استراحت مطلق در بارداری: بایدها و نبایدها

استراحت مطلق اغلب در دوران بارداری برای تسکین عوارض خاص بارداری تجویز می‌شود. برخی زنان به دلیل سابقه‌ی پزشکی خود با چنین چیزی آشنایی دارند، در حالی که برخی دیگر حین معاینه متعجب می‌شوند. استراحت مطلق معمول و رایج است بنابراین دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

استراحت مطلق برای هر زنی متفاوت بوده و ممکن است از استراحت دوره‌ای ساده در خانه تا استراحت مطلق همراه با نظارت در بیمارستان متغیر باشد. پزشکان برای برخی از زنان توصیه می‌کنند که برای مدت زمان کوتاهی استراحت مطلق داشته باشند تا عوارض آنها به ثبات برسد. در حالیکه در برخی دیگر ممکن است نیاز باشد قسمت عمده‌ای از دوران بارداری در وضعیت استراحت مطلق طی شود.

با مراجعه به متخصص زنان و زایمان از سلامت کامل خود و جنینتان مطمئن خواهید شد و در صورت نیاز طبق تجویز پزشک و با رعایت مراقبت‌های خاص، دوران استراحت مطلق را راحت‌تر سپری خواهید کرد. برای طرح هر گونه سوال در این زمینه می‌توانید با شماره‌های 02122683919- 0212268381802177839463 تماس حاصل نمایید.

دلایل متداول برای استراحت مطلق


پزشک ممکن است به دلایل متعددی استراحت مطلق در بارداری را تجویز کند اما در تمام موارد هدف آن افزایش احتمال بارداری سالم می‌باشد.

در ادامه فهرستی از عوارضی که ممکن است به استراحت مطلق منجر شوند ارائه شده است:

  • فشار خون بالا، مانند مسمومیت حاملگی یا تشنج در بارداری
  • تغییرات دهانه رحم، از جمله سرویکس نارسا یا نازک شدن دهانه رحم
  • خونریزی از واژن 
  • زایمان زودرس 
  • دوقلو بودن جنین 
  • سابقه‌ی سقط جنین، مرگ جنین 
  • رشد نامناسب جنین
  • دیابت بارداری
  • عوارض جفت

تاثیر استراحت مطلق


در بیشتر موارد استراحت مطلق بارداری به منظور فراهم کردن امکان طبیعی شدن وضعیت بدن توصیه می‌شود. کار، فعالیت، بلند کردن اجسام یا ورزش ممکن است موجب بدتر شدن یا تحریک برخی شرایط گردد، بنابراین استراحت مطلق ممکن است برای کاهش خونریزی واژن یا کاهش احتمال زایمان زودرس تجویز شود. استراحت مطلق همچنین ممکن است برای کمک به افزایش جریان خون به جفت ضروری شود.

بهترین حالت برای استراحت مطلق


بهترین حالت برای استراحت مطلق بستگی به وضعیت شما و عوارضی که پزشک قصد دارد از آنها پیشگیری کند دارد. در بیشتر موارد پزشک توصیه می‌کند که به پهلو و بصورتی که باسن یا زانوها خمیده هستند و احتمالاً با یک بالش در بین زانوها بخوابید. ممکن است از شما خواسته شود به پشت و بر روی چند بالش دراز بکشید یا ران یا پاهای خود را بالاتر از سطح شانه‌هایتان قرار دهید.

کنار آمدن با ناراحتی‌های ناشی از استراحت مطلق


استراحت مطلق در بارداری موجب از بین رفتن حجم عضلانی و درد در مفاصل می‌شود. دراز کشیدن به مدت طولانی همچنین می‌تواند گردش خون را کاهش دهد. چرخیدن از یک طرف به طرف دیگر می‌تواند به تحریک ماهیچه‌ها و کاهش فشار کمک کند.

ورزش برای گردش خون مهم است، اما پیش از شروع به ورزش کردن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در زیر ورزش‌های متداولی که می‌توان مورد استفاده قرار داد ارائه شده است:

  • فشردن توپ‌های فشاری
  • فشار دادن دست و پا بر روی تخت
  • چرخاندن دست و پا در هوا
  • منقبض کردن عضلات دست و پا

هنگام انجام حرکات کششی و ورزشی به ماهیچه‌های شکمی خود فشار وارد نکنید. در مورد بهترین روش‌های ورزش با توجه به وضعیت خود با پزشک مشورت کنید.

بایدها و نبایدها در حین استراحت مطلق


بایدها و نبایدها در طول استراحت مطلق برای هر زنی متفاوت است و بستگی به وضعیت و دلایل تجویز استراحت مطلق توسط پزشک دارد. داشتن درک واضح از مواردی که در دوره‌ی استراحت مطلق مجاز است، بسیار مهم می‌باشد. در بیشتر موارد استراحت مطلق مستلزم پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین، ورزش و یا هر گونه فعالیت پر فشار دیگر دارد.

