انواع بیماری های زنان

هر زن در برخی از مراحل زندگی خود مبتلا به یکی از بیماری‌های زنان می‌شود. بیشتر این بیماری‌ها به راحتی قابل درمان هستند، اما در برخی دیگر ممکن است عواقب مخربی همراه داشته باشد، برای مثال بر روی قابلیت بارداری تاثیر بگذارد و حتی برخی بیماری‌ها موجب به خطر افتادن زندگی فرد شود. برخی از این بیماری‌های زنان عبارتند از:

برخی از مشکلات سلامتی بین زنان و مردان مشترک می‌باشد اما از سوی دیگر زنان مشکلات مخصوص به خود را دارند که به موجب آنها نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای هستند. با مراجعه منظم به متخصص زنان و زایمان می‌توان به تشخیص و درمان به موقع این بیماری‌ها پرداخت و از عوارض احتمالی در آینده جلوگیری کرد. جهت کسب اطلاعات در زمینه انواع بیماری‌های زنان می‌توانید با شماره‌های 02122683919- 0212268381802177839463 تماس حاصل نمایید.

بیماری‌های زنان چیست؟

پزشکی بیماری‌های زنان شاخه‌ای از پزشکی است که در درمان زنان، بخصوص درمان بیماری‌ها و مشکلات اندام‌های تناسلی تخصص دارد. پزشکی که در این شاخه از مراقبت‌های بهداشتی تخصص دارد، متخصص بیماری‌های زنان نامیده می‌شود. پزشکی زایمان شاخه‌ای از پزشکی است که با مراقبت از زنان در دوران بارداری و زایمان مرتبط است. پزشکی که در این زمینه تخصص دارد متخصص زنان و مامایی نامیده می‌شود. ممکن است یک پزشک در هر دو گرایش صلاحیت داشته باشد که در این صورت پزشک زنان و زایمان نامیده می‌شود.

بیماری زنان و زایمان وضعیتی است که بر اندام‌های تناسلی زنانه، برای مثال سینه‌ها و اندام موجود در ناحیه شکم و لگن از جمله رحم، تخمدان‌، لوله‌های فالوپ، واژن و فرج تاثیر می‌گذارد.

شایع‌ترین مشکلات زنان چه می‌باشند؟

مقاربت دردناک

دلایل مقاربت دردناک یا دیسپارونی متفاوت بوده و از مشکلات جسمی تا روانی متغیر است. بیشتر زنان علائم مقاربت دردناک را در برخی مراحل زندگی خود تجربه می‌کنند. درمان بر مداوای دلیل زمینه‌ای جهت کمک به رفع مشکل متمرکز است.

درد لگن

بطور کلی درد لگن نشان دهنده‌ی وجود مشکل در یکی از اندام واقع در این ناحیه مانند تخمدان، لوله‌های فالوپ، دهانه رحم، رحم، واژن، مقعد یا پایین روده‌ها است. دلایل شایع عبارتند از کیست تخمدان، تخمدان پلی کیستیک، اندومتریوز، ادنومیوز، فیبروم رحم.

اختلالات لگن

این وضعیت به هر گونه اختلال در ناحیه لگن اشاره دارد از جمله تمام مواردی که در بالا ذکر شد. سایر اختلالات شایع لگن عبارتند از:

بیماری‌های مقاربتی

بیماری‌های مقاربتی منجر به بروز تمام مشکلات زنانه می‌شوند. از علائم بیماری‌های مقاربتی مربوط به شانکروئید، کلامیدیا، شپش عانه، سوزاک، تبخال تناسلی، زگیل تناسلی و ویروس اچ پی وی اطلاع پیدا کنید.

ولوودینیا

تمام دردهای مزمن در ناحیه فرج که به نظر نمی‌رسد دلیل مشخصی داشته باشند تحت عنوان کلی ولوودینیا گروه‌بندی می‌شوند. دلایل احتمالی درد فرج شامل عفونت‌های قارچی، عفونت اچ پی وی و آسیب به این ناحیه است. علائم درد در ناحیه تناسلی سوزش، و درد شدید در فرج می‌باشد. درمان ولوودینیا دشوار است مگر اینکه یک علت مشخص شناسایی شده باشد.

التهاب مهبل

شایع‌ترین انواع التهاب مهبل عفونت‌های قارچی، تریکومونا و واژینوز باکتریال می‌باشند. واژینیت به معنی التهاب بوده و خصوصیت آن سوزش و خارش اطراف واژن و وجود ترشحات بدبو است. این مشکل معمولاً در اثر عفونت یا رژیم غذایی نامناسب بروز پیدا می‌کند.

تمام مشکلات قاعدگی

مشکلاتی مانند خونریزی نامنظم، خونریزی شدید و تاخیر در پریود

شایع‌ترین علائم چه می باشند؟

علائم بیماری‌های زنان با توجه به شرایط متفاوت خواهد بود. شایع‌ترین علائمی که نشان دهنده‌ی یک مشکل می‌باشند عبارتند از:

در حالی که خونریزی و ترشحات واژینال بخشی طبیعی از چرخه قاعدگی است، اما اگر متوجه هر چیز غیر معمول یا متفاوت شدید باید با یک پزشک مشورت کنید. با اینکه بیشتر مشکلات ناشی از عفونت‌های خفیف هستند و درمان آنها آسان است، اما در صورت عدم درمان می‌توانند به مشکلات جدی‌تری مانند ناباروری یا اختلالات کلیوی تبدیل شوند.