انواع ترشحات غیرطبیعی و بدبوی واژن در زنان: علت و درمان

ترشحات واژن نقش مهمی در دستگاه تناسلی زنان ایفا می‌کنند. مایعات تولید شده توسط غدد داخل واژن و دهانه‌ی رحم، سلول و باکتری‌های مرده را دفع می‌کنند. این امر واژن را تمیز نگه داشته و به جلوگیری از ایجاد عفونت در واژن کمک می‌کند. اکثر مواقع ترشحات واژن کاملاً طبیعی است. میزان، بو و رنگ آن بسته به زمان قاعدگی می‌تواند متفاوت باشد (رنگ آن ممکن است از شفاف تا رنگ سفید شیری متغیر باشد). اگر باردار باشید یا بهداشت شخصی خود را به اندازه کافی رعایت نکنید بوی آن می‌تواند متفاوت باشد.

اگر رنگ، بو و غلظت ترشحات واژن به طور قابل ملاحظه‌ای غیر معمولی به نظر برسند، به خصوص اگر همراه با سوزش یا خارش باشند، ممکن است متوجه عفونت یا شرایط دیگر شوید. اگر ترشحات غیر طبیعی در کنار علائم دیگری مانند تب، درد در ناحیه شکم، کاهش وزن بدون علت، خستگی و یا افزایش ادرار دارید، باید در اسرع وقت به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. پل ارتباطی ما برای برقراری تماس شماره‌های02122683919- 02122683818- 02177839463 می‌باشد.

ترشحات طبیعی و غیرطبیعی چیست؟

مایعات طبیعی واژن می‌توانند بافت‌ها و رنگ‌های متفاوتی داشته باشند. ترشحات می‌توانند تا حدودی رقیق، چسبنده، کش‌دار و غلیظ باشند. مایعات واژن ممکن است شفاف، سفید، و یا زرد کمرنگ باشند. بررسی تغییرات در ترشحات واژن بسیار مهم است. تغییرات زیر ممکن است نشان‌دهنده‌ی یک مشکل باشند:

• تغییر بو (به خصوص بوی ناخوشایند)
  • تغییر رنگ (به خصوص مایل به سبز، مایل به خاکستری، یا هر چیزی شبیه به چرک)
  • تغییر بافت (برای مثال کف آلود یا پنیری شکل)
  • خارش، سوزش، تورم یا قرمزی واژن
  • خونریزی یا لکه بینی واژینال که مربوط به دوره‌ی قاعدگی نیست.

انواع

چندین نوع مختلف از ترشحات واژینال وجود دارند. انواع ترشحات بر اساس رنگ و غلظت خود طبقه‌بندی می‌شوند. برخی از انواع ترشحات طبیعی هستند، اما برخی دیگر ممکن است نشان‌دهنده‌ی یک بیماری زمینه‌ای باشند که نیاز به درمان دارد.

سفید

مقداری ترشحات سفید، به خصوص در آغاز یا پایان چرخه قاعدگی طبیعی است. با این حال، اگر ترشحات همراه با خارش باشند و ظاهری غلیظ و پنیر مانند داشته باشند، غیر طبیعی بوده و نیاز به درمان دارد. این نوع ترشح ممکن است نشانه‌ای از عفونت قارچی باشد.

شفاف و آبکی

ترشحات شفاف و آبکی کاملاً طبیعی بوده و می‌تواند در هر زمانی از ماه رخ دهد. ممکن است پس از انجام ورزش قابل ملاحظه باشد.

شفاف و چسبناک

هنگامی که ترشحات به جای آبکی بودن بصورت شفاف اما چسبناک و مخاطی مانند باشند، احتمالاً نشان‌دهنده‌ی تخمک گذاری هستند. در این صورت یک نوع ترشح طبیعی است.

قهوه‌ای یا خونی

ترشح قهوه‌ای یا خونی معمولاً طبیعی است به خصوص هنگامی که در طول چرخه قاعدگی یا بلافاصله پس از آن رخ دهد. ترشح در پایان قاعدگی معمولاً به جای قرمز، می‌تواند قهوه‌ای باشد. ممکن است بین دوره‌های پریود مقدار کمی ترشحات خونی مشاهده کنید که لکه بینی نامیده می‌شود. اگر لکه بینی در طول زمان طبیعی قاعدگی رخ دهد و به تازگی رابطه‌ی جنسی محافظت نشده داشته‌اید، می‌تواند از علائم بارداری باشد. لکه بینی در حین فاز اولیه بارداری می‌تواند نشانه‌ای از سقط جنین باشد، بنابراین باید با پزشک زنان و زایمان مشورت کنید.

در موارد نادر، ترشحات قهوه‌ای یا خونی می‌توانند نشانه‌ای از سرطان رحم پیشرفته باشد. به همین دلیل انجام معاینه لگن و پاپ اسمیر بصورت سالیانه امری ضروری است، که در طی آنها متخصص زنان و زایمان اختلالات دهانه رحم را بررسی می‌کند.

زرد یا سبز

ترشحات زرد یا سبز به خصوص زمانی که غلیظ و تکه تکه بوده و یا بوی بدی داشته باشد طبیعی نیست. این نوع ترشحات ممکن است نشانه‌ای از عفونت تریکومونیاز باشند که معمولاً از طریق مقاربت جنسی انتقال پیدا می‌کنند.

دلایل

ترشحات طبیعی واژن یک عملکرد سالم بدنی بوده و راهی برای تمیز کردن و محافظت از واژن می‌باشد. افزایش ترشح با ورزش، تحریک جنسی، تخمک گذاری، استفاده از قرص ضد بارداری و استرس عاطفی امری طبیعی است. با این حال، ترشحات غیر طبیعی واژن معمولاً در اثر عفونت ایجاد می‌شود.

