم و ژل را برای درمان خشکی واژن امتحان کرده‌اند، اما نتیجه نگرفته‌اند.
  • بانوانی که در دوران قبل از یائسگی، از سن 40 سالگی به بعد، با خشکی واژن مواجه شده‌اند و تمایل به انجام هورمون درمانی جایگزین ندارند.
  • چنانچه هر دو تخمدان برداشته شده باشد و بیمار نتواند تحت درمان HRT قرار بگیرد.
  • بیمارانی که به دلیل ابتلا به سرطان تحت پرتودرمانی لگن قرار دارند.
  • بیمارانی که شیمی درمانی انجام می‌دهند و یا از عوارض جانبی هورمون درمانی سرطان سینه رنج می‌برند.

لیزر چگونه آتروفی واژن را درمان می‌کند؟

لیزر مونالیزا تاچ آتروفی واژن را با تسهیل و تسریع برقراری تعادل در مخاط ناحیه تناسلی به روشی ایمن و بدون درد درمان می‌کند. لیزر باعث تولید کلاژن در بافت مخاطی می‌شود و به این ترتیب عملکرد ناحیه درمان بهبود می‌یابد و با مناسب شدن گردش خون عوارض ناشی از آتروفی واژن از بین می‌رود. درمان با لیزر مونالیزا تاچ کاملاً بدون درد است و درمان کمتر از 5 دقیقه طول می‌کشد.

با بهره‌گیری از لیزرهای پیشرفته و سیستم‌های رایانه‌ای مناسب، علاوه بر تولید کلاژن جدید فیبرهایی بازسازی و ترمیم می‌شود که در اثر بالا رفتن سن ضعیف شده است. با این روش حجم مخاط تنظیم می‌شود، شکل ناحیه تناسلی بهبود می‌یابد و آب‌رسانی و خاصیت ارتجاعی به روشی موثر و بدون درد به حالت مطلوب نزدیک می‌شود. با بهره‌گیری از لیزر فرکشنال و سیستم اسکن خاص می‌توان برای ترمیم هر ناحیه از بافت واژن اقدام کرد، بدون آن که کمترین آسیبی به بافت‌های ‌اطراف وارد شود. بافت مورد نظر بدون ایجاد آسیب و با استفاده مناسب از انرژی لیزر ترمیم می‌شود.

درمان آتروفی واژن با لیزر مونالیزا تاچ درمانی جدید و پیشرفته‌ برای رفع مشکلات ناحیه تناسلی ـ واژن است که سلامتی را برای بانوان به ارمغان می‌آورد و این امکان را برای ایشان فراهم می‌آورد تا با بهره‌گیری از این روش ایمن و بدون درد بتوانند بار دیگر از روابط خود لذت ببرند.