در ادامه فهرستی از فعالیت‌هایی که باید در مورد آنها با پزشک مشورت شود، ارائه شده است:

  • پخت و پز
  • فعالیت‌های سبک
  • پیاده‌روی
  • حمام و دوش گرفتن
  • رانندگی
  • ورزش
  • مقاربت جنسی

اگر برای مدت زمان طولانی مجبور به استراحت مطلق هستید، مشورت در مورد ورزش‌ها و فعالیت‌های مجاز جهت حفظ گردش خون اهمیت زیادی دارد.

چگونه می‌توان بهترین استراحت مطلق را داشت؟


استراحت مطلق در بارداری ممکن است لذت‌بخش به نظر برسد، اما معمولاً برای بیشتر زنان طاقت‌فرسا است به خصوص اگر برای مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد.

فعالیت‌های متعددی وجود دارند که می‌توانید برای قابل تحمل کردن دوران استراحت مطلق انجام دهید. تعیین چشم‌انداز و اهداف زندگی. شما حتماً در مورد قدرت جاذبه شنیده‌اید. چه درست باشد چه غلط، همواره ایجاد اهدافی که بتوانید به آنها دست پیدا کنید، یک ایده‌‌ی بسیار عالی است. اهداف کوتاه مدت قابل دسترسی برای خود متصور شوید که با اهداف بلند مدت مطابق باشند. ترسیم چشم‌انداز برای آنچه که در ادامه‌ی زندگی می‌خواهید داشته باشید بسیار موثر است.

  • به یک انجمن بارداری ملحق شوید: بهتر است با وضعیت خود روبه‌رو شوید، هیچ کس بهتر از سایر مادران نمی‌تواند شرایط شما را درک کند. در این صورت شما می‌توانید افراد دیگری پیدا کنید که تجربیات، توصیه‌ها و امیدهای خود را با آنها در میان بگذارید و حتی دوست‌های خوبی پیدا کنید.
  • ایجاد یک برنامه روزانه: استراحت مطلق ممکن است به شما این احساس را بدهد که کنترل شرایط از دستتان خارج شده است. ایجاد یک برنامه روزانه برای داشتن این احساس که شرایط تحت کنترل است می‌تواند بسیار موثر باشد. یک لباس راحت بپوشید و برای روزتان برنامه‌ریزی کنید.
  • انجام کارهای ساده: شما در رختخواب هستید، اما این در واقع یک فرصت عالی برای سازماندهی و منظم کردن آلبوم عکس‌ها، ایجاد تغییراتی در دفتر تلفن، بررسی رسیدها یا کار بر روی سایر پروژه‌هایی که نیاز به توجه دارند، می‌باشد.
  • تماس با دوستان: پس از به دنیا آمدن فرزندتان، سرتان شلوغ می‌شود و ملاقات با دوستان ممکن است مشکل شود. از این زمان برای تماس گرفتن با دوستان خود استفاده کنید.
  • آماده‌سازی برای فرزند: استراحت مطلق یک فرصت مناسب برای سازماندهی و برنامه‌ریزی برای آینده فرزند فراهم می‌کند. شما می‌توانید برای نام فرزند، ثبت نام در مدرسه، آرزوهای جدید، بیمه و سایر مسائل مالی برنامه‌هایی در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید از این زمان برای سفارش وسایل مورد نیاز کودک بصورت اینترنتی یا تلفنی استفاده کنید.
  • آماده‌سازی پزشکی: استراحت مطلق همچنین به شما زمانی را برای تحقیق و برنامه‌ریزی برای مقابله با عوارض احتمالی فراهم می‌کند. شما می‌توانید به صورت آنلاین یا از روی کتاب مطالبی را درباره چگونگی آمادگی برای زایمان زودرس یا عوارض دیگر بخوانید.
  • دریافت کمک از دوستان و خانواده: خانواده و دوستانتان به شما توجه می‌کنند و علاقه‌مند به کمک می‌باشند. برای دریافت کمک از آنها جهت تهیه غذا و انجام کارهای خانه تردید نداشته باشید. حتی ممکن است خود آنها با شما تماس گرفته و پیشنهاد کمک دهند.
  • آشنایی با وظایف والدین: استراحت مطلق یک فرصت عالی برای جستجو در اینترنت، خواندن کتاب و خواندن مجلات برای به دست آوردن اطلاعاتی درباره‌ی وظایف والدین در قبال فرزندان فراهم می‌کند.
  • سازماندهی: محدود شدن به تخت به این معنا نیست که نمی‌توانید مفید باشید بلکه می‌توانید کارهای ساده‌ای را برای خانواده، خانه یا حتی خودتان انجام دهید.

در ادامه فهرستی از مواردی که بهتر است در نزدیک تخت خود داشته باشید عنوان شده است:

  • آب و تنقلات فراوان
  • تلفن، شارژر، دفتر تلفن
  • مجله، خودکار، مداد یا کاغذ
  • برس، شانه و آینه
  • کتاب، مجله و غیره.
  • کنترل تلویزیون و دستگاه ویدئو
  • لپ تاپ
  • لوازم آرایشی، سوهان ناخن و غیره.

نظر بیماران دکتر سمامی