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریال یک عفونت باکتریایی بسیار شایع است. این عفونت باعث افزایش ترشحات واژن شده که دارای بوی بد و تند و گاهی بویی شبیه بوی ماهی می‌باشند، هرچند در برخی موارد هیچ علائمی بروز پیدا نمی‌کند.

تریکومونیازیس

نوع دیگری از عفونت است اما یک تک یاخته (یک ارگانیسم تک سلولی) باعث به وجود آمدن آن می‌شود. عفونت معمولاً از طریق تماس جنسی انتقال پیدا می‌کند، اما از طریق حوله و لباس حمام نیز قابل انتقال است. این عفونت منجر به ترشحات زرد یا سبز همراه با بوی بد می‌شود. درد، التهاب و خارش از نشانه‌های شایع می‌باشند، گرچه برخی افراد هیچگونه علائمی را تجربه نمی‌کنند.

عفونت قارچی

عفونت قارچی علاوه بر سوزش و خارش باعث ایجاد ترشحات پنیری مانند سفید می‌شود. وجود قارچ در واژن طبیعی است، اما در شرایط خاصی ممکن است رشد آن از کنترل خارج شود. موارد زیر ممکن است احتمال عفونت قارچی را افزایش دهند:

• استرس
  • استفاده از قرص‌های ضد بارداری
  • آنتی‌بیوتیک‌ها (به خصوص استفاده طولانی مدت بیشتر از 10 روز)

سوزاک و کلامیدیا

سوزاک و کلامیدیا بیماری‌های عفونی مقاربتی هستند که می‌توانند باعث ایجاد ترشحات غیر طبیعی شوند و اغلب بصورت زرد، متمایل به سبز یا کدر هستند.

بیماری التهابی لگن

بیماری التهاب لگن عفونتی است که اغلب از طریق تماس جنسی انتقال پیدا می‌کند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که باکتری از واژن به اندام‌های تناسلی دیگر انتقال می‌یابد. این امر ممکن است باعث ایجاد ترشحی بد بو شود.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و یا سرطان دهانه رحم

عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که از طریق تماس جنسی انتقال پیدا می‌کند، می‌تواند منجر به سرطان رحم شود. در حالی که ممکن است هیچ علائمی وجود نداشته باشد، این نوع سرطان می‌تواند باعث تولید ترشحات خونین، قهوه‌ای و یا آبکی همراه با بوی بد شود. سرطان رحم به راحتی از طریق انجام آزمایش پاپ اسمیر یا تست اچ پی وی بصورت سالیانه قابل پیشگیری یا تشخیص است.

تشخیص

یک معاینه جسمی از جمله معاینه لگن انجام می‌شود. پزشک همچنین ممکن است سوالاتی در مورد علائم، چرخه قاعدگی و فعالیت جنسی‌تان از شما بپرسد. اگر پزشک نتواند این مشکل را فوری تشخیص دهد، ممکن است یک چند آزمایش تجویز کند. ممکن است پزشک برای کنترل اچ پی وی یا سرطان رحم نمونه‌ای از دهانه رحم بگیرد. همچنین ممکن است ترشحات برای تعیین عامل عفونی زیر میکروسکوپ مورد آزمایش قرار گیرند. پس از اینکه پزشک دلیل ترشحات را تشخیص داد گزینه‌های درمانی ارائه می‌شوند.

درمان

چگونگی درمان بستگی به دلیل ایجاد مشکل دارد. به عنوان مثال، عفونت‌های قارچی معمولاً با داروهای ضد قارچ به شکل کرم یا ژل که در داخل واژن قرار داده می‌شوند، تحت درمان قرار می‌گیرند. واژینوز باکتریال با قرص‌ها یا کرم‌های آنتی بیوتیک درمان می‌شود. تریکوموناسیس معمولاً با داروی مترونیدازول یا تینیدازول درمان می‌شود.

در ادامه چند نکته برای پیشگیری از عفونت‌های واژن که می‌توانند منجر به ترشحات غیر طبیعی شوند، ارائه شده است:

• واژن را با شستن منظم آن با صابون ملایم و آب گرم تمیز نگه دارید.
  • هرگز از صابون‌ها و محصولات زنانه معطر استفاده نکنید. همچنین از اسپری‌های زنانه و حباب حمام اجتناب کنید.
  • پس از رفتن به حمام، برای جلوگیری از وارد شدن باکتری به واژن و ایجاد عفونت شستن خود را از جلو به عقب خشک کنید.
  • لباس زیر صد درصد پنبه‌ای بپوشید و از پوشیدن لباس‌های خیلی تنگ تنگ پرهیز کنید.

مراقبت و پیشگیری

برای پیشگیری از عفونت باید بهداشت مناسب را رعایت کنید و لباس زیر پنبه‌ای گشاد بپوشید. از دوش واژینال استفاده نکنید زیرا با از بین بردن باکتری‌های مفید می‌توانند موجب بدتر شدن ترشح شوند. همچنین برای جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی باید رابطه جنسی سالم و محافظت شده داشته باشید. برای کاهش احتمال ابتلا به عفونت‌های قارچی در هنگام مصرف آنتی بیوتیک، از ماستی که حاوی محیط کشت زنده و فعال است استفاده کنید. اگر می‌دانید که مبتلا به عفونت قارچی هستید، می‌توانید آن را با کرم یا شیاف‌های بدون نسخه ضد عفونت قارچی درمان کنید.