آیا اندومتریوز سرطان است ؟

می دانستید بیش از ۴۰۰ میلیون زن در جهان مبتلا به اندومتریوز هستند ؟ می دانستید این بیماری منجر به ناباروری می شود ؟ حال این بیماری چیست و آیا نوعی سرطان است ؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.

اندومتریوز چیست ؟

رحم عضو عضلانی است که قابل انعطاف بوده و در زمان بارداری تا فضا برای رشد جنین فراهم شود . لایه داخلی رحم را سلول هایی به نام اندومتر تشکیل می دهند که نقش مهمی در بارداری و قاعدگی ایفا می کنند . سلول های اندومتر هر ماه تحت تاثیر هورمون های زنانه تغییر کرده  و در سیکل های قاعدگی شروع به رشد کردن می کنند . در حالت طبیعی سلول های اندومتریوز از دیواره رحم ریخته  و می میرند که همان خونریزی قاعدگی ایجاد می شود . این سلول های بعد از قاعدگی مجدد شروع به رشد کرده و در ماه بعدی این فرآیند مجدد تکرار می شود. اگر بارداری اتفاق بیافتد سلول های جنین به سلو های اندومتر چسبیده و لانه گزینی می کند . موقعیت این سلول ها در رحم می باشد در صورتی که در خارج از رحم رشد کنند سلول های نابه جا شروع به رشد می کنند که عوارضی را برای بیمار به همراه دارد . به این بیماری اندومتریوز می گویند .

عکس-اندومتریوز

علت اصلی اندومتریوز چیست؟

نظریه های متفاوتی برای مهاجرت اندومتر از رحم به اعضایی از جمله شکم و لگن وجود دارد اما نظریه ای که قابل قبول تر می باشد اینست که اندومتریوز زمینه ژنتیکی دارد . سلول های اندومتر می تواند در حین خونریزی قاعدگی از طریق لوله های رحمی به لگن ریخته می شود . البته مقدار کمی از این خونریزی از طریق لوله عای رحمی به لگن ریخته می شود اما برخی از خانم ها زمینه ژنتیکی دارند یعنی سلول های ایمنی قادر به حذف سلول های اندومتر در لگن نیست در نتیجه مواد التهابی در لگن تولید می شود ولی نمی توانند سلول های اندومتر را حذف کنند در نتیجه این سلول ها شروع به رشد در این فضا کرده و به سایر اعضای نزدیک به لگن از جمله روده و مثانه گسترش پیدا می کنند .

علائم اندومتریوز چیست ؟

اندومتریوز طیف وسیعی از نشانه ها را دارد که البته برخی در برخی از بیماران علامتی وجود ندارد . این علائم با توجه به نوع اندومتر و محل قرارگیری ، شکل و میزان گردش خونی که در این ضایعات وجود دارد در هر فردی متفاوت است . علائم مهم این بیماری شامل موارد ذیل است :

• درد شدید در هنگام قاعدگی یکی از علائم بارز اندومتریوز است که با قرص های مسکن ، تسکین پیدا نمی کند . هر خانمی به طور معمول در روزهای اول قاعدگی دچار درد می شود اما در شخصی که مشکوک به این بیماری است چند روز قبل از شروع پریود فرد دردهای شدیدی در لگن شروع شده و تا پایان قاعدگی ادامه دارد که در این حالت نیاز به ارزیابی و بررسی پزشک متخصص دارد .
  • دل پیچه و حالت تهوع در دوران قاعدگی

دکتر فاطمه سمامی متخصص زنان و زایمان هستند شما می توانید با شماره های

تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در پیج اینستاگرام دنبال نمایید.

آیا اندومتریوز سرطان است ؟

اندومتریوز سرطان نیست اما در صورتی که درمان نشود و به سایر اعضای لگنی گسترش پیدا کند می تواند منجر به سرطان شود .

سن شیوع اندومتریوز

این بیماری در سنین باروری رخ می دهد زیرا تحت تاثیر تغییرات هورمون زنانه ایجاد می شود .

آیا اندومتریوز درمان قطعی دارد ؟

در ابتدا پزشک سوالاتی از بیمار می پرسد و در صورتی که فرد علائمی نداشته باشد از روش لاپاراسکوپی برای تشخیص ضایعه های اندومتریوز استفاده می کند . لاپاراسکوپی روش تشخیص و درمان این بیماری است . در واقع تنها راه درمان این بیماری انجام این جراحی است . در این جراحی برشی بر روی پوست زده نمی شود . تنها چند سوراخ کوچک در شکم ایجاد می شود سپس لوله ای که سرآن مجهز به دوربین پیشرفته است وارد شکم شده و تصاویری از رحم به مانیتور منتقل می کند . در صورت وجود ضایعات اندومتریوز ، با همین ابزار از اعضای درگیر خارج می شود . این جراحی در اتاق عمل تحت بیهوشی انجام می شود .

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است